SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Enceladus »

Ansökan om fastställande av tilläggsavgift
Trafikförvaltningen skrev:Den 18 november 2004 fastställde regeringen högsta tilläggsavgift till 800 kr och den 13 september 2007 till 1 200 kr. Nuvarande tilläggsavgift om högst 1 500 kr fastställdes den 20 december 2016.

[...]

Om SL under 2019 skulle ha tillämpat en tilläggsavgift om 1 850 kr hade SL fortfarande gjort förlust från kontrollverksamheten. Uppskattningsvis (baserat på utfallet 2019) hade intäkterna från kontrollverksamheten då uppgått till ca 63,5 miljoner kr vilket hade inneburit en förlust om ca 20,6 miljoner kr (utan hänsyn tagen till ökade kundförluster).

Det kan noteras att full kostnadstäckning för kontrollverksamheten inom SL-trafiken (baserat på 2019 års siffror) uppskattningsvis hade krävt en tilläggsavgift på nivån runt 2 500 kr (utan hänsyn tagen till ökade kundförluster).
Jag har tidigare påpekat att det lönar sig att planka med nuvarande biljettpriser, nivå på tilläggsavgiften och frekvens av kontroller:
Enceladus skrev: lördag 02 februari 2019 23:41 Slutligen ett ord om fuskåkning. SL har ambitionen att göra 5 miljoner kontroller om året (detta är en stor ökning jämfört med tidigare). Det görs runt 3 miljoner resor per dag, d.v.s. cirka 1 av 200 resor kontrolleras. Med 40 resor per månad blir risken följaktligen liten för att åka fast oftare än en gång per halvår. Det kostar för mycket att göra rätt för sig i förhållande till att fuskåka...
Vad är lösningen: lägre biljettpriser, högre tilläggsavgift eller ännu fler kontroller? Kontrollerna är dock redan olönsamma...
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Harald »

Om kontrollverksamheten går med förlust, så är väl det bästa att lägga ned ned.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Odd »

Hur vet man att den går med förlust? Om inga kontroller görs kommer fler att fuska och då minskar intäkterna.

Sen tycker jag man skall ha en trappa. Första gången = en liten avgift och en prick. Andra gången = en stor avgift och en prick. Tredje pricken = åtalsanmälan eftersom det bevisligen är systematiskt.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: tisdag 14 november 2023 17:36 Hur vet man att den går med förlust? Om inga kontroller görs kommer fler att fuska och då minskar intäkterna.

Sen tycker jag man skall ha en trappa. Första gången = en liten avgift och en prick. Andra gången = en stor avgift och en prick. Tredje pricken = åtalsanmälan eftersom det bevisligen är systematiskt.
Ja det låter ju lite märkligt , kontrollerna har ju rimligtvis en preventiv effekt. Och med kanske en timkostnad på 500kr/timme för en kontrollant räcker det ju med att fånga en fuskare utan biljett var 3:e timme .
Trappan ser intressant ut, minns att Zürich har en sådan modell , billigt första gången sedan... , även i Tyskland hotar man med att upptepat fusk kan gå till åklagare. Och kontrollerna kanske ska vara mer oförutsedda, nu satsar man mest på att granska så många som möjligt. I periferin, på sen kväll-natt och helger sker nästan inga kontroller. Varför inte öka på antalet otdningsvakter och låta dom som sidouppgift ha rätt att granska biljetter, det är faktiskt möjligt att ha sidouppgift om det inte påverkar uppgiften att skaoa ordning.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: tisdag 14 november 2023 18:39
Odd skrev: tisdag 14 november 2023 17:36 Hur vet man att den går med förlust? Om inga kontroller görs kommer fler att fuska och då minskar intäkterna.

Sen tycker jag man skall ha en trappa. Första gången = en liten avgift och en prick. Andra gången = en stor avgift och en prick. Tredje pricken = åtalsanmälan eftersom det bevisligen är systematiskt.
Ja det låter ju lite märkligt , kontrollerna har ju rimligtvis en preventiv effekt. Och med kanske en timkostnad på 500kr/timme för en kontrollant räcker det ju med att fånga en fuskare utan biljett var 3:e timme .
Trappan ser intressant ut, minns att Zürich har en sådan modell , billigt första gången sedan... , även i Tyskland hotar man med att upptepat fusk kan gå till åklagare. Och kontrollerna kanske ska vara mer oförutsedda, nu satsar man mest på att granska så många som möjligt. I periferin, på sen kväll-natt och helger sker nästan inga kontroller. Varför inte öka på antalet otdningsvakter och låta dom som sidouppgift ha rätt att granska biljetter, det är faktiskt möjligt att ha sidouppgift om det inte påverkar uppgiften att skaoa ordning.
Att behöva betala två tilläggsavgifter per år motsvarande tre månadsbiljetter är inte särskilt avskräckande, oavsett när eller var kontrollerna sker.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av C12C3C3C12 »

Odd skrev: tisdag 14 november 2023 17:36 Hur vet man att den går med förlust? Om inga kontroller görs kommer fler att fuska och då minskar intäkterna.

