Klockslag i T banans displayer

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Klockslag i T banans displayer

Inlägg av Lennart Petersen »

Noterade i dag när jag blippade mitt gröna kort att inget klockslag visades för resans giltighet, bara datum .
Någon som vet varför ?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av daniel_s »

Jag antar att du har en biljett med lång giltighetstid, t ex en 30-dagarsbiljett. Biljetten gäller fram till klockan 04.30 natten efter sista giltighetsdagen. Så det finns ingen anledning att visa klockslaget egentligen.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: torsdag 16 november 2023 21:50 Jag antar att du har en biljett med lång giltighetstid, t ex en 30-dagarsbiljett. Biljetten gäller fram till klockan 04.30 natten efter sista giltighetsdagen. Så det finns ingen anledning att visa klockslaget egentligen.
Nej så är det inte, Jag har enkelbiljetter giltiga 75 min laddade på mitt kort, brukar köpa 10 i taget. Och hittils har displayerna visat : ”giltig till och klockslag med datum”. Men nu visades bara ett datum.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av daniel_s »

Jag tyckte iofs senast jag åkte att de hade gjort texten större. Kanske en tillgänglighetsanpassning?
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: fredag 17 november 2023 9:40 Jag tyckte iofs senast jag åkte att de hade gjort texten större. Kanske en tillgänglighetsanpassning?
Kan nog vara så om jag minns rätt, lite större text på bekostnad av klockslaget. Men med enkelbiljett vill man ju se när man senast kan byta,
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: fredag 17 november 2023 19:04
daniel_s skrev: fredag 17 november 2023 9:40 Jag tyckte iofs senast jag åkte att de hade gjort texten större. Kanske en tillgänglighetsanpassning?
Kan nog vara så om jag minns rätt, lite större text på bekostnad av klockslaget. Men med enkelbiljett vill man ju se när man senast kan byta,
Ja, lite fånigt att man inte bara kan visa klockslaget för sådana biljetter.

Iofs så använder nog de flesta enkelbiljettsköpare sitt bankkort och åker på, och då måste man väl ändå hålla reda på tiden själv.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: fredag 17 november 2023 20:18
Lennart Petersen skrev: fredag 17 november 2023 19:04
daniel_s skrev: fredag 17 november 2023 9:40 Jag tyckte iofs senast jag åkte att de hade gjort texten större. Kanske en tillgänglighetsanpassning?
Kan nog vara så om jag minns rätt, lite större text på bekostnad av klockslaget. Men med enkelbiljett vill man ju se när man senast kan byta,
Ja, lite fånigt att man inte bara kan visa klockslaget för sådana biljetter.

Iofs så använder nog de flesta enkelbiljettsköpare sitt bankkort och åker på, och då måste man väl ändå hålla reda på tiden själv.
Har aldrig använt bankkort men även då ska det väl komma en bekräftelse i displayen att det bildats en giltig biljett.
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av Joakim W »

Lennart Petersen skrev: fredag 17 november 2023 20:34
daniel_s skrev: fredag 17 november 2023 20:18
Lennart Petersen skrev: fredag 17 november 2023 19:04

Kan nog vara så om jag minns rätt, lite större text på bekostnad av klockslaget. Men med enkelbiljett vill man ju se när man senast kan byta,
Ja, lite fånigt att man inte bara kan visa klockslaget för sådana biljetter.

Iofs så använder nog de flesta enkelbiljettsköpare sitt bankkort och åker på, och då måste man väl ändå hålla reda på tiden själv.
Har aldrig använt bankkort men även då ska det väl komma en bekräftelse i displayen att det bildats en giltig biljett.
Ja, men man får bara en grön bock eller nåt. Inget klockslag, samma sak om jag blippar en andra gång inom 75 minuter (är det väl?). Kan sakna att se ett klockslag faktiskt!
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av daniel_s »

