Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Traesk
Inlägg: 623
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av Traesk »

När vintertidtabellen börjar gälla kommer fler tåg regelbundet gå enbart till Tekniska högskolan istället för Mörby centrum i mellantrafiken och på helgerna. Har förstått att man även ska se över rusningstrafikens trafikering under 2024.

Är det dags att (åter)införa linje 15 som Tekniska-Sätra?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av kildor »

Tågen kortas ju av vid Tekniska högskolan av besparingsskäl, så det lär knappast vara aktuellt med en förlängning i andra änden.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: lördag 04 november 2023 23:05 Tågen kortas ju av vid Tekniska högskolan av besparingsskäl, så det lär knappast vara aktuellt med en förlängning i andra änden.
Linjen finns redan nu. Nästa södergående tåg från Tekniska högskolan har slutstation Sätra. I skrivande stund är det fem minuter kvar till avgång (kl. 1:11).
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av kildor »

Jovisst. Några enstaka avgångar på natten. Men de heter inte linje 15.
Traesk
Inlägg: 623
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av Traesk »

kildor skrev: lördag 04 november 2023 23:05 Tågen kortas ju av vid Tekniska högskolan av besparingsskäl, så det lär knappast vara aktuellt med en förlängning i andra änden.
Skulle varit tydligare. 😊 Jag tänkte att det kan vara just så att man av besparingsskäl ska korta en hel del avgångar från Norsborg i tidig och sen rusning till Sätra, och korta en del avgångar i rusning till Tekniska; då skulle man - om man önskar spara ytterligare även i rusning - införa linje 15.

Ett annat scenario är förstås 6-mintrafik på både linjer istället för 5-mintrafik.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av C12C3C3C12 »

En historielektion: L 15 infördes för att både L13 + L14 gick till Ropsten på den tiden, när man öppnade linjen från Östermalmstorg till Tekniska Högskolan/Östra Station infördes L 15 från Sätra dit. Började min T-banekarriär på Bana 2 så att jag var med om förlängningen till Universitetet samt Norsborg innan jag flyttade till Tensta med tjänster på "Gruvbanan".
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av Kristofer »

Ska vi fördjupa historielektionen så har det — med reservation för ett dåligt minne — sett ut så här på det som idag är röda linjen:

1964:
13 T-Centralen - Örnsberg
14 T-Centralen - Fruängen
24 T-Centralen - Telefonplan (insatslinje)

1965 förlängdes alla tre linjerna till Östermalmstorg, och linje 13 till Sätra.

1967:
13 Östermalmstorg - Skärholmen (- Vårberg senare under året)
14 Ropsten - Fruängen
23 Östermalmstorg - Sätra (insatslinje)
24 Ropsten - Telefonplan (insatslinje)

1969 växlades ändstationerna så att 13 förlängdes till Ropsten och 24 avkortades till Östermalmstorg. 1972 förlängdes linje 13 till Fittja.

1973:
13 Ropsten - Fittja
14 Ropsten - Fruängen
15 Tekniska Högskolan - Sätra
23 Tekniska Högskolan - Telefonplan (insatslinje)

1975 förlängdes linje 13 till Norsborg och linje 15 till Universitetet. Linje 24 vände fortfarande vid Tekniska Högskolan.

1978 förlängdes både linje 15 och linje 24 till Mörby centrum.

Så såg det sedan ut tills någon klåfingrig trafikplanerare gav ändstationerna på röda banan nummer (1 - Ropsten, 2 - Mörby, 3 - Norsborg, 4 - Fruängen och 5 - Sätra / Alby) 1987. Då blev linjesystemet följande:
13 Ropsten - Norsborg.
13X Ropsten - Norsborg, stannar ej vid Aspudden - Bredäng
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra / Alby
23 Mörby centrum - Norsborg
23X Mörby centrum - Norsborg, stannar ej vid Aspudden - Bredäng
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra / Alby

I lågtrafik gick linjerna 13, 14, 23 och 24. I högtrafik linjerna 13X, 14, 15, 23X, 24 och 25. För besserwissern kan nämnas att försök med enstaka snabbtåg på linje 13X Alby -> Gärdet och 15X Alby -> Mörby centrum gjordes redan 1986

1989 eller 1990 gav man upp tanken på snabbtåg, och linjerna blev:
14 Ropsten - Fruängen
23 Mörby centrum - Norsborg
Vid extrem lågtrafik kördes också linjerna 13 och 24, men bara i ena riktningen varvid 14 och 23 gick i andra riktningen.

