Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sio skrev: ↑lördag 03 februari 2024 11:39
När den här typen av situationen har uppstått tidigare har jag för mig att man slutit ett tillfälligt avtal med den nye entreprenören om trafiken fram tills överklagandeprocesserna är avklarade.
Tänk på att även om MTR har framgång i sitt överklagande så innebär det troligen inte att de får kontraktet istället utan att upphandlingen får göras om, vilket tar minst ett år.
Det var bara Keolis som överklagade, inte MTR eller Transdev. Hur som helst, en försenad trafikstart gör följande fundering ännu relevantare:
Enceladus skrev: ↑tisdag 23 januari 2024 17:24
Avtalet löper på 11 år utan möjlighet till förlängning och är värt cirka 40 miljarder kronor. Planerad trafikstart är maj 2025. Är Singapore det nya Hongkong?
Totalt sett får MTR driva tunnelbanan i 16 år, d.v.s. 5 år längre. Connecting Stockholm AB kan däremot få chansen att driva Stockholms första självkörande tåg.
Preliminärt planeras trafikstart för den nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö till 2034. Ingår detta i avtalet? Den citerade texten tyder inte på det.
Notera att MTR bedömdes inte klara av trafikstart och drift på de nya tunnelbanesträckorna som byggs!
Senast redigerad av Enceladus den lördag 03 februari 2024 11:56, redigerad totalt 1 gånger.
Om man nu får spekulera, och det får man ju, så kan det mycket väl bero på att MTR vet exakt vad det kostar att driva trafiken, vilket inte Keolis och de andra gör, förutom att Keolis nog vet exakt hur det går att trimma fordonsunderhållet då Alstom ju har levererat såväl C20 som C30. Dessutom har ju omvärldsläget förändrats kraftigt mellan anbudens inlämnande och utvärderingen. Men det är ren spekulation från mig.
Kommer det att avslöjas några detaljer om avtalen så att det går att räkna på om priserna är rimliga? Löner utgör ju förmodligen en stor andel av utgifterna och allt tyder ju på att de kommer att krävas kompensation för de senaste årens prisuppgångar och framför allt boendekostnader. Finns detta utrymme i avtalen? Vad är risken för att vinnande anbud har räknat bort sig?
Odd skrev: ↑lördag 03 februari 2024 11:55
Om man nu får spekulera, och det får man ju, så kan det mycket väl bero på att MTR vet exakt vad det kostar att driva trafiken, vilket inte Keolis och de andra gör, förutom att Keolis nog vet exakt hur det går att trimma fordonsunderhållet då Alstom ju har levererat såväl C20 som C30. Dessutom har ju omvärldsläget förändrats kraftigt mellan anbudens inlämnande och utvärderingen. Men det är ren spekulation från mig.
Kommer det att avslöjas några detaljer om avtalen så att det går att räkna på om priserna är rimliga? Löner utgör ju förmodligen en stor andel av utgifterna och allt tyder ju på att de kommer att krävas kompensation för de senaste årens prisuppgångar och framför allt boendekostnader. Finns detta utrymme i avtalen? Vad är risken för att vinnande anbud har räknat bort sig?
MTR:s anbud var faktiskt något högre än det från Connecting Stockholm:
Enceladus skrev: ↑torsdag 25 januari 2024 20:20
Här är totalpriserna för ett genomsnittligt år:
DN skrev:Connecting Stockholm: 2 100 970 195
Keolis Sverige och Alstom Transport: 1 950 294 215
MTR Tunnelbanan: 2 129 389 000
Transdev Sverige och Strides International Business: 2 658 440 250
MTR har möjligen bestämt sig för att kasta in handduken helt och lämna den svenska marknaden.
Odd skrev: ↑lördag 03 februari 2024 11:55
Om man nu får spekulera, och det får man ju, så kan det mycket väl bero på att MTR vet exakt vad det kostar att driva trafiken, vilket inte Keolis och de andra gör, förutom att Keolis nog vet exakt hur det går att trimma fordonsunderhållet då Alstom ju har levererat såväl C20 som C30. Dessutom har ju omvärldsläget förändrats kraftigt mellan anbudens inlämnande och utvärderingen. Men det är ren spekulation från mig.
Kommer det att avslöjas några detaljer om avtalen så att det går att räkna på om priserna är rimliga? Löner utgör ju förmodligen en stor andel av utgifterna och allt tyder ju på att de kommer att krävas kompensation för de senaste årens prisuppgångar och framför allt boendekostnader. Finns detta utrymme i avtalen? Vad är risken för att vinnande anbud har räknat bort sig?
