Plattformsbredd

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Plattformsbredd

Inlägg av twr »

Vilka metoder finns det för att dimensionera plattformsbredder? Jag känner till den här: Sidan 88 i Trafikverkets stationshandbok, https://trafikverket.diva-portal.org/sm ... TEXT01.pdf Är det en bra metod? För-/nackdelar?

Ibland kan det vara motiverat att en plattform är bredare i en ände och smalare i en ände där det är lite folk. Ett extremt exempel är Thorildsplan i Stockholm, som är kanske 2 meter (?) i änden där det inte finns någon utgång. Så smalt skulle väl inte accepteras i dag?

Vad är det smalaste måttet som en mittplattform kan ha om det ska finnas en plattformsövergång i den änden?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Plattformsbredd

Inlägg av Enceladus »

Den "hemliga" stationen Piața Romană i Bukarest har sidoplattformar med mindre än en meter i bredd - utan plattformsdörrar! Hade detta tillåtits i Sverige?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Plattformsbredd

Inlägg av Odd »

Tillåts eller tillåts... det var väl så att när det behövdes så byggde man det så.

Byggprocessen fungerar inte riktigt på det sätt idag...
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Plattformsbredd

Inlägg av daniel_s »

Thorildsplan är smal i änden men inte jättesmal, Råcksta är smalare. Idag bygger man som sagt inte så men jag hittar inga minimimått i SL:s riktlinjer för tillgänglighet, dock kan man ju snegla på järnvägen för att få ett hum.

På järnvägen får jag det till att en plattform teoretiskt kan vara ned till 2,9 m bred i spetsen vid sth 140 och 3,9 m vid sth 140-200, detta efter att snabbt ha läst TRVINFRA-00001 ihop med TSD Tillgänglighet och hoppat över några onödiga krav som TrV har hittat på själva.

Plattformsövergångar kan du nog glömma i nya TrV-anläggningar hur som helst!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Plattformsbredd

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: onsdag 14 februari 2024 20:55 Thorildsplan är smal i änden men inte jättesmal, Råcksta är smalare. Idag bygger man som sagt inte så men jag hittar inga minimimått i SL:s riktlinjer för tillgänglighet, dock kan man ju snegla på järnvägen för att få ett hum.

På järnvägen får jag det till att en plattform teoretiskt kan vara ned till 2,9 m bred i spetsen vid sth 140 och 3,9 m vid sth 140-200, detta efter att snabbt ha läst TRVINFRA-00001 ihop med TSD Tillgänglighet och hoppat över några onödiga krav som TrV har hittat på själva.

Plattformsövergångar kan du nog glömma i nya TrV-anläggningar hur som helst!
Intressant! Var hittar man dokumenten du refererar till?

Plattformsövergångar förekommer i SL:s lokaljärnvägar och på spårvägar, så där är frågan relevant.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Plattformsbredd

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: onsdag 14 februari 2024 20:55 Thorildsplan är smal i änden men inte jättesmal, Råcksta är smalare. Idag bygger man som sagt inte så men jag hittar inga minimimått i SL:s riktlinjer för tillgänglighet, dock kan man ju snegla på järnvägen för att få ett hum.

På järnvägen får jag det till att en plattform teoretiskt kan vara ned till 2,9 m bred i spetsen vid sth 140 och 3,9 m vid sth 140-200, detta efter att snabbt ha läst TRVINFRA-00001 ihop med TSD Tillgänglighet och hoppat över några onödiga krav som TrV har hittat på själva.

Plattformsövergångar kan du nog glömma i nya TrV-anläggningar hur som helst!
Vad är anledningen till att man valt 2,9 och 3,9 istället för 3 och 4 meter?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Plattformsbredd

Inlägg av daniel_s »

Det beror nog på att 90 cm betraktas som den minsta tillåtna bredden på en passage, detta mått dyker upp ett par gånger i TSD:n (bl a dörrar ska minst ha den bredden). Till detta ska sedan det s k riskområdet läggas, och det är 1 m resp 1,5 m hos Trafikverket. (Jag uppfattar det som att varje spår ska ha sitt riskområde.)
Skriv svar