Region Uppsala betalar 36 Mkr för längre plattformar på Uppsala S

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
4330
Inlägg: 163
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Region Uppsala betalar 36 Mkr för längre plattformar på Uppsala S

Inlägg av 4330 »

Uppsala Södra, alltså.

Min tolkning är att Trafikverket bara ville bekosta längd för 2 x X60. Region Uppsala/Mälardalstrafik vill ha längd för 3 x ER1.


Betalvägg: https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... a/rgx9o4pj
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 275
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Region Uppsala betalar 36 Mkr för längre plattformar på Uppsala S

Inlägg av Fyrgeit »

Alltså ungefär från 225 m till 320 m?
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Region Uppsala betalar 36 Mkr för längre plattformar på Uppsala S

Inlägg av twr »

4330 skrev: måndag 05 februari 2024 19:00 Uppsala Södra, alltså.

Min tolkning är att Trafikverket bara ville bekosta längd för 2 x X60. Region Uppsala/Mälardalstrafik vill ha längd för 3 x ER1.


Betalvägg: https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... a/rgx9o4pj
Vad innebär det? Vad är ER1? Är det regionaltåg? Mälartåg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Region Uppsala betalar 36 Mkr för längre plattformar på Uppsala S

Inlägg av Harald »

twr skrev: onsdag 14 februari 2024 9:29
Vad innebär det? Vad är ER1? Är det regionaltåg? Mälartåg?
Svar finns en googling bort. Du vet vad Google är, hoppas jag.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Region Uppsala betalar 36 Mkr för längre plattformar på Uppsala S

Inlägg av twr »

Harald skrev: onsdag 14 februari 2024 9:36
twr skrev: onsdag 14 februari 2024 9:29
Vad innebär det? Vad är ER1? Är det regionaltåg? Mälartåg?
Svar finns en googling bort. Du vet vad Google är, hoppas jag.
Jag skrev även "vad innebär det"? Det vill säga finns det en ambition att låta regionaltåg stanna på stationen. Det svaret finns nog inte på google, men kanske bland skribenterna på forum. Du kanske har svar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Region Uppsala betalar 36 Mkr för längre plattformar på Uppsala S

Inlägg av twr »

twr skrev: onsdag 14 februari 2024 10:39
Harald skrev: onsdag 14 februari 2024 9:36
twr skrev: onsdag 14 februari 2024 9:29
Vad innebär det? Vad är ER1? Är det regionaltåg? Mälartåg?
Svar finns en googling bort. Du vet vad Google är, hoppas jag.
Jag skrev även "vad innebär det"? Det vill säga finns det en ambition att låta regionaltåg stanna på stationen. Det svaret finns nog inte på google, men kanske bland skribenterna på forum. Du kanske har svar?
Det vill säga är det tänkt att Mälartåg ska köra på "pendeltågsspåren" eller på "fjärrtågsspåren" när sträckan får fyrspår? Generellt kör väl Mälartåg på fjärrtågsspår på andra håll i systemet? Kommer man göra annorlunda här? Finns det olika uppfattningar? Kommer man även köra på spåren som passerar pendeltågssplattformarna i Knivsta och Alsike, men utan att stanna?

Jag trodde att det var uppenbart att frågan "vad innebär det" handlade om dessa frågor, men jag hade förstås kunnat skriva ut det om du inte tycker att det framgår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Region Uppsala betalar 36 Mkr för längre plattformar på Uppsala S

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: onsdag 14 februari 2024 10:50 Det vill säga är det tänkt att Mälartåg ska köra på "pendeltågsspåren" eller på "fjärrtågsspåren" när sträckan får fyrspår? Generellt kör väl Mälartåg på fjärrtågsspår på andra håll i systemet? Kommer man göra annorlunda här? Finns det olika uppfattningar? Kommer man även köra på spåren som passerar pendeltågssplattformarna i Knivsta och Alsike, men utan att stanna?
Regionaltåg är varken pendeltåg eller fjärrtåg, men om det bara finns två spårpar så måste två av tågtyperna dela spår. Pendeltåg dominerar i Stockholm och därför får regionaltåg dela spår med fjärrtåg. Uppsala har andra förhållanden. Om Mälartåg ska stanna vid Uppsala S så blir det rimligen på pendeltågens spår.

Här är en illustrationskarta som visar stationen (notera att pendeltågens båda spår är på västra sidan): https://bransch.trafikverket.se/content ... f-21mb.pdf
Skriv svar