Sida 1 av 1
Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Postat: onsdag 06 mars 2024 12:09
av Thomas Lange
Vad ville våra politiker i Stockholm när det gäller spårvägstrafiken?
Vi ställde frågorna vid en pejling i slutet av förra året.
Här är svaren i någorlunda klartext. Läs och begrunda.
Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Postat: onsdag 06 mars 2024 20:19
av Enceladus
Den relativt färska utredningen "
Delrapportering framtidens tunnelbane- och spårutbyggnad" föreslår flera spårvägsutbyggnader (se sidan 3) utöver redan beslutade utbyggnader, d.v.s. Tvärbana till Helenelund och Spårväg Syd. Två av de tolv identifierade behoven i utredningen har enbart spårvägslösningar:
1.2: Spårväg City till Ropsten
1.4: Spårväg Syd till Nacka
Sex andra identifierade behov har spårvägslösningar som alternativ:
1.3: Spårväg på linje 4
1.5: Spårväg Kista – Vällingby
1.6: Spårväg på linje 4/5/6
1.7: Tvärbana Solna – Värtabanan – Sickla
1.11: Spårväg Flemingsberg – Högdalen och Norra Botkyrka – Masmo
1.12: Tvärbana Helenelund – Täby och Solna – Danderyd
De två översta spårvägslösningarna borde ha goda chanser att förverkligas eftersom det saknas alternativ - förutsett att finansiering finns.
Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Postat: torsdag 07 mars 2024 13:47
av JohanB
Inom ramen för spårvägifiering av linje 4 så ingår det väl även i denna utredning att se över spårväg som alternativ längs Hakberget-Östra station (Valhallavägen).
Denna sträcka borde ju vara rätt vettigt nästa-steg när sträckan Ropsten-Hakberget-Djurgårdsbron byggts, särskilt om grenen till Loudden också blir av. Då kan exempelvis Loudden-Hakberget-Östra station-(Odenplan) bli första delen av spårvägifiering av linje 4.
Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Postat: torsdag 07 mars 2024 15:07
av Enceladus
JohanB skrev: ↑torsdag 07 mars 2024 13:47
Inom ramen för spårvägifiering av linje 4 så ingår det väl även i denna utredning att se över spårväg som alternativ längs Hakberget-Östra station (Valhallavägen).
Denna sträcka borde ju vara rätt vettigt nästa-steg när sträckan Ropsten-Hakberget-Djurgårdsbron byggts, särskilt om grenen till Loudden också blir av. Då kan exempelvis Loudden-Hakberget-Östra station-(Odenplan) bli första delen av spårvägifiering av linje 4.
Det främsta problemet är finansiering. Kommunerna betalar gärna för tunnelbana, men inte mycket annat.
Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Postat: fredag 08 mars 2024 11:35
av Hechtwagen
Spårväg till Nacka? Räcker det inte med Saltsjöbanan och tunnelbanan?
Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Postat: fredag 08 mars 2024 14:25
av twr
Hechtwagen skrev: ↑fredag 08 mars 2024 11:35
Spårväg till Nacka? Räcker det inte med Saltsjöbanan och tunnelbanan?
De är radiella förbindelser, här handlar det om en tvärförbindelse till Gullmarsplan - Älvsjö och Skärholmen. Anledningen till att den behöver byggas ut till Nacka centrum är för bytet till bussarna där. Egentligen hade det varit bättre om den bussterminalen hade legat i Sickla, men det finns kanske inte plats där. Då hade den behövt ligga i berget och vi vet ju från Slussen hur dyrt det kan bli.
Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Postat: fredag 08 mars 2024 15:10
av Enceladus
Hechtwagen skrev: ↑fredag 08 mars 2024 11:35
Spårväg till Nacka? Räcker det inte med Saltsjöbanan och tunnelbanan?
I skrivande stund har Ostsektorn, d.v.s. Nacka och Värmdö kommuner, totalt 157 270 invånare, men befolkningen ökar snabbt i detta expansiva område. Vidare är Saltsjöbanan enbart en matarbana och tunnelbanan enbart en gren som också trafikförsörjer Hammarby sjöstad. Därför är det troligt att Ostsektorn behöver något mer i framtiden, t.ex. Roslagsbanan. Men det är längre fram i tiden. I det aktuella förslaget delar den nya tvärgående spårvägen spår med Saltsjöbanan.
Re: Vad ville politkerna med spårvägarna i Stockholm?
Postat: fredag 08 mars 2024 15:26
av dr Cassandra Nojdh
twr skrev: ↑fredag 08 mars 2024 14:25
Hechtwagen skrev: ↑fredag 08 mars 2024 11:35
Spårväg till Nacka? Räcker det inte med Saltsjöbanan och tunnelbanan?
De är radiella förbindelser, här handlar det om en tvärförbindelse till Gullmarsplan - Älvsjö och Skärholmen. Anledningen till att den behöver byggas ut till Nacka centrum är för bytet till bussarna där. Egentligen hade det varit bättre om den bussterminalen hade legat i Sickla, men det finns kanske inte plats där. Då hade den behövt ligga i berget och vi vet ju från Slussen hur dyrt det kan bli.
Ja, precis. Det är väl ändå det här vi talar om:
viewtopic.php?t=39613