Senare växlade man ändstationer så att linjerna blev:
13 Ropsten - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen

Och ännu senare bytte man nummer på linje 24 till linje 14. Men då är vi i nutid.

Men — för att hjälpligt komma tillbaka till trådens ämne — att kalla eventuella tåg som går från Tekniska Högskolan till Sätra för 15 är historiskt korrekt. Det skulle också vara historiskt korrekt att kalla dem 23 eller 25 (även om det numret inte är tillgängligt)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Traesk
Inlägg: 623
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av Traesk »

Kristofer skrev: måndag 06 november 2023 14:11 Ska vi fördjupa historielektionen så har det — med reservation för ett dåligt minne — sett ut så här på det som idag är röda linjen:

1964:
13 T-Centralen - Örnsberg
14 T-Centralen - Fruängen
24 T-Centralen - Telefonplan (insatslinje)

1965 förlängdes alla tre linjerna till Östermalmstorg, och linje 13 till Sätra.

1967:
13 Östermalmstorg - Skärholmen (- Vårberg senare under året)
14 Ropsten - Fruängen
23 Östermalmstorg - Sätra (insatslinje)
24 Ropsten - Telefonplan (insatslinje)

1969 växlades ändstationerna så att 13 förlängdes till Ropsten och 24 avkortades till Östermalmstorg. 1972 förlängdes linje 13 till Fittja.

1973:
13 Ropsten - Fittja
14 Ropsten - Fruängen
15 Tekniska Högskolan - Sätra
23 Tekniska Högskolan - Telefonplan (insatslinje)

1975 förlängdes linje 13 till Norsborg och linje 15 till Universitetet. Linje 24 vände fortfarande vid Tekniska Högskolan.

1978 förlängdes både linje 15 och linje 24 till Mörby centrum.

Så såg det sedan ut tills någon klåfingrig trafikplanerare gav ändstationerna på röda banan nummer (1 - Ropsten, 2 - Mörby, 3 - Norsborg, 4 - Fruängen och 5 - Sätra / Alby) 1987. Då blev linjesystemet följande:
13 Ropsten - Norsborg.
13X Ropsten - Norsborg, stannar ej vid Aspudden - Bredäng
14 Ropsten - Fruängen
15 Ropsten - Sätra / Alby
23 Mörby centrum - Norsborg
23X Mörby centrum - Norsborg, stannar ej vid Aspudden - Bredäng
24 Mörby centrum - Fruängen
25 Mörby centrum - Sätra / Alby

I lågtrafik gick linjerna 13, 14, 23 och 24. I högtrafik linjerna 13X, 14, 15, 23X, 24 och 25. För besserwissern kan nämnas att försök med enstaka snabbtåg på linje 13X Alby -> Gärdet och 15X Alby -> Mörby centrum gjordes redan 1986

1989 eller 1990 gav man upp tanken på snabbtåg, och linjerna blev:
14 Ropsten - Fruängen
23 Mörby centrum - Norsborg
Vid extrem lågtrafik kördes också linjerna 13 och 24, men bara i ena riktningen varvid 14 och 23 gick i andra riktningen.

Senare växlade man ändstationer så att linjerna blev:
13 Ropsten - Norsborg
24 Mörby centrum - Fruängen

Och ännu senare bytte man nummer på linje 24 till linje 14. Men då är vi i nutid.

Men — för att hjälpligt komma tillbaka till trådens ämne — att kalla eventuella tåg som går från Tekniska Högskolan till Sätra för 15 är historiskt korrekt. Det skulle också vara historiskt korrekt att kalla dem 23 eller 25 (även om det numret inte är tillgängligt)
Tack för en fantastisk utläggning! 😊

Blir intressant att se vad man gör med rusningstrafiken i tunnelbanan i den översyn som ska göras. Vem vet, något av den här historien kanske gör en comeback?
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Ett tillägg som inte hör till tråden men till historiebeskrivningen: Sedan har vi L 13 E Alby - Gärdet, 13-51 samt 13-52. Man tog ut tåget i Nyboda, körde tomt till Alby från Nyboda genom genvägen i tunneln till Aspudden vidare till Alby skyltat Ej i trafik. I Alby satte man upp en pappskylt med texten GÄRDET med svart destinationsskylt i båda ändar, körde till Gärdet där man tog tåget ur trafik, körde tomt till vändspåret under Hjorthagen, tog ner pappskylten, skyltade Ej i trafik i andra änden, sedan tomt till Nyboda över Liljeholmen.

