Sida 1 av 1
Plattformsbredd
Postat: onsdag 14 februari 2024 12:51
av twr
Vilka metoder finns det för att dimensionera plattformsbredder? Jag känner till den här: Sidan 88 i Trafikverkets stationshandbok,
https://trafikverket.diva-portal.org/sm ... TEXT01.pdf Är det en bra metod? För-/nackdelar?
Ibland kan det vara motiverat att en plattform är bredare i en ände och smalare i en ände där det är lite folk. Ett extremt exempel är Thorildsplan i Stockholm, som är kanske 2 meter (?) i änden där det inte finns någon utgång. Så smalt skulle väl inte accepteras i dag?
Vad är det smalaste måttet som en mittplattform kan ha om det ska finnas en plattformsövergång i den änden?
Re: Plattformsbredd
Postat: onsdag 14 februari 2024 13:46
av Enceladus
Den "hemliga" stationen Piața Romană i Bukarest har sidoplattformar med
mindre än en meter i bredd - utan plattformsdörrar! Hade detta tillåtits i Sverige?
Re: Plattformsbredd
Postat: onsdag 14 februari 2024 16:32
av Odd
Tillåts eller tillåts... det var väl så att när det behövdes så byggde man det så.
Byggprocessen fungerar inte riktigt på det sätt idag...
Re: Plattformsbredd
Postat: onsdag 14 februari 2024 20:55
av daniel_s
Thorildsplan är smal i änden men inte jättesmal, Råcksta är smalare. Idag bygger man som sagt inte så men jag hittar inga minimimått i SL:s riktlinjer för tillgänglighet, dock kan man ju snegla på järnvägen för att få ett hum.
På järnvägen får jag det till att en plattform teoretiskt kan vara ned till 2,9 m bred i spetsen vid sth 140 och 3,9 m vid sth 140-200, detta efter att snabbt ha läst TRVINFRA-00001 ihop med TSD Tillgänglighet och hoppat över några onödiga krav som TrV har hittat på själva.
Plattformsövergångar kan du nog glömma i nya TrV-anläggningar hur som helst!
Re: Plattformsbredd
Postat: onsdag 14 februari 2024 21:08
av twr
daniel_s skrev: ↑onsdag 14 februari 2024 20:55
Thorildsplan är smal i änden men inte jättesmal, Råcksta är smalare. Idag bygger man som sagt inte så men jag hittar inga minimimått i SL:s riktlinjer för tillgänglighet, dock kan man ju snegla på järnvägen för att få ett hum.
På järnvägen får jag det till att en plattform teoretiskt kan vara ned till 2,9 m bred i spetsen vid sth 140 och 3,9 m vid sth 140-200, detta efter att snabbt ha läst TRVINFRA-00001 ihop med TSD Tillgänglighet och hoppat över några onödiga krav som TrV har hittat på själva.
Plattformsövergångar kan du nog glömma i nya TrV-anläggningar hur som helst!
Intressant! Var hittar man dokumenten du refererar till?
Plattformsövergångar förekommer i SL:s lokaljärnvägar och på spårvägar, så där är frågan relevant.
Re: Plattformsbredd
Postat: söndag 25 februari 2024 17:25
av BSB101
daniel_s skrev: ↑onsdag 14 februari 2024 20:55
Thorildsplan är smal i änden men inte jättesmal, Råcksta är smalare. Idag bygger man som sagt inte så men jag hittar inga minimimått i SL:s riktlinjer för tillgänglighet, dock kan man ju snegla på järnvägen för att få ett hum.
På järnvägen får jag det till att en plattform teoretiskt kan vara ned till 2,9 m bred i spetsen vid sth 140 och 3,9 m vid sth 140-200, detta efter att snabbt ha läst TRVINFRA-00001 ihop med TSD Tillgänglighet och hoppat över några onödiga krav som TrV har hittat på själva.
Plattformsövergångar kan du nog glömma i nya TrV-anläggningar hur som helst!
Vad är anledningen till att man valt 2,9 och 3,9 istället för 3 och 4 meter?
Re: Plattformsbredd
Postat: söndag 25 februari 2024 19:10
av daniel_s
Det beror nog på att 90 cm betraktas som den minsta tillåtna bredden på en passage, detta mått dyker upp ett par gånger i TSD:n (bl a dörrar ska minst ha den bredden). Till detta ska sedan det s k riskområdet läggas, och det är 1 m resp 1,5 m hos Trafikverket. (Jag uppfattar det som att varje spår ska ha sitt riskområde.)