Sida 1 av 1
Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: måndag 30 oktober 2023 19:07
av Odd
BRA är i rekonstruktion efter kraftigt vikande resande. Och nu
flyttar Bryssellinjen till Arlanda.
Med allt färre reguljäravgångar så är snart enbart privatflyget kvar. och kanske är det så att Bromma Flygplats helt enkelt tvingas bomma igen när det inte längre finns underlag.
Man kan ju hoppas i alla fall.
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: torsdag 02 november 2023 14:45
av Kantorn
Odd skrev: ↑måndag 30 oktober 2023 19:07
BRA är i rekonstruktion efter kraftigt vikande resande. Och nu
flyttar Bryssellinjen till Arlanda.
Med allt färre reguljäravgångar så är snart enbart privatflyget kvar. och kanske är det så att Bromma Flygplats helt enkelt tvingas bomma igen när det inte längre finns underlag.
Man kan ju hoppas i alla fall.
Inte utan att jag håller med. Men även som "nedlagd flygplats", dvs utan reguljärflyg, under många år, bland annat 80-talet (har inte exakta siffror) så var det den flygplats som hade näst flest starter och landningar i Sverige, efter Arlanda naturligtvis. Så sas det mig då. (Pun not intended...) Ändå överlevde det, med hjälp av (bl a?) privat- och charterflyg.
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: torsdag 02 november 2023 19:48
av Lennart Petersen
Kantorn skrev: ↑torsdag 02 november 2023 14:45
Odd skrev: ↑måndag 30 oktober 2023 19:07
BRA är i rekonstruktion efter kraftigt vikande resande. Och nu
flyttar Bryssellinjen till Arlanda.
Med allt färre reguljäravgångar så är snart enbart privatflyget kvar. och kanske är det så att Bromma Flygplats helt enkelt tvingas bomma igen när det inte längre finns underlag.
Man kan ju hoppas i alla fall.
Inte utan att jag håller med. Men även som "nedlagd flygplats", dvs utan reguljärflyg, under många år, bland annat 80-talet (har inte exakta siffror) så var det den flygplats som hade näst flest starter och landningar i Sverige, efter Arlanda naturligtvis. Så sas det mig då. (Pun not intended...) Ändå överlevde det, med hjälp av (bl a?) privat- och charterflyg.
Ja det var rätt tomt på Bromma ett tag, men det ansågs väl betydelsefullt för t.ex regeringsplanet.
Men från 1999 har vi ju Arlandabanan med 18min restid från city, för många stockholmare går det fortare att ta sig till Arlanda.
Och som avlastning finns ju även Skavsta och Västerås,
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: fredag 03 november 2023 18:18
av BSB101
Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 02 november 2023 19:48
Och som avlastning finns ju även Skavsta och Västerås,
Frågan är hur länge till. Skavsta säger upp folk och båda flygplatserna behöver skattepengar för att gå runt. När kommunerna behöver prioritera så kan det till slut bli svårt att argumentera för att lägga skattepengar på en flygplats som är på dekis.
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: fredag 03 november 2023 22:10
av Lennart Petersen
BSB101 skrev: ↑fredag 03 november 2023 18:18
Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 02 november 2023 19:48
Och som avlastning finns ju även Skavsta och Västerås,
Frågan är hur länge till. Skavsta säger upp folk och båda flygplatserna behöver skattepengar för att gå runt. När kommunerna behöver prioritera så kan det till slut bli svårt att argumentera för att lägga skattepengar på en flygplats som är på dekis.
I nuläge lite på dekis när Ryanair flyttat.
Men om Bromma läggs net så kanske man kan göra en rockad så att mer långväga flyg och charter går från Skavsta.
Med Ostlänken planeras ju en station vid Skavsta som då får väsentligt bättre kommunickationer.
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: fredag 03 november 2023 22:46
av daniel_s
Vid det laget är det väl hög risk att alla undrar: varför byggde dom banan den här vägen?!?”…
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: lördag 04 november 2023 10:47
av Odd
Så här i backspegeln så var ju Tullinge-alternativet onekligen ett väldigt bra alternativ, med sitt läge till bra tågkommunikationer. Men som vi vet så är den landningsbanan stängd, så att säga.
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: lördag 04 november 2023 18:33
av Lennart Petersen
daniel_s skrev: ↑fredag 03 november 2023 22:46
Vid det laget är det väl hög risk att alla undrar: varför byggde dom banan den här vägen?!?”…
Ja vem vet ? Men det beror nog på om Skavsta överlevt till dess. Med egen station kan det fungera bra.
Och som ett alternativ till att bygga en 4:e landningsbana på Arlanda.
Och Skavsta ligger ca 150km söder om Arlanda så för flyg i den riktningen så kan man spara upp mot ett ton bränsle