Östermalmstorg hade ett vändspår upp mot Stadion, där häckade reservtåget under eftermiddagsrusningen. TeH hade ett vändspår efter plattformen.

Jag började köra t-bana 1971 så detta skedde under tiden jag var stationerad vid Liljeholmen tills jag flyttade till Tensta, hann med förlängningen till Norsborg samt Universitetet (vilket jag redan skrivit om).
Senast redigerad av C12C3C3C12 den tisdag 07 november 2023 12:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av Kristofer »

C12C3C3C12 skrev: måndag 06 november 2023 19:05 Ett tillägg som inte hör till tråden men till historiebeskrivningen: Sedan har vi L 15 E Alby - Gärdet, 13-51 samt 13-52. Man tog ut tåget i Nyboda, körde tomt till Alby från Nyboda genom genvägen i tunneln till Aspudden vidare till Alby skyltat Ej i trafik. I Alby satte man upp en pappskylt med texten GÄRDET med svart destinationsskylt i båda ändar, körde till Gärdet där man tog tåget ur trafik, körde tomt till vändspåret under Hjorthagen, tog ner pappskylten, skyltade Ej i trafik i andra änden, sedan tomt till Nyboda över Liljeholmen.
Det var väl 13E som gick Alby - Gärdet? Det fanns också en 15E Mörby centrum - Zinkensdamm under ett antal år, men jag hoppade över E-tågen i min sammanställning.

Som kuriosa kan nämnas att jag, då jag hade PRAO på SL under gymnasiet, fick framföra ett övningståg från vändspåret under Hjorthagen till Gärdet. Så jag kan lägga till mitt CV att jag framfört ett 4-vagnars C4-sätt. :D
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Givetvis är det 13 E, har ändrat det, skrev i alla fall 13-51 + 13-52. Det var så mycket snack om L15 så jag blandade ihop korten. Fanns 13-52? Körde endast 13-51 ibland när jag hade Dagkommendering. Alby hade 2 plattformar med ett mittenspår som man utnyttjade då.

Det fanns ett mellanspår mellan Zinken samt Hornstull där det klassiska kaoset hände då när vi körde 5-vagnars tåg lördag - söndag. Mer om det i en egen tråd (det är väl inte bara jag som kommer ihåg det?).
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av Hechtwagen »

Eller så slopar vi linjenumren på röda linjerna och ser om någon märker något.
Vad gör ni själva om det kommer ett tåg mot Ropsten utan linjenummer när ni ska till Karlaplan?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev: måndag 20 november 2023 1:45 Vad gör ni själva om det kommer ett tåg mot Ropsten utan linjenummer när ni ska till Karlaplan?
Startar en tråd i forumet om bristfällig skyltning i tunnelbanan, såklart! :-D
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev: måndag 20 november 2023 1:45 Eller så slopar vi linjenumren på röda linjerna och ser om någon märker något.
Vad gör ni själva om det kommer ett tåg mot Ropsten utan linjenummer när ni ska till Karlaplan?
Ignorerar det och går till andra sidan eftersom jag befinner mig på station Gärdet ?
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av /jes »

Hechtwagen skrev: måndag 20 november 2023 1:45 Eller så slopar vi linjenumren på röda linjerna och ser om någon märker något.
Vad gör ni själva om det kommer ett tåg mot Ropsten utan linjenummer när ni ska till Karlaplan?
OM man ska försöka att vara lite seriös så är det mycket enklare för en utsocknes att först få besked om vilken linje denne ska ta, enklare att memorera. Även för en stockhomare. Riktning är en senare fråga.
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av gek »