MTR:s anbud var faktiskt något högre än det från Connecting Stockholm:
Enceladus skrev: ↑torsdag 25 januari 2024 20:20
Här är totalpriserna för ett genomsnittligt år:
DN skrev:Connecting Stockholm: 2 100 970 195
Keolis Sverige och Alstom Transport: 1 950 294 215
MTR Tunnelbanan: 2 129 389 000
Transdev Sverige och Strides International Business: 2 658 440 250
MTR har möjligen bestämt sig för att kasta in handduken helt och lämna den svenska marknaden.
Ja, och eftersom de vet att de inte kan konkurrera om priset, då det troligen vet de faktiska kostnaderna, så är nog deras bedömning att de inte kan vinna även vid ett överklagande av kvalitetsaspekterna, som ju också kostar kraft och pengar. Korten ligger ju nu öppna på bordet.
Men hur är Keolis chanser vid ett överklagande? De ligger ju trots allt 1,65 miljarder lägre än Connecting, och det är ju rätt mycket pengar.
Det spelar ju ingen roll vad anbudssumman var om anbudet är diskvalificerat för att obligatoriska krav inte är uppfyllda. Skulle man godta ett sådant anbud gör man nog också fel.
Vilken typ av utslag kan en domstol komma fram till? Kan de "godkänna" Keolis så att de får kontraktet? Eller kan domstolen bara säga att processen gick fel och behöver tas om?
daniel_s skrev: ↑lördag 03 februari 2024 15:34
Det spelar ju ingen roll vad anbudssumman var om anbudet är diskvalificerat för att obligatoriska krav inte är uppfyllda. Skulle man godta ett sådant anbud gör man nog också fel.
Jag menar att om domstolen kommer fram till att utvärderingen var felaktig, och att upphandlaren i så fall kommer fram till att man måste göra om utvärderingen och då kommer fram till att Keolis trots allt har lagt ett anbud som kvalificerar, då kommer ju skillnaden i kostnaden, runt 8%, ju att vara signifikant.
Eller är det så att hela upphandlingen måste göras om i så fall?
Odd skrev: ↑lördag 03 februari 2024 15:16
Ja, och eftersom de vet att de inte kan konkurrera om priset, då det troligen vet de faktiska kostnaderna, så är nog deras bedömning att de inte kan vinna även vid ett överklagande av kvalitetsaspekterna, som ju också kostar kraft och pengar. Korten ligger ju nu öppna på bordet.
Vet MTR verkligen hur mycket driften på de nya tunnelbanesträckorna kostar? Lägg märke till att SL bedömde att MTR inte klarar av utvidgningen av trafiken.
Odd skrev: ↑lördag 03 februari 2024 15:16
Ja, och eftersom de vet att de inte kan konkurrera om priset, då det troligen vet de faktiska kostnaderna, så är nog deras bedömning att de inte kan vinna även vid ett överklagande av kvalitetsaspekterna, som ju också kostar kraft och pengar. Korten ligger ju nu öppna på bordet.
Vet MTR verkligen hur mycket driften på de nya tunnelbanesträckorna kostar? Lägg märke till att SL bedömde att MTR inte klarar av utvidgningen av trafiken.
De kan de inte veta men de vet definitivt vad nuvarande kostnader är och kan säkerligen med hög noggrannhet beräkna dessa siffror och därmed veta om det bud dom lägger ger tillräckligt med vinst till ägarna för att vara lönt att lägga.
Om man får gissa lite så var väl kravet att anbudsgivaren skulle redovisa sin plan för utvidgningen, så att beställaren vet att man inte står där sen med en färdig anläggning där en massa tåg är inställda på grund av t ex personalbrist eller vagnbrist. Volymökningen är kanske blygsam i förhållande till den årliga omsättningen men likafullt ska man ju förklara hur man tänker göra, det kan bli lite lätt löjligt. Överhuvudtaget känns det som att myndigheterna numera älskar att dela ut skrivuppgifter till företagen, det blir ungefär som en tenta på universitetet som sedan bedöms under ungefär lika godtyckliga former…
Frågan är om MTR blev underkända på punkten utbyggnad av banan för att de bättre än de andra insåg svårigheterna? Det är ju lite förvånande att just bolaget som kör trafiken nu inte skulle klara det?
twr skrev: ↑söndag 04 februari 2024 12:27
Frågan är om MTR blev underkända på punkten utbyggnad av banan för att de bättre än de andra insåg svårigheterna? Det är ju lite förvånande att just bolaget som kör trafiken nu inte skulle klara det?