Biljetten skrivs väl inte på bankkortet utan det som händer är att 39 kr reserveras, detta sker varje gång du blippar kortet oavsett hur länge det gått sedan förra gången. Sedan räknas det ihop när dagen är slut och det är då som övergångarna beaktas så att du blir debiterad rätt summa. Med andra ord ser inte biljettläsaren om det är en övergångsresa utan det får du hålla reda på själv med gott minne, anteckning, sätta timer på telefonen, ta en bild e d. 75 minuter är det mycket riktigt!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: fredag 17 november 2023 21:01 Biljetten skrivs väl inte på bankkortet utan det som händer är att 39 kr reserveras, detta sker varje gång du blippar kortet oavsett hur länge det gått sedan förra gången. Sedan räknas det ihop när dagen är slut och det är då som övergångarna beaktas så att du blir debiterad rätt summa. Med andra ord ser inte biljettläsaren om det är en övergångsresa utan det får du hålla reda på själv med gott minne, anteckning, sätta timer på telefonen, ta en bild e d. 75 minuter är det mycket riktigt!
Men lämnar vi bankkort därhän så gällde för mitt gröna kort med enkelresor hittils att det visades giltighet för biljetten med datum och klockslag vilket var 75min från första blipp. Mejlade SL och dom missuppfattade och trodde det var månadskort. För månadskort,ellerbrättare 30dagars, gäller ju att det visas sista giltighetsdatum vilket alltså är utsträckt till 04:30
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av Odd »

Ju modernare teknik, desto trögare system (ibland) :-D
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: fredag 17 november 2023 22:40 Ju modernare teknik, desto trögare system (ibland) :-D
Ja kanske det. På remsans tid fick man en stämpel med klockslag. I en forntid klippte spårvagnsko duktören hål för datum och tid.
Det fungetade det med. Nu ser jag ofta folk som står och fipplar med sina mobiler före spärren.
toddetoddelito
Inlägg: 13
Blev medlem: onsdag 21 juni 2023 9:19

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av toddetoddelito »

Man kan också se när en aktiverad biljett på ett grönt kort slutar gälla i mobilen. Så länge man har kortet registrerat i appen, ser man när den aktiverade enkelbiljetten slutar gälla på samma plats som man laddar på nya biljetter.

Säger inte att det är enklare, bättre eller att det bör utgöra substitut för att spärren inte visar klockslag, men det går att se där (vilket hjälper mig, som har ungefär lika bra minne som en guldfisk :D ).
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: fredag 17 november 2023 23:02
Odd skrev: fredag 17 november 2023 22:40 Ju modernare teknik, desto trögare system (ibland) :-D
Ja kanske det. På remsans tid fick man en stämpel med klockslag. I en forntid klippte spårvagnsko duktören hål för datum och tid.
Det fungetade det med. Nu ser jag ofta folk som står och fipplar med sina mobiler före spärren.
Många använder telefonens standardinställning för skärmsläckare vilket gör att telefonen lätt hinner somna lagom tills det är dags att visa upp den för läsaren. Ett tips är att man kan ställa om tiden, det drar i praktiken inte mer batteri eftersom man oftast släcker skärmen manuellt innan man stoppar telefonen i fickan.

Sen saknar SL:s app en bra funktion som däremot finns i SJ:s app, nämligen att den höjer ljusstyrkan tillfälligt när man tittar på en biljett i appen.
Enceladus
Inlägg: 9894
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: lördag 18 november 2023 9:47 Många använder telefonens standardinställning för skärmsläckare vilket gör att telefonen lätt hinner somna lagom tills det är dags att visa upp den för läsaren. Ett tips är att man kan ställa om tiden, det drar i praktiken inte mer batteri eftersom man oftast släcker skärmen manuellt innan man stoppar telefonen i fickan.

