Klockslag i T banans displayer
Postat: torsdag 16 november 2023 21:02
Noterade i dag när jag blippade mitt gröna kort att inget klockslag visades för resans giltighet, bara datum .
Någon som vet varför ?
Någon som vet varför ?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Nej så är det inte, Jag har enkelbiljetter giltiga 75 min laddade på mitt kort, brukar köpa 10 i taget. Och hittils har displayerna visat : ”giltig till och klockslag med datum”. Men nu visades bara ett datum.
Ja, lite fånigt att man inte bara kan visa klockslaget för sådana biljetter.Lennart Petersen skrev: ↑fredag 17 november 2023 19:04Kan nog vara så om jag minns rätt, lite större text på bekostnad av klockslaget. Men med enkelbiljett vill man ju se när man senast kan byta,
Har aldrig använt bankkort men även då ska det väl komma en bekräftelse i displayen att det bildats en giltig biljett.daniel_s skrev: ↑fredag 17 november 2023 20:18Ja, lite fånigt att man inte bara kan visa klockslaget för sådana biljetter.Lennart Petersen skrev: ↑fredag 17 november 2023 19:04Kan nog vara så om jag minns rätt, lite större text på bekostnad av klockslaget. Men med enkelbiljett vill man ju se när man senast kan byta,
Iofs så använder nog de flesta enkelbiljettsköpare sitt bankkort och åker på, och då måste man väl ändå hålla reda på tiden själv.
Ja, men man får bara en grön bock eller nåt. Inget klockslag, samma sak om jag blippar en andra gång inom 75 minuter (är det väl?). Kan sakna att se ett klockslag faktiskt!Lennart Petersen skrev: ↑fredag 17 november 2023 20:34Har aldrig använt bankkort men även då ska det väl komma en bekräftelse i displayen att det bildats en giltig biljett.daniel_s skrev: ↑fredag 17 november 2023 20:18Ja, lite fånigt att man inte bara kan visa klockslaget för sådana biljetter.Lennart Petersen skrev: ↑fredag 17 november 2023 19:04
Kan nog vara så om jag minns rätt, lite större text på bekostnad av klockslaget. Men med enkelbiljett vill man ju se när man senast kan byta,
Iofs så använder nog de flesta enkelbiljettsköpare sitt bankkort och åker på, och då måste man väl ändå hålla reda på tiden själv.
Men lämnar vi bankkort därhän så gällde för mitt gröna kort med enkelresor hittils att det visades giltighet för biljetten med datum och klockslag vilket var 75min från första blipp. Mejlade SL och dom missuppfattade och trodde det var månadskort. För månadskort,ellerbrättare 30dagars, gäller ju att det visas sista giltighetsdatum vilket alltså är utsträckt till 04:30daniel_s skrev: ↑fredag 17 november 2023 21:01 Biljetten skrivs väl inte på bankkortet utan det som händer är att 39 kr reserveras, detta sker varje gång du blippar kortet oavsett hur länge det gått sedan förra gången. Sedan räknas det ihop när dagen är slut och det är då som övergångarna beaktas så att du blir debiterad rätt summa. Med andra ord ser inte biljettläsaren om det är en övergångsresa utan det får du hålla reda på själv med gott minne, anteckning, sätta timer på telefonen, ta en bild e d. 75 minuter är det mycket riktigt!
Ja kanske det. På remsans tid fick man en stämpel med klockslag. I en forntid klippte spårvagnsko duktören hål för datum och tid.
Många använder telefonens standardinställning för skärmsläckare vilket gör att telefonen lätt hinner somna lagom tills det är dags att visa upp den för läsaren. Ett tips är att man kan ställa om tiden, det drar i praktiken inte mer batteri eftersom man oftast släcker skärmen manuellt innan man stoppar telefonen i fickan.Lennart Petersen skrev: ↑fredag 17 november 2023 23:02Ja kanske det. På remsans tid fick man en stämpel med klockslag. I en forntid klippte spårvagnsko duktören hål för datum och tid.
Det fungetade det med. Nu ser jag ofta folk som står och fipplar med sina mobiler före spärren.
