Sida 1 av 1

VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: måndag 08 januari 2024 23:30
av Thomas Lange
Förvaltningsrätten i Stockholm har 8 januari meddelat en dom i målet om överklagan av upphandling av E43.
Rätten går på Trafikförvaltningens linje och avslår VR:s ansökan. Det betyder att AB Stockholms Spårvägar blir ny operatör för SL:s lokalbanor samt Saltsjöbanan.
Nu inträder en tre veckors period för en eventuell överklagan av domen innan den vinner laga kraft.

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: onsdag 10 januari 2024 13:02
av Joakim W
Hur såg prisskillnaden ut? Hört att ABSS låg rätt lågt jämfört med konkurrenterna.

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: torsdag 11 januari 2024 12:29
av Thomas Lange
Joakim W skrev: onsdag 10 januari 2024 13:02 Hur såg prisskillnaden ut? Hört att ABSS låg rätt lågt jämfört med konkurrenterna.
Ur Förvaltningsrättens dom:
Stockholms Spårvägars slutliga anbud var cirka 4 procent lägre än det näst lägsta anbudet.

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: torsdag 11 januari 2024 16:51
av Harald
Vad anförde VR för skäl att begära överprövning? För man kan väl inte begära överprövning utan att ange något skäl.

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: torsdag 11 januari 2024 17:41
av dr Cassandra Nojdh
Thomas Lange skrev: måndag 08 januari 2024 23:30 Förvaltningsrätten i Stockholm har 8 januari meddelat en dom i målet om överklagan av upphandling av E43.
Rätten går på Trafikförvaltningens linje och avslår VR:s ansökan. Det betyder att AB Stockholms Spårvägar blir ny operatör för SL:s lokalbanor samt Saltsjöbanan.
Nu inträder en tre veckors period för en eventuell överklagan av domen innan den vinner laga kraft.
F. ordf. Lange kan väl uppge målnummer istället. Så kan den som är intresserad rekvirera och läsa domen:
https://www.domstol.se/forvaltningsratt ... andlingar/

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: fredag 12 januari 2024 16:21
av Thomas Lange
Harald skrev: torsdag 11 januari 2024 16:51 Vad anförde VR för skäl att begära överprövning? För man kan väl inte begära överprövning utan att ange något skäl.
ABSS uppfyller inte kvalificeringskravet avseende underhåll
Det vinnande anbudet har varit onormalt lågt
Upphandlingsdokumenten uppfyller inte kraven på transparens
Trafiknämnden har skapat ramavtal inom kontraktet
Felaktig utvärdering
Förhandlingarna har inte genomförts likvärdigt


Förvaltningsrätten bedömer att det inte finns skäl för ingripande enligt LUF med anledning av vad VR har fört fram. Ansökan om
överprövning ska därför avslås.

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: fredag 12 januari 2024 18:28
av Thomas Lange
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 11 januari 2024 17:41
Thomas Lange skrev: måndag 08 januari 2024 23:30 Förvaltningsrätten i Stockholm har 8 januari meddelat en dom i målet om överklagan av upphandling av E43.
Rätten går på Trafikförvaltningens linje och avslår VR:s ansökan. Det betyder att AB Stockholms Spårvägar blir ny operatör för SL:s lokalbanor samt Saltsjöbanan.
Nu inträder en tre veckors period för en eventuell överklagan av domen innan den vinner laga kraft.
F. ordf. Lange kan väl uppge målnummer istället. Så kan den som är intresserad rekvirera och läsa domen:
https://www.domstol.se/forvaltningsratt ... andlingar/
11527-23

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: lördag 13 januari 2024 1:16
av Hechtwagen
Väntat utfall, hade VR vunnit upphandlingen så hade XX överklagat och förlorat...

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: fredag 08 mars 2024 14:35
av Thomas Lange
Kammarrätten avslår VR:s överklagan av förvaltningsrättens dom.

Enligt uppgift har Kammarrätten avslagit VR:s begäran om prövningstillstånd vad gäller tilldelning av det nya kontraktet för lokalbanorna och Saltsjöbanan.

Det innebär med stor sannolikhet att Trafikförvaltningen (SL) skriver kontrakt med Stockholms Spårvägar AB för elva år framåt.
Planerad kontraktstart var augusti 2024, men den juridiska processen med överklaganden försenar troligen övertagandet til åtminstone nästa tidtabellsskifte i december 2024. OBS! Antagande. Mer information torde komma inom ett par veckor.

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: torsdag 11 april 2024 15:21
av Joakim W
Avtalet ska nu vara påskrivet, och det blir ABSS som alltså tar över som förväntat.

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: torsdag 11 april 2024 15:36
av /jes
Thomas Lange skrev: fredag 08 mars 2024 14:35 Kammarrätten avslår VR:s överklagan av förvaltningsrättens dom.

