För 100 år sedan byggde Pressbyrån vänthallar med kiosk på några ställen i Göteborg. Jag antar sådan fanns i Stockholm också.
https://goteborgshistoria.com/2023/12/1 ... h-kviberg/
Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923
Jadå, ett känt exempel från Rödbodtorget i Stockholm finns i Hosjö på museiespårvägen i Malmköping, antar att den hade väntsal från början. Ser inte ut exakt som på bilden men samma princio.
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923
Detta är visserligen inte Stockholm, men Solna. Däremot Stockholms Spårvägar.
Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923
Ja, den stod och förföll i Hosjö förr, men nu för tiden står den fint renoverad inne i Malmköping!Hechtwagen skrev: ↑måndag 18 december 2023 11:19 Jadå, ett känt exempel från Rödbodtorget i Stockholm finns i Hosjö på museiespårvägen i Malmköping, antar att den hade väntsal från början. Ser inte ut exakt som på bilden men samma princio.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923
Da Ekebergbanen ble åpnet i 1917 hadde den kjente jernbanearkitekten Glosimot tegnet leskur med kiosk til banens holdeplasser. Glosimot tegnet senere stasjonsbygningene til Dovrebanen som åpnet i 1921. Dessverre kolliderte et ekstratog i forbindelse med banens åpning og Glosimot ble drept. Med tiden forsvant kioskene fra holdeplassene, men venteskurene ble beholdt. Oslotrikken fant imidlertid ut at de arktiktekttegnede venteskurene var flotte. Så i "moderne tid" ble de gamle skurene restaurert. Der de var blitt borte, ble det bygd nye etter Glosimots tegninger. Selv de banene ble modernisert de siste årene var man tro mot Glosimot, og de ble tilpasset nye holdeplasser.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923
Har du några bilder att visa oss?Nils Carl Aspenberg skrev: ↑tisdag 26 december 2023 14:31 Da Ekebergbanen ble åpnet i 1917 hadde den kjente jernbanearkitekten Glosimot tegnet leskur med kiosk til banens holdeplasser. Glosimot tegnet senere stasjonsbygningene til Dovrebanen som åpnet i 1921. Dessverre kolliderte et ekstratog i forbindelse med banens åpning og Glosimot ble drept. Med tiden forsvant kioskene fra holdeplassene, men venteskurene ble beholdt. Oslotrikken fant imidlertid ut at de arktiktekttegnede venteskurene var flotte. Så i "moderne tid" ble de gamle skurene restaurert. Der de var blitt borte, ble det bygd nye etter Glosimots tegninger. Selv de banene ble modernisert de siste årene var man tro mot Glosimot, og de ble tilpasset nye holdeplasser.