Vilka metoder finns det för att dimensionera plattformsbredder? Jag känner till den här: Sidan 88 i Trafikverkets stationshandbok, https://trafikverket.diva-portal.org/sm ... TEXT01.pdf Är det en bra metod? För-/nackdelar?
Ibland kan det vara motiverat att en plattform är bredare i en ände och smalare i en ände där det är lite folk. Ett extremt exempel är Thorildsplan i Stockholm, som är kanske 2 meter (?) i änden där det inte finns någon utgång. Så smalt skulle väl inte accepteras i dag?
Vad är det smalaste måttet som en mittplattform kan ha om det ska finnas en plattformsövergång i den änden?
Plattformsbredd
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Plattformsbredd
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Plattformsbredd
Den "hemliga" stationen Piața Romană i Bukarest har sidoplattformar med mindre än en meter i bredd - utan plattformsdörrar! Hade detta tillåtits i Sverige?
Re: Plattformsbredd
Tillåts eller tillåts... det var väl så att när det behövdes så byggde man det så.
Byggprocessen fungerar inte riktigt på det sätt idag...
Byggprocessen fungerar inte riktigt på det sätt idag...
Genius on call
Re: Plattformsbredd
Thorildsplan är smal i änden men inte jättesmal, Råcksta är smalare. Idag bygger man som sagt inte så men jag hittar inga minimimått i SL:s riktlinjer för tillgänglighet, dock kan man ju snegla på järnvägen för att få ett hum.
På järnvägen får jag det till att en plattform teoretiskt kan vara ned till 2,9 m bred i spetsen vid sth 140 och 3,9 m vid sth 140-200, detta efter att snabbt ha läst TRVINFRA-00001 ihop med TSD Tillgänglighet och hoppat över några onödiga krav som TrV har hittat på själva.
Plattformsövergångar kan du nog glömma i nya TrV-anläggningar hur som helst!
På järnvägen får jag det till att en plattform teoretiskt kan vara ned till 2,9 m bred i spetsen vid sth 140 och 3,9 m vid sth 140-200, detta efter att snabbt ha läst TRVINFRA-00001 ihop med TSD Tillgänglighet och hoppat över några onödiga krav som TrV har hittat på själva.
Plattformsövergångar kan du nog glömma i nya TrV-anläggningar hur som helst!
Re: Plattformsbredd
Intressant! Var hittar man dokumenten du refererar till?daniel_s skrev: ↑onsdag 14 februari 2024 20:55 Thorildsplan är smal i änden men inte jättesmal, Råcksta är smalare. Idag bygger man som sagt inte så men jag hittar inga minimimått i SL:s riktlinjer för tillgänglighet, dock kan man ju snegla på järnvägen för att få ett hum.
På järnvägen får jag det till att en plattform teoretiskt kan vara ned till 2,9 m bred i spetsen vid sth 140 och 3,9 m vid sth 140-200, detta efter att snabbt ha läst TRVINFRA-00001 ihop med TSD Tillgänglighet och hoppat över några onödiga krav som TrV har hittat på själva.
Plattformsövergångar kan du nog glömma i nya TrV-anläggningar hur som helst!
Plattformsövergångar förekommer i SL:s lokaljärnvägar och på spårvägar, så där är frågan relevant.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Plattformsbredd
Vad är anledningen till att man valt 2,9 och 3,9 istället för 3 och 4 meter?daniel_s skrev: ↑onsdag 14 februari 2024 20:55 Thorildsplan är smal i änden men inte jättesmal, Råcksta är smalare. Idag bygger man som sagt inte så men jag hittar inga minimimått i SL:s riktlinjer för tillgänglighet, dock kan man ju snegla på järnvägen för att få ett hum.
På järnvägen får jag det till att en plattform teoretiskt kan vara ned till 2,9 m bred i spetsen vid sth 140 och 3,9 m vid sth 140-200, detta efter att snabbt ha läst TRVINFRA-00001 ihop med TSD Tillgänglighet och hoppat över några onödiga krav som TrV har hittat på själva.
Plattformsövergångar kan du nog glömma i nya TrV-anläggningar hur som helst!
Re: Plattformsbredd
Det beror nog på att 90 cm betraktas som den minsta tillåtna bredden på en passage, detta mått dyker upp ett par gånger i TSD:n (bl a dörrar ska minst ha den bredden). Till detta ska sedan det s k riskområdet läggas, och det är 1 m resp 1,5 m hos Trafikverket. (Jag uppfattar det som att varje spår ska ha sitt riskområde.)