Sen tycker jag man skall ha en trappa. Första gången = en liten avgift och en prick. Andra gången = en stor avgift och en prick. Tredje pricken = åtalsanmälan eftersom det bevisligen är systematiskt.
Vissa städer i Europa har det, kan inte nämna vilka, tycker synd om tant Emma som inte hittar biljetten samt åker på säg 2.000 spänn.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev: tisdag 14 november 2023 19:32
Odd skrev: tisdag 14 november 2023 17:36 Hur vet man att den går med förlust? Om inga kontroller görs kommer fler att fuska och då minskar intäkterna.

Sen tycker jag man skall ha en trappa. Första gången = en liten avgift och en prick. Andra gången = en stor avgift och en prick. Tredje pricken = åtalsanmälan eftersom det bevisligen är systematiskt.
Vissa städer i Europa har det, kan inte nämna vilka, tycker synd om tant Emma som inte hittar biljetten samt åker på säg 2.000 spänn.
Jo men med det systemet så får ju tant Emma betala en mycket lägre avgift första gången hon glömt biljetten , minns att i Zürich för en 10 år sedan var det i dimension 400kr första gången. Och hur stor är sannolikheten att hon slarvar bort biljetten tre gånger inom tidsramen Äldre tanter är väl f.ö inte kända för att slarva med biljetter ? De jag ser öppet planka brukar mest vara yngre män i 15-25 års ålder. En kategori som man inte ser så tydligt är de som åker på reducerat pris utan att vara berättigad, det är faktiskt en märkligt stor andel av de som åker fast.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev: tisdag 14 november 2023 14:08Vad är lösningen: lägre biljettpriser, högre tilläggsavgift eller ännu fler kontroller? Kontrollerna är dock redan olönsamma...
Lägre biljettpriser tror jag inte ett dugg på. Folk som vill rättfärdiga sitt plankande brukar inte sällan nämna höga biljettpriser som orsak. Men gratis är ju alltid billigare än något lägre biljettpriser så motivationen att planka kvarstår nog i oförminskad styrka så länge priserna inte sänks orealistiskt mycket eller kontrollfrekvensen ökar dramatiskt.

Ett rejält sänkt pris på enkelbiljetter skulle förmodligen minska motivationen att planka, men också motivationen att köpa periodbiljetter så det är nog heller ingen lösningen, tror jag.

Jag tror att civilklädda kontrollanter vore en kostnadseffektiv åtgärd. Dagens kontrollanter är lätta att upptäcka och därmed undvika vilket gör det osannolikt att åka fast (om man bara håller ögonen öppna). Om samma antal kontroller görs som i dag men med civilklädda kontrollanter så tror jag man ökar effekten och får fler att tveka inför fuskåkandet.

Personligen tycker jag att rabatterat biljettpris borde slopas helt. Barn, unga under 20 år och ålderspensionärer borde i stället få resa avgiftsfritt (aka gratis). Tant Emma slipper oroa sig... :D
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hans Wibacke skrev: tisdag 14 november 2023 23:04
Enceladus skrev: tisdag 14 november 2023 14:08Vad är lösningen: lägre biljettpriser, högre tilläggsavgift eller ännu fler kontroller? Kontrollerna är dock redan olönsamma...
Lägre biljettpriser tror jag inte ett dugg på. Folk som vill rättfärdiga sitt plankande brukar inte sällan nämna höga biljettpriser som orsak. Men gratis är ju alltid billigare än något lägre biljettpriser så motivationen att planka kvarstår nog i oförminskad styrka så länge priserna inte sänks orealistiskt mycket eller kontrollfrekvensen ökar dramatiskt.

Ett rejält sänkt pris på enkelbiljetter skulle förmodligen minska motivationen att planka, men också motivationen att köpa periodbiljetter så det är nog heller ingen lösningen, tror jag.

