Sida 1 av 2

Frågor om växlar

Postat: lördag 03 februari 2024 16:49
av twr
Jag har två frågor om växlar:

Hur mycket plats tar en skyddsväxel i längsled? Det borde räcka med växeln och en stoppbock, alltså bara några meter?

Vad innebär en krökt växel egentligen? Kan själva växelpartiet vara krökt eller måste det ligga på rakspår? Hur snäv kurva kan en växel ligga i?

Re: Frågor om växlar

Postat: lördag 03 februari 2024 17:16
av Odd
Den kortaste skyddsväxel som jag har sett består i stort sett endast av en enda tungspets på ena sidan, men jag minns tyvärr inte var. Det är möjligt att det inte var i Sverige.

Re: Frågor om växlar

Postat: lördag 03 februari 2024 18:03
av Sio
Odd skrev: lördag 03 februari 2024 17:16 Den kortaste skyddsväxel som jag har sett består i stort sett endast av en enda tungspets på ena sidan, men jag minns tyvärr inte var. Det är möjligt att det inte var i Sverige.
När man gjort så kallas det för en tunganordning, mycket ovanligt i Sverige men dest vanligare på andra håll.

Re: Frågor om växlar

Postat: lördag 03 februari 2024 18:36
av twr
Sio skrev: lördag 03 februari 2024 18:03
Odd skrev: lördag 03 februari 2024 17:16 Den kortaste skyddsväxel som jag har sett består i stort sett endast av en enda tungspets på ena sidan, men jag minns tyvärr inte var. Det är möjligt att det inte var i Sverige.
När man gjort så kallas det för en tunganordning, mycket ovanligt i Sverige men dest vanligare på andra håll.
Finns det några nackdelar med det eller varför är det ovanligt i Sverige?

Re: Frågor om växlar

Postat: lördag 03 februari 2024 18:45
av Sio
twr skrev: lördag 03 februari 2024 16:49 Jag har två frågor om växlar:

Hur mycket plats tar en skyddsväxel i längsled? Det borde räcka med växeln och en stoppbock, alltså bara några meter?

Vad innebär en krökt växel egentligen? Kan själva växelpartiet vara krökt eller måste det ligga på rakspår? Hur snäv kurva kan en växel ligga i?
Först har man ju själva växels längd den beror främst på radien, SL har växlar med ned till 50 m radier, de är knappt 15 m långa, "standardväxeln" i tunnelbanan upplever jag vara 300-1:9 i trafikspår som är 33,23 meter lång och 179-1:9 i uppställningsspår som är 26,08 m lång.

Sedan är det stoppbockens placering: Enligt Trv regler ska stoppbocken monteras så att spåravståndet vid stoppbockens främre del är minst 4,0 m helt inte under 4,5 m om spåret bredvid skyddspåret är ett normalhuvudspår.

En krökt växel är en växel som är krökt i förhållande till dess normala geometri. En vanlig enkelväxel har ett rakt spår, i en krökt växel har båda spåren i växeln en radie. Kröker spåren åt samma håll så är det en innerbågväxel, ibv, kröker spåren åt olika håll är det en ytterbågvägel, ybv. Vad du menar med växelparti vet jag inte, en enkelväxel har två huvuddelar; tunganordningen och korsnigen, båda kan krökas. Minsta krökningsradie bestäms för varje växelmodell utgående från den aktuella växelns konstruktion, som regel kan
innerbågsväxlar krökas till ca halva grenspårets ursprungliga radie, dvs en BV50-600-1:15 växel kan krökas till 300 m men en BV50-300-1:9 kan bara krökas till 230 m radie i grenspåret.

Re: Frågor om växlar

Postat: lördag 03 februari 2024 18:55
av Sio
twr skrev: lördag 03 februari 2024 18:36
Sio skrev: lördag 03 februari 2024 18:03
Odd skrev: lördag 03 februari 2024 17:16 Den kortaste skyddsväxel som jag har sett består i stort sett endast av en enda tungspets på ena sidan, men jag minns tyvärr inte var. Det är möjligt att det inte var i Sverige.
När man gjort så kallas det för en tunganordning, mycket ovanligt i Sverige men dest vanligare på andra håll.
Finns det några nackdelar med det eller varför är det ovanligt i Sverige?
Eftersom en tunganordning saknar korsning så är det automatiskt urspårning och bärgning om man kör in i en tunganordning i skyddande läge och det är stor risk för att spåret behöver åtgärder innan det kan trafikeras.

Re: Frågor om växlar

Postat: lördag 03 februari 2024 19:14
av twr
Tack, Sio för bra och intressanta svar! Hur snäva radier kan man ha i en spårvägsväxel?

Re: Frågor om växlar

Postat: lördag 03 februari 2024 19:51
av Hans W
En sådan kort skyddsväxel fanns förr i Igelboda

Re: Frågor om växlar

Postat: lördag 03 februari 2024 20:52
av Sio
twr skrev: lördag 03 februari 2024 19:14 Tack, Sio för bra och intressanta svar! Hur snäva radier kan man ha i en spårvägsväxel?
Hur långt är ett snöre? I Thyssen-Krupps katalog finns spårvägsväxlar med 20 m radie för normal- och meterspår.

Re: Frågor om växlar

Postat: lördag 03 februari 2024 23:49
av gek
Hans W skrev: lördag 03 februari 2024 19:51 En sådan kort skyddsväxel fanns förr i Igelboda
Igelboda i riktning mot Stockholm 2007:
Bild
På bilden ser anordningen nog överdrivet kort ut eftersom jag stod en bit bort och använde tele i syfte att vara på säkert avstånd från plattformskanten.

