Fråga ang. de kortare plattformarna vid Husby och Universitetet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Fråga ang. de kortare plattformarna vid Husby och Universitetet

Inlägg av ADDE »

Husby och Universitetet, likt andra stationer på blå linjen och på Mörbygrenen (Förutom Stadion) byggdes ursprungligen för 10 Cx-vagnar, men det finns en sektion som man har spärrat av och byggt upp en vägg för.

Var det så från första början eller hade man kortat av plattformarna vid dessa stationer vid något tillfälle? Fanns det planer på att korta av fler stationer? Alternativt fanns det stationer som hade avkortade/avspärrade plattformar från början men som man sedan färdigställde för hela 180 meters plattformslängd?
Lennart Petersen
Inlägg: 3099
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Fråga ang. de kortare plattformarna vid Husby och Universitetet

Inlägg av Lennart Petersen »

ADDE skrev: onsdag 14 februari 2024 0:46 Husby och Universitetet, likt andra stationer på blå linjen och på Mörbygrenen (Förutom Stadion) byggdes ursprungligen för 10 Cx-vagnar, men det finns en sektion som man har spärrat av och byggt upp en vägg för.

Var det så från första början eller hade man kortat av plattformarna vid dessa stationer vid något tillfälle? Fanns det planer på att korta av fler stationer? Alternativt fanns det stationer som hade avkortade/avspärrade plattformar från början men som man sedan färdigställde för hela 180 meters plattformslängd?
För blå linje vet jag bestämt att ingen station förlängts i efterhand utan byggts för 10 vagnar från början. Om väggen i Husby fanns från början vet jag tyvärr inte men grundkonstruktionen är ju 10 vagnars längd. JÄrvabanan planerades ju från bärjan att gå ett antal stationer norr om Akalla och omfattande exploatering med bostäder på norra Järvafältetb så 10 vagnar ansågs behövas för att få kapacitet på linjen . Och som en konsekvens så,planerades även Hjulstagrenenn för 10 vagnar. Men norra Järva blev i stället naturreservat och en bit in på 70talet blev det mer eller mindre färdigbyggt när marknaden var mättad. Konsekvens blev att 10 vagnståg inte behövdes, det har använts för extra tåg till Solna centrum vid evenemang på fotbollsstadion. Efter att ha åkt på blå linje i 48 år har jag bara sett 10 vagnar en enda gång i vanlig trafik. Och i tomtåg någon gång då och då, man gjorde ju lite rangeringar när man gick ner till kortare tåg.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Fråga ang. de kortare plattformarna vid Husby och Universitetet

Inlägg av ADDE »

Efter att ha sökt runt på forumet så har denna diskussion förekommit ibland och där verkar det som att även Mörby centrum var avkortad till en början, men förlängdes till 180 meter i mitten av 90-talet.
Lennart Petersen
Inlägg: 3099
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Fråga ang. de kortare plattformarna vid Husby och Universitetet

Inlägg av Lennart Petersen »

ADDE skrev: onsdag 14 februari 2024 1:22 Efter att ha sökt runt på forumet så har denna diskussion förekommit ibland och där verkar det som att även Mörby centrum var avkortad till en början, men förlängdes till 180 meter i mitten av 90-talet.
Och var det då samma som i Husby, alltså,en mur men i proncip full längd på,plattformen.
Det fanns ju tankar om att förlänga till Täby, lägga ned Roslagsbanan. Då hade man kört i taket för kapacitet så grenennskulle kopplas loss och från Tekniska få egen infart mot City. Stadion hade blivit en blindtarm med litet underlag. Ropsten tänktes blii förlängt till Lidingö och Bogesundslandet. Det fanns mycket av planer på tillväxt och exploatering på 1970 talet,men mycket förblev streck på en karta.
daniel_s
Inlägg: 14192
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Fråga ang. de kortare plattformarna vid Husby och Universitetet

Inlägg av daniel_s »

De där ”planerna” var högst odefinierade egentligen.

Men för att svara på ADDEs fråga så fanns väggarna vid Mörby centrum, Universitetet och Husby redan från början. Dessa stationer öppnades ju lite senare än övriga stationer med bara en utgång, och man hade väl insett att det inte skulle bli några 10-vagnståg de närmaste decennierna. På detta sätt sparade man in lite på ytfinishen och underhållet och fick ett praktiskt förrådsutrymme på köpet.
Skriv svar