Jag tror att civilklädda kontrollanter vore en kostnadseffektiv åtgärd. Dagens kontrollanter är lätta att upptäcka och därmed undvika vilket gör det osannolikt att åka fast (om man bara håller ögonen öppna). Om samma antal kontroller görs som i dag men med civilklädda kontrollanter så tror jag man ökar effekten och får fler att tveka inför fuskåkandet.

Personligen tycker jag att rabatterat biljettpris borde slopas helt. Barn, unga under 20 år och ålderspensionärer borde i stället få resa avgiftsfritt (aka gratis). Tant Emma slipper oroa sig... :D
Berlin har ju civilklädda kontrollanter vilket gör det omöjligt att smita undan, när jag åkte spårvagn en gång var det en kvinna som åkte dit. En annan gång när jag åkte var det några killar som steg på, efter att dörrarna stängs tog 2 av dem fram id-kortet samt började kontrollera, jag log, det gjorde killen också, gissade att jag visste vad som var på gång när dom steg på. Som sagt ingen chans att smita undan. Du kan även åka dit på U_Bahn samt
S_Bahns plattformar, blev kollad dels på tåget dels när jag steg av vid samma station. Det är därför jag tycker att även Stockholm borde införa det. Nu var det många år sedan har inte Göteborg civilkontroller fortfarande?
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Det är inte så konstigt att SL:s kontrollverksamhet kostar så mycket när de prioriterar att kolla de som precis har passerat en spärr eller klivit på en buss. Fullständigt onödigt. Det vore en sak om de skulle fråga om bevis för att man får åka rabatterat, men det gör de inte alltid. Det stoppar dessutom upp flödet fruktansvärt mycket, och det känns som att man får ett ett straff trots att man har betalat. Kollektivtrafikresenärer ska hållas kort, men kör man bil får man göra vad som helst och ska gullas med.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av daniel_s »

Magnus Ahltorp skrev: torsdag 16 november 2023 23:44 Kollektivtrafikresenärer ska hållas kort, men kör man bil får man göra vad som helst och ska gullas med.
Nja, det där sista håller jag inte alls med om. Bilisterna övervakas väldigt noga numera, det är i stort sett omöjligt att komma undan felparkeringsavgifter och trängselskatter. Även hastighetsövervakningen fungerar som avsett, sannolikheten att en specifik fartkamera är online just när du kör för fort förbi den är visserligen låg men det är lätt att se att folk ändå har respekt för dem.

Jag förstår inte vad det är som folk tycker är konstigt med inpasseringskontrollerna - de gör ju egentligen samma sak som kontroller ombord på tågen fast tidigare, plankningen över staket och liknande är ju nära noll. Dessutom avskräcker man från spärrforcering, lite som när polisen avskräcker från brott med sin närvaro, men det har du kanske också synpunkter på…
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Hans Wibacke »

Inpasseringskontroller är ineffektiva. De är bara "besvärliga" för plankare just där och då. Den som tänkt planka, ser kontrollanterna och betalar en enkelbiljett. Inget mer med det liksom. Bättre lycka nästa gång. Så länge som dessa inpasseringskontroller inte sker var och varannan dag har de förmodligen ingen "omvändande" effekt.

Man kan argumentera för att det har betydelse att "visa upp sig", att visa att det faktiskt förkommer kontroller så att vi betalande resenärer inte får för oss att börja planka vi också. Men personligen har inpasseringskontroller snarare omvänd effekt på mig. Jag blir bara förbannad när jag ser dessa kontroller eftersom det är en påminnelse om hur :evil: riskfritt det är att fuska!
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Magnus Ahltorp »