/jes skrev: måndag 20 november 2023 22:04 OM man ska försöka att vara lite seriös så är det mycket enklare för en utsocknes att först få besked om vilken linje denne ska ta, enklare att memorera. Även för en stockhomare. Riktning är en senare fråga.
...men man måste likväl veta i vilken riktning man skall åka; blir en onödigt lång resa om man står vid Gärdet och skall mot Ropsten, tar första tåg på linje med anvisat linjenummer och efter en mycket lång resa kommer till Norsborg :-)
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av Hechtwagen »

/jes skrev: måndag 20 november 2023 22:04
Hechtwagen skrev: måndag 20 november 2023 1:45 Eller så slopar vi linjenumren på röda linjerna och ser om någon märker något.
Vad gör ni själva om det kommer ett tåg mot Ropsten utan linjenummer när ni ska till Karlaplan?
OM man ska försöka att vara lite seriös så är det mycket enklare för en utsocknes att först få besked om vilken linje denne ska ta, enklare att memorera. Även för en stockhomare. Riktning är en senare fråga.

Njae... felet är ju att linjen har samma nummer åt båda hållen så 50% av lantisarna tar fel tåg direkt. Jämför med om det fanns ett Ropsten i varje ände av en linje.

Pendeltågen i Stockholm klarade sig runt 40 år med bara destinationer, skulle man ta bort destinationerna i spårtrafiken och köra med bara linjenummer så skulle resenärerna oavsett härkomst få det väsentligt svårare än om man slopade linjenumren.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av /jes »

Hechtwagen skrev: tisdag 21 november 2023 16:45
/jes skrev: måndag 20 november 2023 22:04
Hechtwagen skrev: måndag 20 november 2023 1:45 Eller så slopar vi linjenumren på röda linjerna och ser om någon märker något.
Vad gör ni själva om det kommer ett tåg mot Ropsten utan linjenummer när ni ska till Karlaplan?
OM man ska försöka att vara lite seriös så är det mycket enklare för en utsocknes att först få besked om vilken linje denne ska ta, enklare att memorera. Även för en stockhomare. Riktning är en senare fråga.

Njae... felet är ju att linjen har samma nummer åt båda hållen så 50% av lantisarna tar fel tåg direkt. Jämför med om det fanns ett Ropsten i varje ände av en linje.

Pendeltågen i Stockholm klarade sig runt 40 år med bara destinationer, skulle man ta bort destinationerna i spårtrafiken och köra med bara linjenummer så skulle resenärerna oavsett härkomst få det väsentligt svårare än om man slopade linjenumren.
Det är ju tur att landshövdingen i Stockholms län inte är lantis som företrädaren.

Om man inte förstår att bussen, spårvagnen kan gå i två olika riktningar ska man nog inte ut och resa utan ledsagare. Det trodde jag var uppenbart! Vad skönt det är att bli upplyst av experterna i detta forum.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Dags att införa linje 15 på röda linjen?

Inlägg av Lennart Petersen »

/jes skrev: tisdag 21 november 2023 19:36
Hechtwagen skrev: tisdag 21 november 2023 16:45
/jes skrev: måndag 20 november 2023 22:04

OM man ska försöka att vara lite seriös så är det mycket enklare för en utsocknes att först få besked om vilken linje denne ska ta, enklare att memorera. Även för en stockhomare. Riktning är en senare fråga.

Njae... felet är ju att linjen har samma nummer åt båda hållen så 50% av lantisarna tar fel tåg direkt. Jämför med om det fanns ett Ropsten i varje ände av en linje.

Pendeltågen i Stockholm klarade sig runt 40 år med bara destinationer, skulle man ta bort destinationerna i spårtrafiken och köra med bara linjenummer så skulle resenärerna oavsett härkomst få det väsentligt svårare än om man slopade linjenumren.
Det är ju tur att landshövdingen i Stockholms län inte är lantis som företrädaren.

Om man inte förstår att bussen, spårvagnen kan gå i två olika riktningar ska man nog inte ut och resa utan ledsagare. Det trodde jag var uppenbart! Vad skönt det är att bli upplyst av experterna i detta forum.
Det förstår säkert alla. Men det är väl ändå av intresse åt vilket håll tåget går . Lämpligt då att visa slutstation.
Den som åkt Paris metro vet nog hur viktigt det är att lära sig linjens slutstation så man hittar till rätt plattform.
Skriv svar