Historiska spårvagnskartor
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Historiska spårvagnskartor
Det var nog så på kartan men på vagnarna var det blandat. På M21, som började komma i trafik 1987, hade ettan vita skyltar och åttan lila. På pedalvagnarna var de svarta resp. rödgröna till augusti 1989 när alla rullar byttes i samband med att spåren Sahlgrenska-Botaniska togs i bruk.
Re: Historiska spårvagnskartor
Tack för upplysningen! Jag valde linjefärg utifrån detta inlägg om åttan och denna Wikipedia-artikel om ettan. I båda fallen nämns årtalet 1988 när M21 började trafikera dessa linjer med de nya färgerna på skyltarna.VästSverige skrev: ↑söndag 25 februari 2024 19:19 8:an var lila 1987 och 1:an vit samma år. Enligt Göteborgs spårvägars karta 1987
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tisdag 27 juni 2023 8:51
Re: Historiska spårvagnskartor
Dahlströmsgatan visar en (5) men på den står det om Mölndals Sjukhus
Re: Historiska spårvagnskartor
Äsch, jag glömde ta bort punkt 5 från Dahlströmsgatan. Den var kvar från 1989–93-kartan, men nu har jag tagit bort den.VästSverige skrev: ↑måndag 26 februari 2024 16:41 Dahlströmsgatan visar en (5) men på den står det om Mölndals Sjukhus
Re: Historiska spårvagnskartor
Och här kommer en karta för 1982–1984, med destinationsskyltar i pedalvagnsstil! 1984 var sista året med den blågula linje 10 och 1982 var första året med spårväg till Östra Sjukhuset samt den nya linje 6 mellan Guldheden och Kortedala. En fråga: På den tiden ettan gick till Vidkärr, hette även ändhållplatsen Vidkärr? Jag läste på denna sida att vändslingan låg nära nuvarande Kaggeledstorget.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tisdag 27 juni 2023 8:51
Re: Historiska spårvagnskartor
Tycker mer om designen på de andra men bra gjort med kartan. Med att destinationens bakgrund är Linjens färg på minner mig om mina från Göteborg 1987,1992,1994.
Re: Historiska spårvagnskartor
Ändhållplatsen hette Kaggeledstorget och låg på samma ställe som den nuvarande hållplatsen. Nu har man byggt ett hus över en del av platsen för vändslingan.
https://kartbild.com/#18/57.72292/12.03279/0x4
Färgerna var tvärtom på linje 10, blått uppe till vänster och gult nere till höger.
https://kartbild.com/#18/57.72292/12.03279/0x4
Färgerna var tvärtom på linje 10, blått uppe till vänster och gult nere till höger.
Re: Historiska spårvagnskartor
Ja, den andra varianten är förstås mer stilren och har snyggare typsnitt.VästSverige skrev: ↑torsdag 29 februari 2024 15:55 Tycker mer om designen på de andra men bra gjort med kartan. Med att destinationens bakgrund är Linjens färg på minner mig om mina från Göteborg 1987,1992,1994.
Aha, tack för infon! Hittade ingen bild på nån vagn på linje 10, så jag chansade, men det ska jag rätta till.Harald skrev: ↑torsdag 29 februari 2024 17:14 Ändhållplatsen hette Kaggeledstorget och låg på samma ställe som den nuvarande hållplatsen. Nu har man byggt ett hus över en del av platsen för vändslingan.
https://kartbild.com/#18/57.72292/12.03279/0x4
Färgerna var tvärtom på linje 10, blått uppe till vänster och gult nere till höger.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tisdag 27 juni 2023 8:51
Re: Historiska spårvagnskartor
Det här är en linjekarta från 1978 som kanske kan hjälpa med andra kartor att återskapa
https://drive.google.com/file/d/1MPbjpc ... mWQBs/view
https://drive.google.com/file/d/1MPbjpc ... mWQBs/view
Re: Historiska spårvagnskartor
Intressant! Jag ser några hållplatser som inte är med i tidtabellerna från hösten 82. Dessa försvann alltså någon gång mellan 78 och 82 (vet någon mer exakt när så säg gärna till):
- Stampbron
- Lorensberg
- Storgatan
- Plantagegatan & Djupedal (ersatta av Prinsgatan?)
- Älvsborgsplan
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tisdag 27 juni 2023 8:51
Re: Historiska spårvagnskartor
Stampbron 1979-06-16
Lorensberg 1979-06-18
Älvsborgsplan 1980-07-16 Reservhållplats från 1984-01-16
Här kan mer finnas
https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6te ... 5llplatser
Lorensberg 1979-06-18
Älvsborgsplan 1980-07-16 Reservhållplats från 1984-01-16
Här kan mer finnas
https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6te ... 5llplatser
Re: Historiska spårvagnskartor
Verkligen snyggt ritat måste jag säga! Men vad är syftet med dessa anakronistiska kartor, fanns det inte linjekartor förr?
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Historiska spårvagnskartor
Måste det finnas ett syfte? Det är väl trevligt om Jokar vill rita linjekartor? Snygga är de också.
Men jag kan tänka mig att om det finns ett syfte så är det att tydliggöra skillnaden mellan olika tidsperioder, och det blir ju extra tydligt när alla tidsperioder har ritats enligt samma grundkoncept.
Men jag kan tänka mig att om det finns ett syfte så är det att tydliggöra skillnaden mellan olika tidsperioder, och det blir ju extra tydligt när alla tidsperioder har ritats enligt samma grundkoncept.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Historiska spårvagnskartor
Jag har minnen av att hållplatsen Bögatan på linje 5 hette enbart Bö fram till tidigt 1980-tal. Stämmer detta, eller minns jag fel såhär lite mer än 40 år senare?
Re: Historiska spårvagnskartor
Mest en kul grej. Och jodå, visst fanns det linjekartor förr, men jag har inte sett så många av dem på nätet. Det är också som Kristofer säger, att tydliggöra skillnaden mellan olika tidsperioder. Jag ville se utvecklingen av linjenätet grafiskt och inte bara i text. Hade inte tänkt göra så här många, men när väl den första var klar var det ju så enkelt att göra några justeringar för att få till föregående periods karta.
På kartan från 1978 som signaturen VästSverige länkade till tidigare heter hållplatsen Bögatan.