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: onsdag 14 februari 2024 13:17
av Odd
DN skriver nu att
avtalet är uppsagt efter att Svedavia meddelat att den inte är affärsmässigt lönsam.
Senast 2038 skall marken vara återställd. Vad betyder det, att det skall vara sanerat och klart efter ca 100 års markföroreningar.
Enligt min mening borde det gjorts för länge sedan. Samtidigt skulle man ha satsat på Tullinge som regionalflygplats söder om stan av anledningar som jag redovisat för tidigare. Men dumt nog så har man byggt mycket bostäder där så investeringen blir tung i så fall.
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: onsdag 14 februari 2024 13:43
av ADDE
Att ha 2 flygplatser känns inte särskilt smart tycker jag egentligen. Speciellt när man från Arlanda kan ta sig till Stockholm Central på 20 minuter. Bättre att man har en flygplats i Arlanda där all flygtrafik kan samlas på ett och samma ställe. Bra för de som mellanlandar t.ex.
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: söndag 18 februari 2024 12:35
av BSB101
Odd skrev: ↑onsdag 14 februari 2024 13:17
DN skriver nu att
avtalet är uppsagt efter att Svedavia meddelat att den inte är affärsmässigt lönsam.
Senast 2038 skall marken vara återställd. Vad betyder det, att det skall vara sanerat och klart efter ca 100 års markföroreningar.
Enligt min mening borde det gjorts för länge sedan. Samtidigt skulle man ha satsat på Tullinge som regionalflygplats söder om stan av anledningar som jag redovisat för tidigare. Men dumt nog så har man byggt mycket bostäder där så investeringen blir tung i så fall.
Finns ett behov av en "regionalflygplats"? Av vilken anledningen kan inte Arlanda hantera denna trafik?
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: söndag 18 februari 2024 13:55
av Coppas
I nuläget har väl Arlanda vissa begränsningar för flygtrafiken som då skulle behövas hanteras. Framförallt lär det handla om belastning i maxtimme.
Sedan är det inte bara flygtrafiken i sig som är ett problem utan mycket beror ju även på logistiken till/från. Framförallt så ligger Arlanda lite avigt till... kan ju mer eller mindre blir så att resan till eller från en flygplats som Arlanda tar längre tid än själva flygningen. Alla i Storstockholm bor ju inte så att de direkt kan hoppa på AEX, pendeln till Uppsala eller en flygbuss.
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: tisdag 20 februari 2024 19:47
av BSB101
Coppas skrev: ↑söndag 18 februari 2024 13:55
I nuläget har väl Arlanda vissa begränsningar för flygtrafiken som då skulle behövas hanteras. Framförallt lär det handla om belastning i maxtimme.
Sedan är det inte bara flygtrafiken i sig som är ett problem utan mycket beror ju även på logistiken till/från. Framförallt så ligger Arlanda lite avigt till... kan ju mer eller mindre blir så att resan till eller från en flygplats som Arlanda tar längre tid än själva flygningen. Alla i Storstockholm bor ju inte så att de direkt kan hoppa på AEX, pendeln till Uppsala eller en flygbuss.
Om nu resan till/från flygplatsen tar längre tid än flygresan så kanske det finns bättre färdsätt att välja? Speciellt om nu Bromma ligger så mycket bättre till.
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: onsdag 21 februari 2024 14:53
av Kantorn
Coppas skrev: ↑söndag 18 februari 2024 13:55
I nuläget har väl Arlanda vissa begränsningar för flygtrafiken som då skulle behövas hanteras. Framförallt lär det handla om belastning i maxtimme.
Sedan är det inte bara flygtrafiken i sig som är ett problem utan mycket beror ju även på logistiken till/från. Framförallt så ligger Arlanda lite avigt till... kan ju mer eller mindre blir så att resan till eller från en flygplats som Arlanda tar längre tid än själva flygningen. Alla i Storstockholm bor ju inte så att de direkt kan hoppa på AEX, pendeln till Uppsala eller en flygbuss.
Nä, de som bor i Bromma bor närmare Bromma flygplats. I övrigt är väl skillnaden försumbar (Ja jag vet jag raljerar...)
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: onsdag 21 februari 2024 17:06
av Stefan Widén
Det är bra att den läggs ned, så kan man satsa fullt på Skavsta. Dubbelt så långt men med tågstation i anslutning blir det ca 40 min till Cst. Tar ca 10 min längre än till Bromma. På närmare avstånd ligger Norrköping, Linköping, Södertälje, Eskilstuna, Örebro, och Nyköping av de större orterna. Med en skaplig trafik ut i Europa torde den avlasta Arlanda effektivt, som givetvis vara reservflygplats.
Frågan är vilket linjenummer spårvagnslinjen som ska trafikera nya Brommastaden ska ha......13 ?

Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: onsdag 21 februari 2024 19:38
av Odd
Stefan Widén skrev: ↑onsdag 21 februari 2024 17:06
...
Frågan är vilket linjenummer spårvagnslinjen som ska trafikera nya Brommastaden ska ha......13 ?
"Brommastaden"? Riksby heter det!

- riksby.png (770.77 KiB) Visad 9485 gånger
Linje 23 är väl den som går mot Kista.
Linje 24 är väl ledigt? Det blir väl Vällingby-Ropsten via Odenplan, Solna och Riksby Centrum

Och linje 22 som snaggar kanten mot Ulvsunda industriområde, så klart.
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: torsdag 22 februari 2024 9:44
av Kristofer
Odd skrev: ↑onsdag 21 februari 2024 19:38
Stefan Widén skrev: ↑onsdag 21 februari 2024 17:06
...
Frågan är vilket linjenummer spårvagnslinjen som ska trafikera nya Brommastaden ska ha......13 ?
Linje 23 är väl den som går mot Kista.
Linje 24 är väl ledigt? Det blir väl Vällingby-Ropsten via Odenplan, Solna och Riksby Centrum

Och linje 22 som snaggar kanten mot Ulvsunda industriområde, så klart.
Efter senaste omnumreringen av SL:s spårvägslinjer heter linjen till Solna 30 och linjen till Bromma flygstation (– Helenelund) heter 31. Så då blir det väl 32, men med den takt SL numrerar om tvärbanan lär det bli något helt annat den dagen flygstationen är nerlagd
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: torsdag 22 februari 2024 14:34
av Odd
Kristofer skrev: ↑torsdag 22 februari 2024 9:44
Odd skrev: ↑onsdag 21 februari 2024 19:38
Stefan Widén skrev: ↑onsdag 21 februari 2024 17:06
...
Frågan är vilket linjenummer spårvagnslinjen som ska trafikera nya Brommastaden ska ha......13 ?
Linje 23 är väl den som går mot Kista.
Linje 24 är väl ledigt? Det blir väl Vällingby-Ropsten via Odenplan, Solna och Riksby Centrum

Och linje 22 som snaggar kanten mot Ulvsunda industriområde, så klart.
Efter senaste omnumreringen av SL:s spårvägslinjer heter linjen till Solna 30 och linjen till Bromma flygstation (– Helenelund) heter 31. Så då blir det väl 32, men med den takt SL numrerar om tvärbanan lär det bli något helt annat den dagen flygstationen är nerlagd
Hehe.. jag hade helt förträngt det... ;-D
Så blir det när man inte längre jobbar i branshen.
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: fredag 08 mars 2024 16:21
av Enceladus
Odd skrev: ↑onsdag 14 februari 2024 13:17
Senast 2038 skall marken vara återställd. Vad betyder det, att det skall vara sanerat och klart efter ca 100 års markföroreningar.
Brommaflyget tappar stort – krav på snabb satsning på Arlanda
DN skrev:Arlanda flygplats har återhämtat cirka 85 procent av antalet passagerare jämfört med motsvarande period 2019. För Köpenhamns flygplats Kastrup och Oslos flygplats Gardermoen är motsvarande återhämtning cirka 88 procent.
[...]
Till Vanda i Helsingfors kostar pendeltåget fyra euro, på Arlanda express kostar en enkelbiljett 340 kronor.
[...]
– Det är en skamfläck för Sverige, som ska ligga i global framkant i klimathänseende, att en så stor andel resor till och från Arlanda görs med bil. Stationsavgiften på 130 kronor, som tas ut av den som kliver av pendeln på Arlanda, måste bort, säger han.
Nordens ledande flygplatser drar ifrån både Arlanda och Bromma. Stockholms två flygplatser har som bekant stora brister - och är dessutom
för många:
Tidningen Näringslivet skrev:– Arlanda behöver också en uppgradering. Det hjälper heller inte att ha två flygplatser i samma stad, säger han och syftar på Bromma.
Däremot
kan inte Stockholms kommun säga upp Bromma-avtalet, utan det måste regeringen göra genom Swedavia. Därmed sitter de inblandade i en rävsax.
Re: Bromma Flygplats framtid oviss - Kan läggas ner i förtid
Postat: fredag 08 mars 2024 16:55
av dr Cassandra Nojdh
Rävsax? Nä, det är så avtalet är tänkt att fungera. Många avtal skrivs så att de inte går att säga upp hursomhelst bara genom att en avtalspart hoppar av. Bromma är en statlig flygplats, ocfh så länge staten anser att flygplatsen ska finnas kvar, under löpande avtalstid, måste man kunna säkerställa att inte tillfälliga kommunala majoriteter hittar på någonting annat.
För att det här ska fungera måste de rödgröna alltså komma till makten både i Riksdagen och i Stockholms KF efter nästa allmänna val 2026. Annars är det 2030 eller 2034 eller 2038 som gäller.