Fehmarn Bält och andra förbindelser till kontinenten

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Fehmarn Bält och andra förbindelser till kontinenten

Inlägg av twr »

Intressant artikel: https://www.affarsvarlden.se/artikel/by ... P_mNFMVkwU

Ett alternativ som diskuterades var Gedser - Rostock, men det är väl antagligen inte aktuellt under överskådlig tid nu: https://sv.wikipedia.org/wiki/Gedser-Ro ... rbindelsen

Sedan har det ju funnits idéer om en förbindelse mellan Skåne och Rügen också, en sträcka på över 70 kilometer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Fehmarn Bält och andra förbindelser till kontinenten

Inlägg av Breitspurbahn »

Sandhammaren-Bornholm-Köslin hade varit en intressant koppling mot central/östeuropa. Och hade kopplat Bornholm till fastlandet (Sverige).
Användarens profilbild
Lemanic
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 05 mars 2011 0:18

Re: Fehmarn Bält och andra förbindelser till kontinenten

Inlägg av Lemanic »

Jag väntar ännu på att Europa kryper till korset och inrättar tematiska flerdagarsresor med sovvagn som redan är en grej i USA. En Europeisk ”Southwest Chief” hade startat i Stockholm och avslutats i Lissabon.

Om de brittiska öarna börjar bygga upp ”Irish Sea Bridge” kan de börja köra Dublin - Lissabon via Paris och Bilbao med.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Fehmarn Bält och andra förbindelser till kontinenten

Inlägg av Odd »

Lemanic skrev: lördag 17 februari 2024 2:57 Jag väntar ännu på att Europa kryper till korset och inrättar tematiska flerdagarsresor med sovvagn som redan är en grej i USA. En Europeisk ”Southwest Chief” hade startat i Stockholm och avslutats i Lissabon.

Om de brittiska öarna börjar bygga upp ”Irish Sea Bridge” kan de börja köra Dublin - Lissabon via Paris och Bilbao med.
Vilka hinder finns då kvar som förhindrar ett sådant initiativ? Jag kan tänka mig att det finns ett antal.
Genius on call
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Fehmarn Bält och andra förbindelser till kontinenten

Inlägg av Breitspurbahn »

Lemanic skrev: lördag 17 februari 2024 2:57 Jag väntar ännu på att Europa kryper till korset och inrättar tematiska flerdagarsresor med sovvagn som redan är en grej i USA. En Europeisk ”Southwest Chief” hade startat i Stockholm och avslutats i Lissabon.

Om de brittiska öarna börjar bygga upp ”Irish Sea Bridge” kan de börja köra Dublin - Lissabon via Paris och Bilbao med.
Typ Orientexpressen?
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Fehmarn Bält och andra förbindelser till kontinenten

Inlägg av C12C3C3C12 »

Lemanic skrev: lördag 17 februari 2024 2:57 Jag väntar ännu på att Europa kryper till korset och inrättar tematiska flerdagarsresor med sovvagn som redan är en grej i USA. En Europeisk ”Southwest Chief” hade startat i Stockholm och avslutats i Lissabon.

Om de brittiska öarna börjar bygga upp ”Irish Sea Bridge” kan de börja köra Dublin - Lissabon via Paris och Bilbao med.
Det finns ett litet problem med det, Irland, Portugal och Spanien har olika sortes bredspår, ok Spanien har vissa sträckor med normalspår.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Fehmarn Bält och andra förbindelser till kontinenten

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag saknar färjan Rödby Färge till Puttgarden, lagom tid för att slänga i sig korv med surkål, då kände jag att jag var i Tyskland.

Det positiva med tunneln till Puttgarden är att restiden till kontinenten förkortas avsevärt, särskilt med tåg mot Hamburg. Saknar den tiden när tåget var draget av en V200.
Skriv svar