MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Hechtwagen skrev: söndag 04 februari 2024 18:23 Ursäkta en yngling men hur kan SL veta redan nu att den nya entreprenören klarar trafikstarten av den nya tunnelbanan som inte finns och att MTR inte gör det?

Samma SL som ratade Stockhommståg till fördel för MTR för att MTR hade högre kvalitet än Stockholmståg. Resultatet?

Det är ju ett löjets skimmer över SL och deras uttalanden från kristallkulan.
Varför drar det istället inte löjets skimmer över hela modellen att upphandla den här typen av tjänster? Alltså att det helt enkelt inte går att bedöma det som ska bedömas utifrån den här typen av underlag, och att man därför ska låta bli. Det går ju förstås att upphandla delar ändå, men just att ha en så här stor upphandling av avgörande betydelse för funktionen av hela Stockholmsregionen där en upphandlad aktör ska ha helhetsansvaret verkar ju inte riktigt rimligt. Att upphandla t.ex. hissreparationer är ju en annan sak.
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

Sio skrev: lördag 03 februari 2024 11:39
Vidling skrev: lördag 03 februari 2024 3:18 Trafikförvaltningen valde tidigare att utnyttja en klausul som innebär att avtalet med MTR kan förlängas med upp till 24 månader, som längst till 1 november 2025.

Frågan är väl vad som händer med driften av tunnelbanan därefter, om Keolis överklagandeprocess drar ut på tiden.
När den här typen av situationen har uppstått tidigare har jag för mig att man slutit ett tillfälligt avtal med den nye entreprenören om trafiken fram tills överklagandeprocesserna är avklarade.

Tänk på att även om MTR har framgång i sitt överklagande så innebär det troligen inte att de får kontraktet istället utan att upphandlingen får göras om, vilket tar minst ett år.
T-baneupphandlingen: ”Så här ska det inte gå till – kostar stockholmarna två miljarder extra”
Bussmagasinet skrev:I sin begäran av överprövning av upphandlingen hävdar Keolis att regionen i sin utvärdering av Keolis anbud har brutit mot de skrivna förutsättningarna i upphandlingen. Annars hade inte Keolis anbud förkastats. Även buden från Transdev och den nuvarande operatören MTR förkastades, men de båda företagen har valt att inte överpröva upphandlingen.

Enligt Keolis skulle regionens kostnader för t-banetrafiken under avtalsperioden bli närmare två miljarder lägre om företagets anbud hade vunnit.

Keolis hävdar i sin mer än 40-sidiga begäran hos förvaltningsrätten att SL i upphandlingen har ”brutit mot de grundläggande principerna om likabehandling, transparens, proportionalitet och konkurrens”. Keolis begär också att förvaltningsrätten förlänger avtalsspärren. SL ska alltså inte få skriva avtal med det företag som tilldelades trafiken innan överprövningen är avgjord i domstol.
Det här tycks bli en lång process...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Odd »

Det sägs ju att upphandlingen är värd 40-50 miljarder, men anbuden verkar ha ett värde på mellan 21 och 29 miljarder. Var är resten av värdet på ca 40-50 miljarder? Eller är det en del av det svarta hålet som fd gulalinjen utgör?
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 06 februari 2024 13:28 Det sägs ju att upphandlingen är värd 40-50 miljarder, men anbuden verkar ha ett värde på mellan 21 och 29 miljarder. Var är resten av värdet på ca 40-50 miljarder? Eller är det en del av det svarta hålet som fd gulalinjen utgör?
Totalpriserna för ett "genomsnittligt år" är väl inte representativa för hela perioden. Ersättningen borde ju öka i takt med index och att nya banor tas i trafik.
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: söndag 04 februari 2024 15:26 Om tre av fyra stora aktörer inte klarar av att ta fram ett anbud som minst uppfyller kraven så skulle man kunna börja misstänka att det
1) är problem med kraven, de kanske är svåra att identifiera och hantera,
2) kraven är för högt ställa när inte ens de största aktörer klarar av att hantera de,
3) upphandlingen är riggad,
4) det är brister i utvärderingen eller
5) något annat....
Jan Kilström verkar antyda att upphandlingen var riggad till fördel för det tilldelade företaget:
Bussmagasinet skrev:– SL diskvalificerar oss på grund av att de anser att en mindre del av vårt beskrivna sätt att arbeta med IT är otydligt. Det här kriteriet står för mindre än en procent av hela upphandlingens värde.

