En märkvärdig tunnelbaneresa

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

En märkvärdig tunnelbaneresa

Inlägg av Lennart Petersen »

På en vanlig jobbresa med tunnelbanan kom två barn och satte sig mitt emot och en äldre man bredvid. Åldersmässigt kunde det ha varigt barnbarn.
Barnen började öva på en sång , tror det var på hebreiska, dirigerade av den äldre mannen. Vid Enskede gård köev jag av så det blev inte mer och först efteråt slog det mig att det sannolikt var Georg Riedel som dirigerade. Så tack för den lilla underhållningen och vila i frid.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: En märkvärdig tunnelbaneresa

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Mera troligt att det var jiddisch: https://www.svtplay.se/video/KzVdnAV/ge ... ddischland

Jag hade förmånen att få sjunga en del av Georgs körverk (dock inte på jiddisch), och även träffa honom personligen: En finurlig man. Georg hade en stor familj med hela sex barn: Annette, Jonas, Carolina, Sarah, Noomi och Channa. Georgs mor var sudettysk-judisk och fadern sudettysk och socialdemokrat (till skillnad från de flesta sudettyskar, som var hitlerister under ledning av förrädaren Konrad Henlein). Familjen hann fly från Karlsbad (nuv. Karlovy Vary) i Sudetenland efter det att britterna och Chamberlain ("peace in our time") 1938 givit bort området till Hitlertyskland och strax innan de tyska trupperna marscherade in.

Requiescat in pace, Georg!


PS. Jiddisch är baserat på medelhögtyska, men med många hebreiska och även en del slaviska ord i ordförrådet. Under sionismens tidiga dagar rådde det en del tvister om jiddisch eller den återupplivade hebreiskan skulle bli språket i den tänkta staten Israel.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: En märkvärdig tunnelbaneresa

Inlägg av Hechtwagen »

Lennart Petersen skrev: måndag 26 februari 2024 20:46 På en vanlig jobbresa med tunnelbanan kom två barn och satte sig mitt emot och en äldre man bredvid. Åldersmässigt kunde det ha varigt barnbarn.
Barnen började öva på en sång , tror det var på hebreiska, dirigerade av den äldre mannen. Vid Enskede gård köev jag av så det blev inte mer och först efteråt slog det mig att det sannolikt var Georg Riedel som dirigerade. Så tack för den lilla underhållningen och vila i frid.

Georg Riedel som sitter där borta, är inte han död?
Skriv svar