Sen saknar SL:s app en bra funktion som däremot finns i SJ:s app, nämligen att den höjer ljusstyrkan tillfälligt när man tittar på en biljett i appen.
Vad är poängen med optiska biljetter för telefoner som ändå har NFC-läsare? En väsentlig skillnad mellan SL och SJ är att den senare har inga spärrar...
daniel_s skrev: fredag 17 november 2023 21:01 Biljetten skrivs väl inte på bankkortet utan det som händer är att 39 kr reserveras, detta sker varje gång du blippar kortet oavsett hur länge det gått sedan förra gången. Sedan räknas det ihop när dagen är slut och det är då som övergångarna beaktas så att du blir debiterad rätt summa. Med andra ord ser inte biljettläsaren om det är en övergångsresa utan det får du hålla reda på själv med gott minne, anteckning, sätta timer på telefonen, ta en bild e d. 75 minuter är det mycket riktigt!
För drygt ett år sedan annonserade SL att pristak skulle införas för resor med betalkort under en dag. Givetvis har fortfarande inget hänt. :roll:
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: lördag 18 november 2023 12:37
daniel_s skrev: lördag 18 november 2023 9:47 Många använder telefonens standardinställning för skärmsläckare vilket gör att telefonen lätt hinner somna lagom tills det är dags att visa upp den för läsaren. Ett tips är att man kan ställa om tiden, det drar i praktiken inte mer batteri eftersom man oftast släcker skärmen manuellt innan man stoppar telefonen i fickan.

Sen saknar SL:s app en bra funktion som däremot finns i SJ:s app, nämligen att den höjer ljusstyrkan tillfälligt när man tittar på en biljett i appen.
Vad är poängen med optiska biljetter för telefoner som ändå har NFC-läsare? En väsentlig skillnad mellan SL och SJ är att den senare har inga spärrar...
Både SL och SJ använder optiska biljettläsare och då behöver man ju optiska biljetter.
Enceladus
Inlägg: 9894
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: lördag 18 november 2023 13:02
Enceladus skrev: lördag 18 november 2023 12:37
daniel_s skrev: lördag 18 november 2023 9:47 Många använder telefonens standardinställning för skärmsläckare vilket gör att telefonen lätt hinner somna lagom tills det är dags att visa upp den för läsaren. Ett tips är att man kan ställa om tiden, det drar i praktiken inte mer batteri eftersom man oftast släcker skärmen manuellt innan man stoppar telefonen i fickan.

Sen saknar SL:s app en bra funktion som däremot finns i SJ:s app, nämligen att den höjer ljusstyrkan tillfälligt när man tittar på en biljett i appen.
Vad är poängen med optiska biljetter för telefoner som ändå har NFC-läsare? En väsentlig skillnad mellan SL och SJ är att den senare har inga spärrar...
Både SL och SJ använder optiska biljettläsare och då behöver man ju optiska biljetter.
SL:s spärrar och bussar har NFC-läsare för betalkort och de gröna korten. Telefoner som ändå har NFC-stöd skulle också kunna användas kontaktlöst...
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av Lennart Petersen »

Nytt svarvfrån SL med ett lakoniskt konstaterande att numera visas tid för grönt kort bara för periodbiljetter.
Tjaa det får man väl ta som ett svar men man kan väl undra varför. Det är väl just på enkelbiljetter man vill se ett klockslag och hur mycket som är kvar
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av daniel_s »

Kundtjänsten gör ju numera i stort sett inget annat än det du själv kan åstadkomma med verktygen på sl.se. De kan inte svaren på varför saker är beslutade på ett visst sätt, sånt får man fråga trafikförvaltningen om.

Jag skulle gissa att man har bestämt att enkelbiljetter på gröna kortet är en överflödig biljettyp som man inte ska lägga ner så mycket jobb på.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Klockslag i T banans displayer

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: söndag 19 november 2023 15:17 Kundtjänsten gör ju numera i stort sett inget annat än det du själv kan åstadkomma med verktygen på sl.se. De kan inte svaren på varför saker är beslutade på ett visst sätt, sånt får man fråga trafikförvaltningen om.

Jag skulle gissa att man har bestämt att enkelbiljetter på gröna kortet är en överflödig biljettyp som man inte ska lägga ner så mycket jobb på.
Men Gud hör bön stod det på bergväggar ute i landskapet förr i tiden.
Och även SL hör bön uppenbarligen för i dag visades giltighet med klockslag och siffrorna hade blivit betydligt större än förut.
Kanske var det något med att man ville visa större tecken i displayen ?
Men ku dtjänster överlag brukar ha en förmåga att leverera intetsägande svar men SL får lite plus för att dom svarar snabbt.
Skriv svar