– Vi hade gärna förtydligat detta under ett möte med SL, men vi mottog inga frågor och blev inte inbjudna till dialog – i motsats till det tilldelade företaget som tilläts förtydliga och komplettera sitt anbud med cirka 100 presentationsbilder efter flera möten med SL. Så här ska inte en offentlig upphandling fungera, säger Jan Kilström.
Detta är dock en partsinlaga.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Hechtwagen »

Magnus Ahltorp skrev: måndag 05 februari 2024 0:20
Hechtwagen skrev: söndag 04 februari 2024 18:23 Ursäkta en yngling men hur kan SL veta redan nu att den nya entreprenören klarar trafikstarten av den nya tunnelbanan som inte finns och att MTR inte gör det?

Samma SL som ratade Stockhommståg till fördel för MTR för att MTR hade högre kvalitet än Stockholmståg. Resultatet?

Det är ju ett löjets skimmer över SL och deras uttalanden från kristallkulan.
Varför drar det istället inte löjets skimmer över hela modellen att upphandla den här typen av tjänster? Alltså att det helt enkelt inte går att bedöma det som ska bedömas utifrån den här typen av underlag, och att man därför ska låta bli. Det går ju förstås att upphandla delar ändå, men just att ha en så här stor upphandling av avgörande betydelse för funktionen av hela Stockholmsregionen där en upphandlad aktör ska ha helhetsansvaret verkar ju inte riktigt rimligt. Att upphandla t.ex. hissreparationer är ju en annan sak.
Jo så är det ju, men tunnelbanan är ju upphandlad i delar, en entreprenör sköter banan, en annan bemannar stationer och tåg och sköter vagnarnas dagliga underhåll, en tredje aktör äger fordonen?
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev: tisdag 06 februari 2024 15:29
Magnus Ahltorp skrev: måndag 05 februari 2024 0:20
Hechtwagen skrev: söndag 04 februari 2024 18:23 Ursäkta en yngling men hur kan SL veta redan nu att den nya entreprenören klarar trafikstarten av den nya tunnelbanan som inte finns och att MTR inte gör det?

Samma SL som ratade Stockhommståg till fördel för MTR för att MTR hade högre kvalitet än Stockholmståg. Resultatet?

Det är ju ett löjets skimmer över SL och deras uttalanden från kristallkulan.
Varför drar det istället inte löjets skimmer över hela modellen att upphandla den här typen av tjänster? Alltså att det helt enkelt inte går att bedöma det som ska bedömas utifrån den här typen av underlag, och att man därför ska låta bli. Det går ju förstås att upphandla delar ändå, men just att ha en så här stor upphandling av avgörande betydelse för funktionen av hela Stockholmsregionen där en upphandlad aktör ska ha helhetsansvaret verkar ju inte riktigt rimligt. Att upphandla t.ex. hissreparationer är ju en annan sak.
Jo så är det ju, men tunnelbanan är ju upphandlad i delar, en entreprenör sköter banan, en annan bemannar stationer och tåg och sköter vagnarnas dagliga underhåll, en tredje aktör äger fordonen?
Upphandlas inte tunnelbanan som "allt"? Alltså drift, bemanning av stationer och underhåll av tåg? Underhåll av banan upphandlas vid sidan om och tågen ägs av "SL"?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: fredag 09 februari 2024 23:07
Hechtwagen skrev: tisdag 06 februari 2024 15:29 Jo så är det ju, men tunnelbanan är ju upphandlad i delar, en entreprenör sköter banan, en annan bemannar stationer och tåg och sköter vagnarnas dagliga underhåll, en tredje aktör äger fordonen?
Upphandlas inte tunnelbanan som "allt"? Alltså drift, bemanning av stationer och underhåll av tåg? Underhåll av banan upphandlas vid sidan om och tågen ägs av "SL"?
Det var ju precis det Hechtwagen skrev!
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag kommer ihåg att jag pratade med VD'n för Stockholmståg angående SL's upphandlingar, han sade att man får gissa sig till vad dom egentligen menar, dom skriver en sak, menar en annan. Hur ska man då kunna lämna in ett bra anbud när man inte förstår vad SL menar?
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag kommer ihåg att jag pratade med VD'n för Stockholmståg angående SL's upphandlingar, han sade att man får gissa sig till vad dom egentligen menar, dom skriver en sak, menar en annan. Hur ska man då kunna lämna in ett bra anbud när man inte förstår vad SL menar?