daniel_s skrev: fredag 17 november 2023 11:52
Magnus Ahltorp skrev: torsdag 16 november 2023 23:44 Kollektivtrafikresenärer ska hållas kort, men kör man bil får man göra vad som helst och ska gullas med.
Nja, det där sista håller jag inte alls med om. Bilisterna övervakas väldigt noga numera, det är i stort sett omöjligt att komma undan felparkeringsavgifter och trängselskatter. Även hastighetsövervakningen fungerar som avsett, sannolikheten att en specifik fartkamera är online just när du kör för fort förbi den är visserligen låg men det är lätt att se att folk ändå har respekt för dem.
Fartkameror är en sak, men jag rekommenderar dig att försöka gå längs en vältrafikerad väg och se om det är någon som tar hänsyn till att du bara har två decimeter att hålla dig på. Bilar kör alldeles för fort och för nära gångtrafikanter på en landsväg för att någon utom den mest dödsföraktande ska våga gå där. Oskyddade trafikanters behov är helt frånvarande i trafikplaneringen utanför städerna, och det sker inga som helst kontroller för att se till att bilister tar hänsyn till dem.
daniel_s skrev: fredag 17 november 2023 11:52 Jag förstår inte vad det är som folk tycker är konstigt med inpasseringskontrollerna - de gör ju egentligen samma sak som kontroller ombord på tågen fast tidigare, plankningen över staket och liknande är ju nära noll. Dessutom avskräcker man från spärrforcering, lite som när polisen avskräcker från brott med sin närvaro, men det har du kanske också synpunkter på…
SL har ju precis kontrollerat min biljett, och då känns det väldigt onödigt att kontrollera den igen några sekunder senare. Sedan är det lika irriterande oavsett var biljettkontrollen sker när det gäller att man måste ta av sig hörlurarna och vara beredd på följdfrågor. Den bilist som skulle bli stoppad en gång i veckan och bli ombedd att stänga av musiken och visa körkortet skulle gå i taket. Varför ska vi kollektivtrafikresenärer bli behandlade sämre? Varför är det vi som ska trakasseras, vi som faktiskt bidrar till ett mer hållbart samhälle?
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Hans Wibacke skrev: fredag 17 november 2023 14:41 Inpasseringskontroller är ineffektiva. De är bara "besvärliga" för plankare just där och då. Den som tänkt planka, ser kontrollanterna och betalar en enkelbiljett. Inget mer med det liksom. Bättre lycka nästa gång. Så länge som dessa inpasseringskontroller inte sker var och varannan dag har de förmodligen ingen "omvändande" effekt.

Man kan argumentera för att det har betydelse att "visa upp sig", att visa att det faktiskt förkommer kontroller så att vi betalande resenärer inte får för oss att börja planka vi också. Men personligen har inpasseringskontroller snarare omvänd effekt på mig. Jag blir bara förbannad när jag ser dessa kontroller eftersom det är en påminnelse om hur :evil: riskfritt det är att fuska!
Men jag har ju precis blippat kortet i spärren, dörren har öppnats, och kontrollanten har sett detta. Jag kan förstå om det är effektivt att de står där, men varför ska de kolla biljetten igen? Det enda skälet jag kan komma på är att de ska visa att de har kontrollerat ett visst antal resenärer, och varför känner någon att det är rimligt att störa folk för att kontrollanterna ska kunna visa att de har jobbat?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av daniel_s »

Magnus Ahltorp skrev: fredag 17 november 2023 16:45 Sedan är det lika irriterande oavsett var biljettkontrollen sker när det gäller att man måste ta av sig hörlurarna och vara beredd på följdfrågor. Den bilist som skulle bli stoppad en gång i veckan och bli ombedd att stänga av musiken och visa körkortet skulle gå i taket. Varför ska vi kollektivtrafikresenärer bli behandlade sämre? Varför är det vi som ska trakasseras, vi som faktiskt bidrar till ett mer hållbart samhälle?
Konstigt perspektiv, du är ju en del av samhället vare sig du vill eller inte, vill du inte interagera med andra kan du stanna hemma.

Lite beroende på var, när och med vilken bil man kör så kan man mycket väl bli stoppad en gång i veckan och det är inget man har rätt att gå i taket för!
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Magnus Ahltorp »

daniel_s skrev: fredag 17 november 2023 17:01
Magnus Ahltorp skrev: fredag 17 november 2023 16:45 Sedan är det lika irriterande oavsett var biljettkontrollen sker när det gäller att man måste ta av sig hörlurarna och vara beredd på följdfrågor. Den bilist som skulle bli stoppad en gång i veckan och bli ombedd att stänga av musiken och visa körkortet skulle gå i taket. Varför ska vi kollektivtrafikresenärer bli behandlade sämre? Varför är det vi som ska trakasseras, vi som faktiskt bidrar till ett mer hållbart samhälle?
Konstigt perspektiv, du är ju en del av samhället vare sig du vill eller inte, vill du inte interagera med andra kan du stanna hemma.

Lite beroende på var, när och med vilken bil man kör så kan man mycket väl bli stoppad en gång i veckan och det är inget man har rätt att gå i taket för!
Det är väl inte en vettig interaktion som för samhället framåt att det kommer folk som ska kontrollera en hela tiden? Om det är någon som vill fråga om vägen eller liknande känner jag mig förstås inte störd på samma sätt. Däremot att väcka folk på pendeltåget, att kontrollera folk stup i kvarten när det finns spärrar, det är inget som tillför samhället något alls.