I min värld kan man inte bli diskvalificerad (anbudet ofullständigt/ogiltigt) för att man känner till svårigheter, däremot kan man förstås straffas med ett högt utvärderingspris för sitt sätt att lösa dem, vilket bidrar till att någon som inte riktigt förstått svårigheterna vinner i stället.
twr skrev: ↑söndag 04 februari 2024 12:27
Frågan är om MTR blev underkända på punkten utbyggnad av banan för att de bättre än de andra insåg svårigheterna? Det är ju lite förvånande att just bolaget som kör trafiken nu inte skulle klara det?
I min värld kan man inte bli diskvalificerad (anbudet ofullständigt/ogiltigt) för att man känner till svårigheter, däremot kan man förstås straffas med ett högt utvärderingspris för sitt sätt att lösa dem, vilket bidrar till att någon som inte riktigt förstått svårigheterna vinner i stället.
Om tre av fyra stora aktörer inte klarar av att ta fram ett anbud som minst uppfyller kraven så skulle man kunna börja misstänka att det
1) är problem med kraven, de kanske är svåra att identifiera och hantera,
2) kraven är för högt ställa när inte ens de största aktörer klarar av att hantera de,
3) upphandlingen är riggad,
4) det är brister i utvärderingen eller
5) något annat....
daniel_s skrev: ↑söndag 04 februari 2024 15:02
Men då byter du väl ämne för det var inte det som hände här, utan deras anbud (liksom två andra) diskvalificerades för att det fattades något.
Ja, men de diskvalificerades inte för att de kände till svårigheterna utan för att de inte bedömdes klara trafiken. Vilket i sin tur kan bero på att de insåg svårigheterna och därför hade formulerat sig på ett visst sätt.
twr skrev: ↑söndag 04 februari 2024 12:27
Frågan är om MTR blev underkända på punkten utbyggnad av banan för att de bättre än de andra insåg svårigheterna? Det är ju lite förvånande att just bolaget som kör trafiken nu inte skulle klara det?
I min värld kan man inte bli diskvalificerad (anbudet ofullständigt/ogiltigt) för att man känner till svårigheter, däremot kan man förstås straffas med ett högt utvärderingspris för sitt sätt att lösa dem, vilket bidrar till att någon som inte riktigt förstått svårigheterna vinner i stället.
I vissa upphandlingar kan ett lågt betyg betyda att man inte går vidare till slutlig utvärdering. Dvs det blir inget kvalitetsbristpåslag, utan istället någon form av "diskvalificering". Hur det ligger till i den här upphandlingen vet jag inte, men jag kan tänka mig att det är vad som faktiskt hände här.
Ursäkta en yngling men hur kan SL veta redan nu att den nya entreprenören klarar trafikstarten av den nya tunnelbanan som inte finns och att MTR inte gör det?
Samma SL som ratade Stockhommståg till fördel för MTR för att MTR hade högre kvalitet än Stockholmståg. Resultatet?
Det är ju ett löjets skimmer över SL och deras uttalanden från kristallkulan.
Politiker från ytterkantspartierna är överens om att något är fel i upphandlingen, bland annat påpekar Vänsterpartiets representant att det endast var ett enda anbud som gick till förhandling visar på att det finns ett "jätteproblem" med upphandlingen. Och det kan man nog hålla med om, tycker jag. Även MP och SD-representanter finns i artikeln. Vad övriga etablerade partier anser framgår inte.
Om man nu får spekulera, och det får man ju, så kan det mycket väl bero på att MTR vet exakt vad det kostar att driva trafiken, vilket inte Keolis och de andra gör, förutom att Keolis nog vet exakt hur det går att trimma fordonsunderhållet då Alstom ju har levererat såväl C20 som C30. Dessutom har ju omvärldsläget förändrats kraftigt mellan anbudens inlämnande och utvärderingen. Men det är ren spekulation från mig.
Kommer det att avslöjas några detaljer om avtalen så att det går att räkna på om priserna är rimliga? Löner utgör ju förmodligen en stor andel av utgifterna och allt tyder ju på att de kommer att krävas kompensation för de senaste årens prisuppgångar och framför allt boendekostnader. Finns detta utrymme i avtalen? Vad är risken för att vinnande anbud har räknat bort sig?
Några avtal är inte skrivna än, de skrivs först när Keolis överklagandeprocess är avslutad. Däremot borde väl upphandlingsdokumenten blivit en offentlig handling i samband med tilldelningsbeslutet.