Nu är kanske forumets intresse för vad som händer i Norrköping begränsat, men jag tänkte ändå komma med en liten lägesrapport.
Ett större spårarbete påbörjas 10 december där spåret ska bytas i Klockaretorpet mellan ungefär hållplats Bastuban och Skarphagsgatan, ca 1 km. Förutom att gammal spår byts ska också banan få en ny dragning mellan hållplatserna Folkets park och SMHI där banan inte längre ska gå på egen banvall, utan i blandtrafik i Folkborgsvägen. Detta ger en något förkortat linjesträckning samtidigt som kurvorna får större radier. Vändslingan flyttar även till ett nytt (eller snarare nygammalt) läge något längre söder ut. Hållplats Folkets park läggs ned, medan hållplatserna SMHI och Skarphagsgatan flyttar närmare varandra. Av de illustrationer som finns så verkar det som att banan kommer att få grässpår, förutom den nya blandtrafiksträckan så klart.
Info från Norrköpings kommun
Bildlänk från NT
Så vitt jag vet är de äldsta delarna av detta spår är från 1975 och har aldrig bytts. Hastigheten är, sen en tid tillbaka, begränsad till 30 km/h på denna del, vilket jag förmodar beror på slitet spår.
Spårvagn ersätts med buss på sträckan Folkets park-Klockaretorpet mellan december 2023 till mars 2024.
Under perioden mars 2024 och augusti 2024 ersätts spårvagn med buss mellan Söder tull-Klockaretorpet.
Mellan augusti till december 2024 kan spårvagnarna åter gå till Folkets park då den nya vändslingan är klar.
Hela banan öppnar för spårvagnar efter ett år, i december 2024.
Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Förhållandevis lång avstängning för 1000 meter dubbelspår, tippar att de är klara efter 10 månader.
Re: Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Nu framgår ju inte allt som ska göras av dessa artiklar. Man ska bl.a sänka spåret mellan Folkborgsvägen och Gustav Janzéns Gata, där det idag går över en omotiverad backe. Detta medför såväl sprängning som en del ledningsflytt (sänkning). Sen sker ju dessa byggen bara på normal arbetstid, för att hålla ner kostnader.Hechtwagen skrev: ↑måndag 04 december 2023 8:35 Förhållandevis lång avstängning för 1000 meter dubbelspår, tippar att de är klara efter 10 månader.
Sen kanske vi ska säga att man ju här flyttar spårvägen från egen banvall till att köra i gatan, vilket ju är ovanligt, men som vi vet fungerar mycket bra här i staden.
Re: Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Är detta fortfarande aktuellt? Tidigare framgick detta av infomationen på kommunen hemsida om projektet. Upphandling startades, men eftersom endast ett anbud kom in som kommunen tyckte var oacceptabelt dyrt avbröts allt. Senare upphandlades det på nytt, samtidigt som alla omnämningar om sänkning av banvallen och bygge av gångbro över spårvägen hade tagits bort från hemsidan. Kan detta ha prutats bort för att sänka kostanderna?leifd skrev: Man ska bl.a sänka spåret mellan Folkborgsvägen och Gustav Janzéns Gata, där det idag går över en omotiverad backe.
Det jag är fundersam över är hur det ska fungera om bilar blir ståendes på Folkborgsvägen i väntas på att svänga ut på Hjalmar Brantings gata i den nya korsning som ska byggas där. Nån enstaka bil ser inte ut att stå i vägen, men blir det bara 2-3 stycken så hindras spårvagnar bakom bilarna från att svänga in på banvallen in mot centrum.leifd skrev: Sen kanske vi ska säga att man ju här flyttar spårvägen från egen banvall till att köra i gatan, vilket ju är ovanligt, men som vi vet fungerar mycket bra här i staden.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Det kanske byggs en ficka för svängande trafik om det behövs?
Re: Stort spårarbete i Norrköping: bussersättning i 12 mån
Vet ju inte jag, men förutsätter att det fanns ett behov av det som fortfarande finns. Fråga kommunen.X12 skrev: ↑tisdag 05 december 2023 19:29Är detta fortfarande aktuellt? Tidigare framgick detta av infomationen på kommunen hemsida om projektet. Upphandling startades, men eftersom endast ett anbud kom in som kommunen tyckte var oacceptabelt dyrt avbröts allt. Senare upphandlades det på nytt, samtidigt som alla omnämningar om sänkning av banvallen och bygge av gångbro över spårvägen hade tagits bort från hemsidan. Kan detta ha prutats bort för att sänka kostanderna?leifd skrev: Man ska bl.a sänka spåret mellan Folkborgsvägen och Gustav Janzéns Gata, där det idag går över en omotiverad backe.
Kan inte se att detta skulle vara något som helst problem. Funkar väl i alla andra korsningar i staden, så var det skulle bli problem här förstår jag inte. Signalering som den vid Västra station kan ju tillgripas som stöd för velputtar annars.X12 skrev: ↑tisdag 05 december 2023 19:29Det jag är fundersam över är hur det ska fungera om bilar blir ståendes på Folkborgsvägen i väntas på att svänga ut på Hjalmar Brantings gata i den nya korsning som ska byggas där. Nån enstaka bil ser inte ut att stå i vägen, men blir det bara 2-3 stycken så hindras spårvagnar bakom bilarna från att svänga in på banvallen in mot centrum.leifd skrev: Sen kanske vi ska säga att man ju här flyttar spårvägen från egen banvall till att köra i gatan, vilket ju är ovanligt, men som vi vet fungerar mycket bra här i staden.