Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923

Inlägg av Harald »

För 100 år sedan byggde Pressbyrån vänthallar med kiosk på några ställen i Göteborg. Jag antar sådan fanns i Stockholm också.
https://goteborgshistoria.com/2023/12/1 ... h-kviberg/
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923

Inlägg av Hechtwagen »

Jadå, ett känt exempel från Rödbodtorget i Stockholm finns i Hosjö på museiespårvägen i Malmköping, antar att den hade väntsal från början. Ser inte ut exakt som på bilden men samma princio.
Klas Mårtensson
Inlägg: 78
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31

Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923

Inlägg av Klas Mårtensson »

Detta är visserligen inte Stockholm, men Solna. Däremot Stockholms Spårvägar.
Bild
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923

Inlägg av Joakim W »

Hechtwagen skrev: måndag 18 december 2023 11:19 Jadå, ett känt exempel från Rödbodtorget i Stockholm finns i Hosjö på museiespårvägen i Malmköping, antar att den hade väntsal från början. Ser inte ut exakt som på bilden men samma princio.
Ja, den stod och förföll i Hosjö förr, men nu för tiden står den fint renoverad inne i Malmköping!
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1974
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Da Ekebergbanen ble åpnet i 1917 hadde den kjente jernbanearkitekten Glosimot tegnet leskur med kiosk til banens holdeplasser. Glosimot tegnet senere stasjonsbygningene til Dovrebanen som åpnet i 1921. Dessverre kolliderte et ekstratog i forbindelse med banens åpning og Glosimot ble drept. Med tiden forsvant kioskene fra holdeplassene, men venteskurene ble beholdt. Oslotrikken fant imidlertid ut at de arktiktekttegnede venteskurene var flotte. Så i "moderne tid" ble de gamle skurene restaurert. Der de var blitt borte, ble det bygd nye etter Glosimots tegninger. Selv de banene ble modernisert de siste årene var man tro mot Glosimot, og de ble tilpasset nye holdeplasser.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägsvänthallar i Göteborg 1923

Inlägg av Hechtwagen »

Nils Carl Aspenberg skrev: tisdag 26 december 2023 14:31 Da Ekebergbanen ble åpnet i 1917 hadde den kjente jernbanearkitekten Glosimot tegnet leskur med kiosk til banens holdeplasser. Glosimot tegnet senere stasjonsbygningene til Dovrebanen som åpnet i 1921. Dessverre kolliderte et ekstratog i forbindelse med banens åpning og Glosimot ble drept. Med tiden forsvant kioskene fra holdeplassene, men venteskurene ble beholdt. Oslotrikken fant imidlertid ut at de arktiktekttegnede venteskurene var flotte. Så i "moderne tid" ble de gamle skurene restaurert. Der de var blitt borte, ble det bygd nye etter Glosimots tegninger. Selv de banene ble modernisert de siste årene var man tro mot Glosimot, og de ble tilpasset nye holdeplasser.
Har du några bilder att visa oss?
Skriv svar