Sedan har vi ju upphandlingen när MTR tog över, Stockholmståg visste ju vad trafiken kostade, ändå så tog kineserna över efter ett Kinabesök av en viss typ på SL. SL borde lära sig att skriva klart och tydligt vad dom menar i en upphandling så att anbudsgivarna förstår vad som gäller.
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

SJ tar över pendeltågen – utesluter inte att läget förvärras
DN skrev:– Det här har varit uppe på styrelsenivå. Man har frågat sig: Vågar vi ta över pendeltågen? Jag säger: Vad är alternativet? Det krävs en väldigt erfaren operatör. Det är inte ett alternativ för SJ att säga nej, säger Monica Lingegård och påpekar att SJ övervägde att lägga ett anbud i miljardupphandlingen av Stockholms tunnelbana.

– Men vi kom fram till bedömningen att det inte var rätt affär för SJ.
SJ sonderade terrängen för att lägga ett anbud i mångmiljardupphandlingen av Stockholms tunnelbana, men till slut avstod bolaget. Det hade varit kul annars!
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

"SL betalar 800 miljoner i onödan för bussarna"
Mitt i skrev:Bussjätten Keolis förlorade hösten 2021 upphandlingen av 112 busslinjer i Nacka, Söderort och på Södertörn. Men genom att överklaga kunde Keolis köra vidare i nästan två år – till en mycket högre prislapp.

[...]

David Erixon, kommunikationschef på Nobina, kallar situationen "unik", eftersom den har pågått så länge.

– Det handlar om mycket pengar som hade kunnat göra större nytta för att undvika nedskärningar, säger han.
Genom att gång på gång överklaga fick Keolis köra vidare i nästan två år - dessutom till en betydligt högre prislapp. Detta är också orsaken till att Stockholm har lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa. Kan detta ha någon påverkan på tunnelbaneupphandlingen, t.ex. att SL har nog av Keolis?
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: lördag 10 februari 2024 0:57
BSB101 skrev: fredag 09 februari 2024 23:07
Hechtwagen skrev: tisdag 06 februari 2024 15:29 Jo så är det ju, men tunnelbanan är ju upphandlad i delar, en entreprenör sköter banan, en annan bemannar stationer och tåg och sköter vagnarnas dagliga underhåll, en tredje aktör äger fordonen?
Upphandlas inte tunnelbanan som "allt"? Alltså drift, bemanning av stationer och underhåll av tåg? Underhåll av banan upphandlas vid sidan om och tågen ägs av "SL"?
Det var ju precis det Hechtwagen skrev!
Precis?
Jo så är det ju, men tunnelbanan är ju upphandlad i delar, en entreprenör sköter banan, en annan bemannar stationer och tåg och sköter vagnarnas dagliga underhåll, en tredje aktör äger fordonen?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: söndag 18 februari 2024 12:41
daniel_s skrev: lördag 10 februari 2024 0:57
BSB101 skrev: fredag 09 februari 2024 23:07

Upphandlas inte tunnelbanan som "allt"? Alltså drift, bemanning av stationer och underhåll av tåg? Underhåll av banan upphandlas vid sidan om och tågen ägs av "SL"?
Det var ju precis det Hechtwagen skrev!
Precis?
Jo så är det ju, men tunnelbanan är ju upphandlad i delar, en entreprenör sköter banan, en annan bemannar stationer och tåg och sköter vagnarnas dagliga underhåll, en tredje aktör äger fordonen?
Hechtwagen: ”en entreprenör sköter banan”
BSB101: ”Underhåll av banan upphandlas vid sidan om”

Hechtwagen: ”en annan bemannar stationer och tåg och sköter vagnarnas dagliga underhåll”
BSB101: ”Alltså drift, bemanning av stationer och underhåll av tåg?”

Hechtwagen: ”en tredje aktör äger fordonen?”
BSB101: ”och tågen ägs av "SL"?”
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Hechtwagen »

Tack.
Skriv svar