Uppsala Södra, alltså.
Min tolkning är att Trafikverket bara ville bekosta längd för 2 x X60. Region Uppsala/Mälardalstrafik vill ha längd för 3 x ER1.
Betalvägg: https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... a/rgx9o4pj
Region Uppsala betalar 36 Mkr för längre plattformar på Uppsala S
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Region Uppsala betalar 36 Mkr för längre plattformar på Uppsala S
Alltså ungefär från 225 m till 320 m?
Re: Region Uppsala betalar 36 Mkr för längre plattformar på Uppsala S
Vad innebär det? Vad är ER1? Är det regionaltåg? Mälartåg?4330 skrev: ↑måndag 05 februari 2024 19:00 Uppsala Södra, alltså.
Min tolkning är att Trafikverket bara ville bekosta längd för 2 x X60. Region Uppsala/Mälardalstrafik vill ha längd för 3 x ER1.
Betalvägg: https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... a/rgx9o4pj
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Region Uppsala betalar 36 Mkr för längre plattformar på Uppsala S
Jag skrev även "vad innebär det"? Det vill säga finns det en ambition att låta regionaltåg stanna på stationen. Det svaret finns nog inte på google, men kanske bland skribenterna på forum. Du kanske har svar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Region Uppsala betalar 36 Mkr för längre plattformar på Uppsala S
Det vill säga är det tänkt att Mälartåg ska köra på "pendeltågsspåren" eller på "fjärrtågsspåren" när sträckan får fyrspår? Generellt kör väl Mälartåg på fjärrtågsspår på andra håll i systemet? Kommer man göra annorlunda här? Finns det olika uppfattningar? Kommer man även köra på spåren som passerar pendeltågssplattformarna i Knivsta och Alsike, men utan att stanna?
Jag trodde att det var uppenbart att frågan "vad innebär det" handlade om dessa frågor, men jag hade förstås kunnat skriva ut det om du inte tycker att det framgår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Region Uppsala betalar 36 Mkr för längre plattformar på Uppsala S
Regionaltåg är varken pendeltåg eller fjärrtåg, men om det bara finns två spårpar så måste två av tågtyperna dela spår. Pendeltåg dominerar i Stockholm och därför får regionaltåg dela spår med fjärrtåg. Uppsala har andra förhållanden. Om Mälartåg ska stanna vid Uppsala S så blir det rimligen på pendeltågens spår.twr skrev: ↑onsdag 14 februari 2024 10:50 Det vill säga är det tänkt att Mälartåg ska köra på "pendeltågsspåren" eller på "fjärrtågsspåren" när sträckan får fyrspår? Generellt kör väl Mälartåg på fjärrtågsspår på andra håll i systemet? Kommer man göra annorlunda här? Finns det olika uppfattningar? Kommer man även köra på spåren som passerar pendeltågssplattformarna i Knivsta och Alsike, men utan att stanna?
Här är en illustrationskarta som visar stationen (notera att pendeltågens båda spår är på västra sidan): https://bransch.trafikverket.se/content ... f-21mb.pdf