Re: Frågor om växlar

Postat: söndag 04 februari 2024 11:18
av twr
Har man byggt en riktig skyddsväxel i Igelboda sen dess?

Re: Frågor om växlar

Postat: söndag 04 februari 2024 12:59
av daniel_s
Det ser likadant ut fortfarande.

Re: Frågor om växlar

Postat: måndag 05 februari 2024 10:50
av twr
daniel_s skrev: söndag 04 februari 2024 12:59 Det ser likadant ut fortfarande.
Så den här utformningen innebär en risk för urspårning om det skulle gå illa? Hur resonerar man där, uppenbarligen behåller man den ändå? Och hur tänker man när man bygger nytt? Utformningen tar ju mycket mindre plats än en skyddsväxel.

Re: Frågor om växlar

Postat: måndag 05 februari 2024 11:51
av daniel_s
twr skrev: måndag 05 februari 2024 10:50
daniel_s skrev: söndag 04 februari 2024 12:59 Det ser likadant ut fortfarande.
Så den här utformningen innebär en risk för urspårning om det skulle gå illa? Hur resonerar man där, uppenbarligen behåller man den ändå? Och hur tänker man när man bygger nytt? Utformningen tar ju mycket mindre plats än en skyddsväxel.
Urspåring är ju en del av den här skyddsanordningens funktionssätt, det är mindre riskfyllt än en kollision och tar mindre plats än övriga lösningar. Idag bygger man inte så längre, i första hand bygger man längre mötesspår så att skyddssträckan ryms på mötesspåret, och i enstaka fall fullständig skyddsväxel med stoppbock.

Säkerhetsförbättringar införs oftast successivt, jämför gärna med vägtrafiken där man fortfarande får köra på äldre vägar och även använda äldre bilar.

Re: Frågor om växlar

Postat: måndag 05 februari 2024 12:11
av twr
daniel_s skrev: måndag 05 februari 2024 11:51
twr skrev: måndag 05 februari 2024 10:50
daniel_s skrev: söndag 04 februari 2024 12:59 Det ser likadant ut fortfarande.
Så den här utformningen innebär en risk för urspårning om det skulle gå illa? Hur resonerar man där, uppenbarligen behåller man den ändå? Och hur tänker man när man bygger nytt? Utformningen tar ju mycket mindre plats än en skyddsväxel.
Urspåring är ju en del av den här skyddsanordningens funktionssätt, det är mindre riskfyllt än en kollision och tar mindre plats än övriga lösningar. Idag bygger man inte så längre, i första hand bygger man längre mötesspår så att skyddssträckan ryms på mötesspåret, och i enstaka fall fullständig skyddsväxel med stoppbock.

Säkerhetsförbättringar införs oftast successivt, jämför gärna med vägtrafiken där man fortfarande får köra på äldre vägar och även använda äldre bilar.
Tack för svar! Hur lång är en skyddssträcka? Beror det på hastigheten? Om man sätter en låg hastighet i ATC kan man då acceptera en kortare skyddssträcka?

Re: Frågor om växlar

Postat: måndag 05 februari 2024 12:22
av daniel_s
Ja, det beror på hastigheten (och tågets bromsförmåga). Om man accepterar en mycket låg frisläppningshastighet i ATC kan man ha en kortare skyddssträcka, men det är inte lämpligt vid en dimensionerande mötesstation eftersom det kräver långsammare körning.

Vid nybyggnad på RB och SB ska skyddssträckan vara 50 meter, så är det byggt i Fisksätra och Tattby.

Re: Frågor om växlar

Postat: måndag 05 februari 2024 14:04
av twr
daniel_s skrev: måndag 05 februari 2024 12:22 Ja, det beror på hastigheten (och tågets bromsförmåga). Om man accepterar en mycket låg frisläppningshastighet i ATC kan man ha en kortare skyddssträcka, men det är inte lämpligt vid en dimensionerande mötesstation eftersom det kräver långsammare körning.

Vid nybyggnad på RB och SB ska skyddssträckan vara 50 meter, så är det byggt i Fisksätra och Tattby.
Vad är det för mått på spårväg? Samma?

Re: Frågor om växlar

Postat: måndag 05 februari 2024 18:19
av Magnus Ahltorp
Fanns det inte en kort skyddsväxel utan korsning strax norr om Henriksdal också, för att skydda norrgående rörelser när bron är i öppet läge?

Re: Frågor om växlar

Postat: måndag 05 februari 2024 20:22
av Fyrgeit
Magnus Ahltorp skrev: måndag 05 februari 2024 18:19 Fanns det inte en kort skyddsväxel utan korsning strax norr om Henriksdal också, för att skydda norrgående rörelser när bron är i öppet läge?
Jo det stämmer.
https://youtu.be/I_6O3bw79Hk?t=1516

Väster om kanalen fanns en längre (och knaggligare) skyddsväxel.
https://youtu.be/I_6O3bw79Hk?t=1548

Re: Frågor om växlar

Postat: måndag 05 februari 2024 20:53
av Hechtwagen
Odd skrev: lördag 03 februari 2024 17:16 Den kortaste skyddsväxel som jag har sett består i stort sett endast av en enda tungspets på ena sidan, men jag minns tyvärr inte var. Det är möjligt att det inte var i Sverige.
Var det i Igelboda? Men den hadetvå tungor men obrutna huvudräler, tåget rasade bara av spåret...