Sida 1 av 1
Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923
Postat: söndag 17 december 2023 13:17
av Harald
För 100 år sedan byggde Pressbyrån vänthallar med kiosk på några ställen i Göteborg. Jag antar sådan fanns i Stockholm också.
https://goteborgshistoria.com/2023/12/1 ... h-kviberg/
Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923
Postat: måndag 18 december 2023 11:19
av Hechtwagen
Jadå, ett känt exempel från Rödbodtorget i Stockholm finns i Hosjö på museiespårvägen i Malmköping, antar att den hade väntsal från början. Ser inte ut exakt som på bilden men samma princio.
Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923
Postat: måndag 18 december 2023 11:36
av Klas Mårtensson
Detta är visserligen inte Stockholm, men Solna. Däremot Stockholms Spårvägar.

Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923
Postat: torsdag 21 december 2023 17:21
av Joakim W
Hechtwagen skrev: ↑måndag 18 december 2023 11:19
Jadå, ett känt exempel från Rödbodtorget i Stockholm finns i Hosjö på museiespårvägen i Malmköping, antar att den hade väntsal från början. Ser inte ut exakt som på bilden men samma princio.
Ja, den stod och förföll i Hosjö förr, men nu för tiden står den fint renoverad inne i Malmköping!
Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923
Postat: tisdag 26 december 2023 14:31
av Nils Carl Aspenberg
Da Ekebergbanen ble åpnet i 1917 hadde den kjente jernbanearkitekten Glosimot tegnet leskur med kiosk til banens holdeplasser. Glosimot tegnet senere stasjonsbygningene til Dovrebanen som åpnet i 1921. Dessverre kolliderte et ekstratog i forbindelse med banens åpning og Glosimot ble drept. Med tiden forsvant kioskene fra holdeplassene, men venteskurene ble beholdt. Oslotrikken fant imidlertid ut at de arktiktekttegnede venteskurene var flotte. Så i "moderne tid" ble de gamle skurene restaurert. Der de var blitt borte, ble det bygd nye etter Glosimots tegninger. Selv de banene ble modernisert de siste årene var man tro mot Glosimot, og de ble tilpasset nye holdeplasser.
Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923
Postat: onsdag 27 december 2023 12:28
av Hechtwagen
Nils Carl Aspenberg skrev: ↑tisdag 26 december 2023 14:31
Da Ekebergbanen ble åpnet i 1917 hadde den kjente jernbanearkitekten Glosimot tegnet leskur med kiosk til banens holdeplasser. Glosimot tegnet senere stasjonsbygningene til Dovrebanen som åpnet i 1921. Dessverre kolliderte et ekstratog i forbindelse med banens åpning og Glosimot ble drept. Med tiden forsvant kioskene fra holdeplassene, men venteskurene ble beholdt. Oslotrikken fant imidlertid ut at de arktiktekttegnede venteskurene var flotte. Så i "moderne tid" ble de gamle skurene restaurert. Der de var blitt borte, ble det bygd nye etter Glosimots tegninger. Selv de banene ble modernisert de siste årene var man tro mot Glosimot, og de ble tilpasset nye holdeplasser.
Har du några bilder att visa oss?