Historiska spårvagnskartor

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jokar
Inlägg: 19
Blev medlem: lördag 09 maj 2009 21:50
Ort: Göteborg
Kontakt:

Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Jokar »

För ett antal år sen återskapade jag Göteborgs spårvägskarta så som jag mindes att linjenätet såg ut i slutet av 90-talet. Jag använde Västtrafiks karta från 2008 som mall

Stämmer kartan nedan med hur det såg ut på 90-talet? Mellan vilka år i så fall? Jag har förstått att linje 9 återinfördes 1993 och samma år förlängdes linje 8 från Centralen till Sahlgrenska. Jag gissar därför att kartan skulle ha varit aktuell åren 1993–2000. Kan det stämma? Slutåret är jag osäker på, men jag kommer ihåg att man började dra om en massa linjer i början av 2000-talet.

Jag hittade även en tidtabell från vintern 92/93 på https://trafikhistoria.se/ . Där såg jag att några hållplatser har bytt namn eller försvunnit sen dess. När skedde följande namnbyten?
  • Ekmanska Sjuhuset -> Ekmanska
  • Vasa Sjukhus –> Kapellplatsen
  • Nils Ericsonsgatan -> Nordstan
  • Nya Varvet -> Nya Varvsallén
  • Getebergsäng -> Liseberg Södra
  • Broplatsen -> Mölndal Centrum -> Mölndals Innrerstad
När drogs följande hållplatser in?
  • Karl Johans Kyrka (mellan Kaptensgatan och Chapmans Torg)
  • Amiralitetsgatan (mellan Stigbergstorget och Fjällgatan)
  • Tempelgatan (mellan Mölndals Sjukhus och Mölndal Centrum)
Bild
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Harald »

Kartans linjenät gällde från 16 augusti 1997 fram till öppnandet av Chalmerstunneln och länken Linnéplatsen-Sahlgrenska 10 februari 2002. Från 16 augusti 1993 till 1997 var det följande skillnader:
1 Marklandsgatan samt gick via Vasagatan
2 Frölunda
3 Högsbotorp samt gick via Grönsakstorget

Indragna hållplatser:
Karl Johans kyrka 1992-02-17
Amiralitetsgatan någon gång 1994-1996
Tempelgatan 2002 när slingan byggdes om och Broplaten som låg i slingan ersattes av Mölndals centrum längre norrut.

Namnändringar har jag inga exakta datum för. Ekmanska sjukhuset, Getebergsäng och Nya Varvet ändrades definitivt efter den tid din karta gäller. Vasa Sjukhus tycks ha ändrats mellan 1999 och 2000. Nordstan hette Nordstaden vintern 1996-97. Köpcentret Nordstan hade synpunkter på det och då ändrades det någon gång på 2010-talet.
Jokar
Inlägg: 19
Blev medlem: lördag 09 maj 2009 21:50
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Jokar »

Tack för svar! Med din information kan jag göra en karta även för perioden 93–97!

I tidtabellerna från 92/93 som jag nämnde i första inlägget står Karl Johans Kyrka fortfarande med i 3:ans tabell. Antingen har de missat att ta bort den hållplatsen eller så är just den tabellen av tidigare datum.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Harald »

Jag tog uppgiften om Karl Johans kyrka ur häftet om linje 3, men jag undrar om det inte har blivit fel där. Den finns med i vintertabellen 92-93, men är borta ur sommartabellen 93.
Jokar
Inlägg: 19
Blev medlem: lördag 09 maj 2009 21:50
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Jokar »

Aha, då kan vi nog utgå från att det borde stå 1993 istället för 1992 i häftet.

Här är en uppdaterad version av kartan i första inlägget. Jag la till Tempelgatan samt bytte namn på Nordstan till Nordstaden och Ekmanska till Ekmanska Sjukhuset.

Bild
VästSverige
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 27 juni 2023 8:51

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av VästSverige »

Broplatsen och Tempelgatan slogs ihop och blev Mölndals Centrum år 2003 eller 2006

Mölndals Centrum blev Mölndals Innerstad december 2017.

Getebergsäng blev Liseberg Södra under 2020
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Harald »

Ombyggnaden av slingan med ny ändhållplats Mölndals centrum skedde 2002. De här bilderna är tagna 30 mars 2002.
Enkelspår mellan Broplatsen och Tempelgatan 30 mars 2002
Enkelspår mellan Broplatsen och Tempelgatan 30 mars 2002
PICT0087.jpg (116.57 KiB) Visad 1402 gånger
Från Tempelgatan mot Broplatsen, nya hållplatsen till vänster
Från Tempelgatan mot Broplatsen, nya hållplatsen till vänster
PICT0091.jpg (169.15 KiB) Visad 1402 gånger
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Harald »

Det finns ytterligare två ändrade hållplatsnamn i Mölndal, men de är tidigare. Centrallasarettet ändrades till Mölndals sjukhus någon gång mellan sommaren 1987 och sommaren 1988. Krokslättsgatan ändrades till Krokslätts torg sommaren 1990.
Jokar
Inlägg: 19
Blev medlem: lördag 09 maj 2009 21:50
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Jokar »

Tack för informationen, VästSverige och Harald!