Var görs det regelbundna körkortskontroller av samtliga som kör på en högtrafikerad väg? Det är precis det som görs här. På de största stationerna stoppas trafikflödet upp i högtrafik. Och uppenbarligen kostar det enorma mängder pengar, något som gör att de går med "förlust", eftersom folk faktiskt betalar.

Det finns inget form av systemtänkande här, utan bara ett snävt intäktsperspektiv. Vilka åtgärder som är samhällsekonomiskt lönsamma struntas fullständigt i.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av daniel_s »

Det är kanske du som har ett väldigt snävt perspektiv för vad som är samhällsekonomiskt lönsamt. Man behöver inte vara någon spjutspetsforskare för att inse att övervakning är bra för betalningsmoralen! Och med tanke på din upplevelse av att bli ”störd” mm så är det väl jättebra om kontrollen sker direkt innanför spärrlinjen när du fortfarande håller i kortet. Man kan tycka vad man vill om kontroller men din attityd tar ju i varje fall priset för ”dagens i-landsproblem”!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Hans Wibacke »

Man kan blippa sig genom spärren och ändå vara en fuskare - om man reser till rabatterat pris utan ha rätt till det, eller har ett "spärröppnarkort" utan att ha giltig biljett med sig. Så det finns väl visst fog för att kontrollera kortet igen, efter spärren. Personligen känner jag mig absolut inte trakasserad av biljettkontrollerna, bara irriterad på att de är för få och ineffektiva. Hade jag blivit kontrollerad "en gång i veckan" hade jag varit mycket gladare! :D

Hur ofta man råkar ut för kontroller beror på var och när man reser. På sträckan Västerhaninge - Nynäshamn verkar man kunna lyssna på musik ostört... Och inga fysiska spärrar att passera heller. Själv rör jag mig mest i Stockholms centrala delar, och företrädesvis på eftermiddagar, kvällar och nätter, och jag har nog inte blivit kontrollerad mer än typ en handfull gånger det senaste året.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Magnus Ahltorp »

daniel_s skrev: fredag 17 november 2023 19:26 Det är kanske du som har ett väldigt snävt perspektiv för vad som är samhällsekonomiskt lönsamt. Man behöver inte vara någon spjutspetsforskare för att inse att övervakning är bra för betalningsmoralen! Och med tanke på din upplevelse av att bli ”störd” mm så är det väl jättebra om kontrollen sker direkt innanför spärrlinjen när du fortfarande håller i kortet. Man kan tycka vad man vill om kontroller men din attityd tar ju i varje fall priset för ”dagens i-landsproblem”!
Men som jag skrev tidigare är det här bara något som gäller för kollektivtrafikresenärer. Bilister får härja fritt utan att bli kontrollerade. Bilar är faktiskt farliga, och aggressiv bilkörning påverkar var det går att gå säkert. Det är svårt att påstå att resenärer utan biljett skulle vara farligare än andra. Och som jag har påpekat så har betalningskontrollen redan skett i spärren. Du får det att låta som att det är öppna spärrlinjer överallt.

Om att åka kollektivtrafik utan att bli störd av helt onödiga kontroller är "dagens i-landsproblem", vad är då att inte kunna köra bensinbil i några få kvarter i centrala Stockholm, som det blev ramaskri om nyss? Eller Gamla stan, som raskt blev tillbakadraget?
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: SL vill höja tilläggsavgiften - går med förlust

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Hans Wibacke skrev: fredag 17 november 2023 21:20 Man kan blippa sig genom spärren och ändå vara en fuskare - om man reser till rabatterat pris utan ha rätt till det, eller har ett "spärröppnarkort" utan att ha giltig biljett med sig. Så det finns väl visst fog för att kontrollera kortet igen, efter spärren. Personligen känner jag mig absolut inte trakasserad av biljettkontrollerna, bara irriterad på att de är för få och ineffektiva. Hade jag blivit kontrollerad "en gång i veckan" hade jag varit mycket gladare!
Om det går att ha ett "spärröppnarkort" utan att ha biljett så är det ju något feldesignat i systemet. Och för att kontrollerna ska fånga de som reser till rabatterat pris men inte har rätt till det så måste de kolla intyg, vilket de ofta inte gör. När de inte kollar intyg är alltså kontrollen fullständigt onödig.
Skriv svar