Stopp i tunnelbanan - unikt sätt att informera

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Stopp i tunnelbanan - unikt sätt att informera

Inlägg av Odd »

Det är just nu stopp i den unika tunnelbanan i Stockholm. Det är dock lite oklart hur stoppet drabbar olika stationer då informationen är motsägande.
Det jag hörde i högtalarna var följande (inte exakta ord, men övriga detaljer är exakta):
- Inställd trafik mellan Östermalmstorg och Gärdet. Ett tåg går mellan Karlaplan och Gärdet. Buss ersätter mellan Östermalmstorg och Gärdet. Övrig trafik går med enstaka inställda avgångar.

På hemsidan står det att ersättningsbussarna går mellan Östermalmstorg och Gärdet via Karlaplan. Det står inget om att det går ett tåg mellan Karlaplan och Gärdet. Däremot står det att det går tåg i 10-minuterstrafik mellan Gärdet och Ropsten.

Jag undrar vad som egentligen gäller? Om vi utgår ifrån att det som står på hemsidan gäller och att den muntliga informationen på högtalarna bara var en unikt virrig informatör (talet var osammahängande som om hen inte riktigt var köar över vad som skulle informeras ut), så undrar jag varför man kör ersättningstrafiken mellan Östermalmstorg-Karlaplan-Gärdet. Det skulle ju vara smartare kanske att köra mellan Stadion och Gärdet via Värtavägens hållplats och sedan Värtavägen, för att sedan direkt åka Lidingövägen tillbaka till Stadion (för att det saknas ett bra ställe att vända bussarna på vid Gärdet), och kanske tvärtom.

Eller är det helt enkelt så att man saknar kunskaper om de lokala gatu- och trafikförutsättningarna i området. Informatörens insats tyder ju på att det saknas kunskap i alla fall.


Sedan undrar jag lite om vad som har hänt där nere i tunneln, vad som man behöver all tid ända till i morgon bitti för att åtgärda.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Stopp i tunnelbanan - unikt sätt att informera

Inlägg av daniel_s »

Jag såg i alla fall ett tåg som körde motspår mellan Gärdet och Ropsten, så det gick nog att åka där också!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Stopp i tunnelbanan - unikt sätt att informera

Inlägg av Stefan Widén »

Det var rälsbrott som orsakade stoppet. Skulle åka från Ropsten ca 13,30 och då var det ingen info om enkelspårstrafik så kan ha vart att det kom igång sådan lite senare och då hann man ändra i utropen men inte på hemsidan.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Stopp i tunnelbanan - unikt sätt att informera

Inlägg av /jes »

Jag åkte från Ropsten igår vid 12.15 och det small till ordentligt i växelpartiet mellan Gärdet och Karlaplan.
Skriv svar