Till Darmstadt i Tyskland levererades de första vagnarna av typ TINA, tillverkade av Stadler, för snart ett år sedan. Det har sedan dragit ut på tiden med godkännande för trafik med passagerare. Men nu börjar en begränsad provdrift, delvis med passagerare ombord, detta enligt Urban Transport Magazine https://www.urban-transport-magazine.co ... -trailers/.
För att klara trafiken utan TINA har trafik- och elföretaget HEAG (Hessische Elektrizitäts-AG) ersatt viss spårvägstrafik med buss, och dessutom kört vissa turer med en museivagn (ledvagn) från 1961. Denna vagn är av samma typ som på bilden nedan, tagen 1976:
Jag har inte hittat någon uppgift om varför godkännandet av TINA blivit fördröjt.
TINA står för Total integrierter Niederflurantrieb. Oklart vad i drivsystemet som är integrerat med vad.
Källa: Stadtverkehr 2023 nr 10
Darmstadt: Första Stadler-vagnarna i trafik ett år efter leverans
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3071
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Darmstadt: Första Stadler-vagnarna i trafik ett år efter leverans
Ett år? Det var snabbt, Roslagsbanan väntade tre år!