Vad är poängen med optiska biljetter för telefoner som ändå har NFC-läsare? En väsentlig skillnad mellan SL och SJ är att den senare har inga spärrar...daniel_s skrev: ↑lördag 18 november 2023 9:47 Många använder telefonens standardinställning för skärmsläckare vilket gör att telefonen lätt hinner somna lagom tills det är dags att visa upp den för läsaren. Ett tips är att man kan ställa om tiden, det drar i praktiken inte mer batteri eftersom man oftast släcker skärmen manuellt innan man stoppar telefonen i fickan.
Sen saknar SL:s app en bra funktion som däremot finns i SJ:s app, nämligen att den höjer ljusstyrkan tillfälligt när man tittar på en biljett i appen.
För drygt ett år sedan annonserade SL att pristak skulle införas för resor med betalkort under en dag. Givetvis har fortfarande inget hänt.daniel_s skrev: ↑fredag 17 november 2023 21:01 Biljetten skrivs väl inte på bankkortet utan det som händer är att 39 kr reserveras, detta sker varje gång du blippar kortet oavsett hur länge det gått sedan förra gången. Sedan räknas det ihop när dagen är slut och det är då som övergångarna beaktas så att du blir debiterad rätt summa. Med andra ord ser inte biljettläsaren om det är en övergångsresa utan det får du hålla reda på själv med gott minne, anteckning, sätta timer på telefonen, ta en bild e d. 75 minuter är det mycket riktigt!
Både SL och SJ använder optiska biljettläsare och då behöver man ju optiska biljetter.Enceladus skrev: ↑lördag 18 november 2023 12:37Vad är poängen med optiska biljetter för telefoner som ändå har NFC-läsare? En väsentlig skillnad mellan SL och SJ är att den senare har inga spärrar...daniel_s skrev: ↑lördag 18 november 2023 9:47 Många använder telefonens standardinställning för skärmsläckare vilket gör att telefonen lätt hinner somna lagom tills det är dags att visa upp den för läsaren. Ett tips är att man kan ställa om tiden, det drar i praktiken inte mer batteri eftersom man oftast släcker skärmen manuellt innan man stoppar telefonen i fickan.
Sen saknar SL:s app en bra funktion som däremot finns i SJ:s app, nämligen att den höjer ljusstyrkan tillfälligt när man tittar på en biljett i appen.
SL:s spärrar och bussar har NFC-läsare för betalkort och de gröna korten. Telefoner som ändå har NFC-stöd skulle också kunna användas kontaktlöst...daniel_s skrev: ↑lördag 18 november 2023 13:02Både SL och SJ använder optiska biljettläsare och då behöver man ju optiska biljetter.Enceladus skrev: ↑lördag 18 november 2023 12:37Vad är poängen med optiska biljetter för telefoner som ändå har NFC-läsare? En väsentlig skillnad mellan SL och SJ är att den senare har inga spärrar...daniel_s skrev: ↑lördag 18 november 2023 9:47 Många använder telefonens standardinställning för skärmsläckare vilket gör att telefonen lätt hinner somna lagom tills det är dags att visa upp den för läsaren. Ett tips är att man kan ställa om tiden, det drar i praktiken inte mer batteri eftersom man oftast släcker skärmen manuellt innan man stoppar telefonen i fickan.
Sen saknar SL:s app en bra funktion som däremot finns i SJ:s app, nämligen att den höjer ljusstyrkan tillfälligt när man tittar på en biljett i appen.
Men Gud hör bön stod det på bergväggar ute i landskapet förr i tiden.daniel_s skrev: ↑söndag 19 november 2023 15:17 Kundtjänsten gör ju numera i stort sett inget annat än det du själv kan åstadkomma med verktygen på sl.se. De kan inte svaren på varför saker är beslutade på ett visst sätt, sånt får man fråga trafikförvaltningen om.
Jag skulle gissa att man har bestämt att enkelbiljetter på gröna kortet är en överflödig biljettyp som man inte ska lägga ner så mycket jobb på.