För den intresserade har jag nu gjort en karta för perioden 1993–1997 (se bild). Nu funderar jag på åren fram till 1993. Harald skrev i detta inlägg från 2006 att spåren mellan Sahlgrenska och Botaniska byggdes 1989 och att sjuan då förlängdes till Tynnered samtidigt som tvåan avkortades till Marklandsgatan. Betyder det att trean gick till Frölunda och ettan till Högsbotorp fram till 1993? Var linjerna stabila under åren 1989–1993? Var det några andra förändringar jämfört med kartan nedan (förutom namnbytet på Krokslättsgatan)?

Bild
VästSverige
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 27 juni 2023 8:51

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av VästSverige »

Nordstaden hette Nils Ericsonsgatan innan enligt min linjekarta över Göteborg år 1994. Vet ej när den bytte namn.
Senast redigerad av VästSverige den tisdag 20 februari 2024 21:15, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Harald »

Du har ju historiken i mitt inlägg som du länkar till. Sen är det ju en del hållplatser som har försvunnit eller bytt namn.
Tranered finns i vintertabellen 1982-83 men inte i sommartabellen 1983
Vagnhallen Stampgatan drogs in i november 1985
Värmlandsgatan drogs in i oktober 1986
Änggårdsplatsen bytte namn till Botaniska Trädgården 1987. Sedan lades den ned när spåren mot Sahlgrenska byggde 1989. Då flyttades namnet till den hållplats som dittills hade hetat Storängsgatan.
Föreningsgatan och Haga Kyrkoplan ersattes av Lilla Bergsgatan 1987. Namnet ändrades 1989 till Handelshögskolan.
När linje 7 vände vid Sahlgrenska hade den hållplats i slingan som hette Sahlgrenska norra. Den försvann förstås när linjen förlängdes 1989 och när sedan linje 8 drogs dit blev det ingen hållplats.
Slottsskogsvallen drogs in runt 1990.
Lilla Torget drogs in i maj 1990
Dahlströmsgatan också 1990
Vasa Kyrkogata och Fricksgatan i samma veva.
Nils Ericsonsplatsen ändrades 1990 till Nils Ericsonsgatan och i slutet av 90-talet till Nordstaden och sedan till Nordstan.
Hagakyrkan ersatte ParkViktoriagatan och Skolgatan i december 1991
Virginsgatan (hållplats endast mot Kålltorp) drogs in i juni 1997
Positivgatan ersatte Orgelgatan 2008
Jokar
Inlägg: 19
Blev medlem: lördag 09 maj 2009 21:50
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Jokar »

Kartorna ovan är uppdaterade med notiser om namnbytet Vasa Sjukhus -> Kapellplatsen (1997–2002) samt namnbytet Nils Ericsonsgatan -> Nordstaden och indragningen av Virginsgatan (1993–1997). Om ni inte ser ändringarna, töm webbläsarens cache och ladda om sidan.
Jokar
Inlägg: 19
Blev medlem: lördag 09 maj 2009 21:50
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Jokar »

Här kommer en karta för 1989–1993 med de hållplatsändringar som har nämnts i denna tråd.

Bild
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Harald »

Du har kastat om ordningen på Medicinaregatan och Fricksgatan.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Per Lind »

Kul karta.
En fundering, är alla hållplatser med?
Mellan Centralstationen och Gamlestadstorget finns inga hållplatser. Verkar långt för att inte ha en hållplats.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev: torsdag 22 februari 2024 9:31 Kul karta.
En fundering, är alla hållplatser med?
Mellan Centralstationen och Gamlestadstorget finns inga hållplatser. Verkar långt för att inte ha en hållplats.
-Per
Det är en snabbspårväg, det är liksom halva poängen med en sådan att man kommer fram fortare. För den som inte vill åka så långt finns ju den gamla sträckningen genom stan bort till Olskroken också att välja på.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Per Lind »

Tack för upplysningen.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Jokar
Inlägg: 19
Blev medlem: lördag 09 maj 2009 21:50
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Jokar »

Harald skrev: onsdag 21 februari 2024 23:06 Du har kastat om ordningen på Medicinaregatan och Fricksgatan.
Ojdå, bra att du är uppmärksam! Nu är kartan rättad. Den har samma filnamn, så rensa cachen och ladda om sidan för att se den nya versionen.
Jokar
Inlägg: 19
Blev medlem: lördag 09 maj 2009 21:50
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av Jokar »

Karta över spårvagnsnätet 1984–1989. Säg gärna till om ni upptäcker några felaktigheter!

Bild
VästSverige
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 27 juni 2023 8:51

Re: Historiska spårvagnskartor

Inlägg av VästSverige »

8:an var lila 1987 och 1:an vit samma år. Enligt Göteborgs spårvägars karta 1987
Skriv svar