Frågor om växlar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Frågor om växlar
Jag har två frågor om växlar:
Hur mycket plats tar en skyddsväxel i längsled? Det borde räcka med växeln och en stoppbock, alltså bara några meter?
Vad innebär en krökt växel egentligen? Kan själva växelpartiet vara krökt eller måste det ligga på rakspår? Hur snäv kurva kan en växel ligga i?
Hur mycket plats tar en skyddsväxel i längsled? Det borde räcka med växeln och en stoppbock, alltså bara några meter?
Vad innebär en krökt växel egentligen? Kan själva växelpartiet vara krökt eller måste det ligga på rakspår? Hur snäv kurva kan en växel ligga i?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Frågor om växlar
Den kortaste skyddsväxel som jag har sett består i stort sett endast av en enda tungspets på ena sidan, men jag minns tyvärr inte var. Det är möjligt att det inte var i Sverige.
Genius on call
Re: Frågor om växlar
När man gjort så kallas det för en tunganordning, mycket ovanligt i Sverige men dest vanligare på andra håll.
Re: Frågor om växlar
Finns det några nackdelar med det eller varför är det ovanligt i Sverige?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Frågor om växlar
Först har man ju själva växels längd den beror främst på radien, SL har växlar med ned till 50 m radier, de är knappt 15 m långa, "standardväxeln" i tunnelbanan upplever jag vara 300-1:9 i trafikspår som är 33,23 meter lång och 179-1:9 i uppställningsspår som är 26,08 m lång.twr skrev: ↑lördag 03 februari 2024 16:49 Jag har två frågor om växlar:
Hur mycket plats tar en skyddsväxel i längsled? Det borde räcka med växeln och en stoppbock, alltså bara några meter?
Vad innebär en krökt växel egentligen? Kan själva växelpartiet vara krökt eller måste det ligga på rakspår? Hur snäv kurva kan en växel ligga i?
Sedan är det stoppbockens placering: Enligt Trv regler ska stoppbocken monteras så att spåravståndet vid stoppbockens främre del är minst 4,0 m helt inte under 4,5 m om spåret bredvid skyddspåret är ett normalhuvudspår.
En krökt växel är en växel som är krökt i förhållande till dess normala geometri. En vanlig enkelväxel har ett rakt spår, i en krökt växel har båda spåren i växeln en radie. Kröker spåren åt samma håll så är det en innerbågväxel, ibv, kröker spåren åt olika håll är det en ytterbågvägel, ybv. Vad du menar med växelparti vet jag inte, en enkelväxel har två huvuddelar; tunganordningen och korsnigen, båda kan krökas. Minsta krökningsradie bestäms för varje växelmodell utgående från den aktuella växelns konstruktion, som regel kan
innerbågsväxlar krökas till ca halva grenspårets ursprungliga radie, dvs en BV50-600-1:15 växel kan krökas till 300 m men en BV50-300-1:9 kan bara krökas till 230 m radie i grenspåret.
Senast redigerad av Sio den lördag 03 februari 2024 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Frågor om växlar
Eftersom en tunganordning saknar korsning så är det automatiskt urspårning och bärgning om man kör in i en tunganordning i skyddande läge och det är stor risk för att spåret behöver åtgärder innan det kan trafikeras.
Re: Frågor om växlar
Tack, Sio för bra och intressanta svar! Hur snäva radier kan man ha i en spårvägsväxel?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Frågor om växlar
En sådan kort skyddsväxel fanns förr i Igelboda
Re: Frågor om växlar
Igelboda i riktning mot Stockholm 2007:
På bilden ser anordningen nog överdrivet kort ut eftersom jag stod en bit bort och använde tele i syfte att vara på säkert avstånd från plattformskanten.
/Gunnar Ekeving
Re: Frågor om växlar
Har man byggt en riktig skyddsväxel i Igelboda sen dess?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Frågor om växlar
Det ser likadant ut fortfarande.
Re: Frågor om växlar
Så den här utformningen innebär en risk för urspårning om det skulle gå illa? Hur resonerar man där, uppenbarligen behåller man den ändå? Och hur tänker man när man bygger nytt? Utformningen tar ju mycket mindre plats än en skyddsväxel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Frågor om växlar
Urspåring är ju en del av den här skyddsanordningens funktionssätt, det är mindre riskfyllt än en kollision och tar mindre plats än övriga lösningar. Idag bygger man inte så längre, i första hand bygger man längre mötesspår så att skyddssträckan ryms på mötesspåret, och i enstaka fall fullständig skyddsväxel med stoppbock.
Säkerhetsförbättringar införs oftast successivt, jämför gärna med vägtrafiken där man fortfarande får köra på äldre vägar och även använda äldre bilar.
Re: Frågor om växlar
Tack för svar! Hur lång är en skyddssträcka? Beror det på hastigheten? Om man sätter en låg hastighet i ATC kan man då acceptera en kortare skyddssträcka?daniel_s skrev: ↑måndag 05 februari 2024 11:51Urspåring är ju en del av den här skyddsanordningens funktionssätt, det är mindre riskfyllt än en kollision och tar mindre plats än övriga lösningar. Idag bygger man inte så längre, i första hand bygger man längre mötesspår så att skyddssträckan ryms på mötesspåret, och i enstaka fall fullständig skyddsväxel med stoppbock.
Säkerhetsförbättringar införs oftast successivt, jämför gärna med vägtrafiken där man fortfarande får köra på äldre vägar och även använda äldre bilar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Frågor om växlar
Ja, det beror på hastigheten (och tågets bromsförmåga). Om man accepterar en mycket låg frisläppningshastighet i ATC kan man ha en kortare skyddssträcka, men det är inte lämpligt vid en dimensionerande mötesstation eftersom det kräver långsammare körning.
Vid nybyggnad på RB och SB ska skyddssträckan vara 50 meter, så är det byggt i Fisksätra och Tattby.
Vid nybyggnad på RB och SB ska skyddssträckan vara 50 meter, så är det byggt i Fisksätra och Tattby.
Re: Frågor om växlar
Vad är det för mått på spårväg? Samma?daniel_s skrev: ↑måndag 05 februari 2024 12:22 Ja, det beror på hastigheten (och tågets bromsförmåga). Om man accepterar en mycket låg frisläppningshastighet i ATC kan man ha en kortare skyddssträcka, men det är inte lämpligt vid en dimensionerande mötesstation eftersom det kräver långsammare körning.
Vid nybyggnad på RB och SB ska skyddssträckan vara 50 meter, så är det byggt i Fisksätra och Tattby.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: Frågor om växlar
Fanns det inte en kort skyddsväxel utan korsning strax norr om Henriksdal också, för att skydda norrgående rörelser när bron är i öppet läge?
Re: Frågor om växlar
Jo det stämmer.Magnus Ahltorp skrev: ↑måndag 05 februari 2024 18:19 Fanns det inte en kort skyddsväxel utan korsning strax norr om Henriksdal också, för att skydda norrgående rörelser när bron är i öppet läge?
https://youtu.be/I_6O3bw79Hk?t=1516
Väster om kanalen fanns en längre (och knaggligare) skyddsväxel.
https://youtu.be/I_6O3bw79Hk?t=1548
- Hechtwagen
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Frågor om växlar
Var det i Igelboda? Men den hadetvå tungor men obrutna huvudräler, tåget rasade bara av spåret...