Enligt uppgift har Kammarrätten avslagit VR:s begäran om prövningstillstånd vad gäller tilldelning av det nya kontraktet för lokalbanorna och Saltsjöbanan.

Det innebär med stor sannolikhet att Trafikförvaltningen (SL) skriver kontrakt med Stockholms Spårvägar AB för elva år framåt.
Planerad kontraktstart var augusti 2024, men den juridiska processen med överklaganden försenar troligen övertagandet til åtminstone nästa tidtabellsskifte i december 2024. OBS! Antagande. Mer information torde komma inom ett par veckor.
Det här blir en tuff utmaning för Stockholms Spårvägar med tanke på den stora volymökningen i verksamheten men självklart önskar jag att det blir en succé ur alla aspekter, driftmässigt och ekonomiskt samt sist men inte minst, acceptans hos personal och resenärer. Och att Region Stockholm tycker att man fattat rätt beslut. :)

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: torsdag 11 april 2024 22:45
av Hans W
Beräknad start för SS den 15 december på alla banor i paketet.

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: måndag 29 april 2024 22:20
av Enceladus
Stockholms Spårvägar skriver avtal med Trafiknämnden i Region Stockholm
Mekka Traffic Group skrev:Avtalet innebär att Stockholms Spårvägar kommer fortsätta köra trafiken på Spårväg City och på Lidingö samt tar över driften av Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan som idag bedrivs av VR. Det nya trafikavtalet startar den 15 december 2024.
Trafikstart blir den 15 december 2024.

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: tisdag 30 april 2024 18:31
av twr
Spårväg Syd kommer ju (kanske) tas i drift under kontraktsperioden. Ingår den i kontraktet?

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: lördag 04 maj 2024 16:34
av Thomas Lange
twr skrev: tisdag 30 april 2024 18:31 Spårväg Syd kommer ju (kanske) tas i drift under kontraktsperioden. Ingår den i kontraktet?
Nej.

Av det som inte trafikeras idag är det Saltsjöbanans återöppnande till Slussen samt driftsättningen av ny vagntyp på banan (X25) efter tilldelat leveranskontrakt till vinnande fordonstillverkare.

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: måndag 06 maj 2024 9:43
av Stefan Widén
Driftsättning av Kistagrenen blir också klar och den ingår i kontraktet.

OM Spv S skulle bli klart blir det en förhandling om den driften.

/Stefan

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: torsdag 12 december 2024 23:18
av Enceladus
Enceladus skrev: måndag 29 april 2024 22:20 Trafikstart blir den 15 december 2024.
Nu påbörjas kontraktet mellan MTR Facility Management och Stockholms Spårvägar
MTR skrev:Under 2023 tilldelades AB Stockholms Spårvägar kontrakten för driften av Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Det innebär att Stockholms Spårvägar kommer att fortsätta köra trafiken på Spårväg City och Lidingö samt ta över driften av Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan som idag bedrivs av VR.

Valet av samarbetspartner för renhållning av spårmiljöer, målarsanering samt vårstädning under kontraktsperioden landar på MTR Facility Management. Totalt omfattas cirka 60 kilometer spår och 80 hållplatser som besöks av 200 000 resenärer dagligen.

Inför inlämning av anbudet genomförde Stockholms Spårvägar en grundlig analys av marknadens aktörer som kan hantera de strikta krav som ställs.
Stockholms Spårvägar har valt MTR Facility Management som samarbetspartner för renhållning av Stockholms samtliga spårvägar samt Saltsjöbanan.

Re: VR:s överklagan om lokalbanorna avslås

Postat: lördag 14 december 2024 10:51
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: torsdag 12 december 2024 23:18
Enceladus skrev: måndag 29 april 2024 22:20 Trafikstart blir den 15 december 2024.
Nu påbörjas kontraktet mellan MTR Facility Management och Stockholms Spårvägar
MTR skrev:Under 2023 tilldelades AB Stockholms Spårvägar kontrakten för driften av Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Det innebär att Stockholms Spårvägar kommer att fortsätta köra trafiken på Spårväg City och Lidingö samt ta över driften av Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan som idag bedrivs av VR.

Valet av samarbetspartner för renhållning av spårmiljöer, målarsanering samt vårstädning under kontraktsperioden landar på MTR Facility Management. Totalt omfattas cirka 60 kilometer spår och 80 hållplatser som besöks av 200 000 resenärer dagligen.

Inför inlämning av anbudet genomförde Stockholms Spårvägar en grundlig analys av marknadens aktörer som kan hantera de strikta krav som ställs.
Stockholms Spårvägar har valt MTR Facility Management som samarbetspartner för renhållning av Stockholms samtliga spårvägar samt Saltsjöbanan.
Så bra då.

Då har ju den kinesiska kommunistdiktaturen en stortå inne även i fortsättningen.