Sida 1 av 1

Spårväg City till Slussen?

Postat: tisdag 10 oktober 2023 0:32
av Lemanic
För att vara i god tid innan Spårväg City slås ihop med Lidingöbanan, så kanske vi borde sätta igång diskussionen med hur en förgrening av Spårväg City från Kungsträdgården till Slussen skall gå till.

Hur hade ni velat att det skulle kunna gå till?

Re: Spårväg City till Slussen?

Postat: tisdag 10 oktober 2023 8:30
av Odd
Jag funderar på om det ens är möjligt. Stan har ju investerat pengar i Kina på en guldmålad bro som nog inte så lätt byggs om för att kunna bära spårväg. Så antagandet måste nog inkludera en ny förbindelse över vattnet alternativt att man bygger om bron.

Jag tror helt enkelt att den vägen är stängd nu för lång tid framöver. Om vi tänker lite bredare så ser jag lite andra alternativ, bland annat att återuppta planeringen mellan Centralen och Hornsberg. Men även en sträckning som inkluderar Ropsten-Odenplan-Solna Centrum och anslutning till Tvärbanan, för att sedan så småningom gå vidare till Vällingby via Bromma Flygplats.

Re: Spårväg City till Slussen?

Postat: tisdag 10 oktober 2023 10:01
av twr
Odd skrev: tisdag 10 oktober 2023 8:30 Jag funderar på om det ens är möjligt. Stan har ju investerat pengar i Kina på en guldmålad bro som nog inte så lätt byggs om för att kunna bära spårväg. Så antagandet måste nog inkludera en ny förbindelse över vattnet alternativt att man bygger om bron.
Slussbron är byggd för att kunna bära spårväg. Slussen är utformat för att kunna bygga spårväg på linje 2 från Skeppsbron till Katarinavägen.

Re: Spårväg City till Slussen?

Postat: tisdag 10 oktober 2023 10:02
av Joakim W
Odd skrev: tisdag 10 oktober 2023 8:30 Jag funderar på om det ens är möjligt. Stan har ju investerat pengar i Kina på en guldmålad bro som nog inte så lätt byggs om för att kunna bära spårväg. Så antagandet måste nog inkludera en ny förbindelse över vattnet alternativt att man bygger om bron.

Jag tror helt enkelt att den vägen är stängd nu för lång tid framöver. Om vi tänker lite bredare så ser jag lite andra alternativ, bland annat att återuppta planeringen mellan Centralen och Hornsberg. Men även en sträckning som inkluderar Ropsten-Odenplan-Solna Centrum och anslutning till Tvärbanan, för att sedan så småningom gå vidare till Vällingby via Bromma Flygplats.
Är inte Guldbron gjord för att i framtiden kunna bära eventuell spårväg?

Re: Spårväg City till Slussen?

Postat: tisdag 10 oktober 2023 10:05
av twr
Lemanic skrev: tisdag 10 oktober 2023 0:32 För att vara i god tid innan Spårväg City slås ihop med Lidingöbanan, så kanske vi borde sätta igång diskussionen med hur en förgrening av Spårväg City från Kungsträdgården till Slussen skall gå till.

Hur hade ni velat att det skulle kunna gå till?
Det kan vara intressant att läsa i denna tråd: viewtopic.php?t=32725

Här finns bland annat följande citat:
C30 skrev: torsdag 03 mars 2016 19:13 Nya Slussens huvudbro och de nya betongbjälklagen på Södermalmssidan är konstruerade för spårväg, ja, men spåren själv ingår inte i entreprenaden. Och eftersom bron ska vara klar i slutet av 2019, så är det nog lite väl bråttom med konkreta planer om förberedelser ska bli av.

Re: Spårväg City till Slussen?

Postat: onsdag 11 oktober 2023 7:38
av Enceladus
Odd skrev: tisdag 10 oktober 2023 8:30 Om vi tänker lite bredare så ser jag lite andra alternativ, bland annat att återuppta planeringen mellan Centralen och Hornsberg.
Vad skulle syftet vara med en spårväg som går parallellt med blå linjen mellan Kungsträdgården och Stadshagen? Med tanke på tunnelbanans unika status har parallellgående spårvägar väldigt lite att tillföra i Stockholm. Dessutom finns det redan busstrafik, och resandet på sträckan är blygsamt. Syftet då var att uppföra en spårvagnsdepå i Hornsberg. Nu är det inte längre aktuellt. Essingeöarna har underlag för radiell spårtrafik, men annars är det meningslöst.

Re: Spårväg City till Slussen?

Postat: onsdag 11 oktober 2023 10:53
av twr
Enceladus skrev: onsdag 11 oktober 2023 7:38
Odd skrev: tisdag 10 oktober 2023 8:30 Om vi tänker lite bredare så ser jag lite andra alternativ, bland annat att återuppta planeringen mellan Centralen och Hornsberg.
Vad skulle syftet vara med en spårväg som går parallellt med blå linjen mellan Kungsträdgården och Stadshagen? Med tanke på tunnelbanans unika status har parallellgående spårvägar väldigt lite att tillföra i Stockholm. Dessutom finns det redan busstrafik, och resandet på sträckan är blygsamt. Syftet då var att uppföra en spårvagnsdepå i Hornsberg. Nu är det inte längre aktuellt. Essingeöarna har underlag för radiell spårtrafik, men annars är det meningslöst.
Håller med. Sträckningen var också kopplad till stadsbyggnadsprojektet Nordvästra Kungsholmen. Det är nu i stora drag färdigbyggt sedan länge.

En förlängning från T-Centralen till Fridhemsplan kan vara motiverad för att koppla samman med en framtida spårväg på linje 4. Vart man ska fortsätta efter det är mindre självklart.

Re: Spårväg City till Slussen?

Postat: onsdag 11 oktober 2023 11:34
av Hechtwagen
Enceladus skrev: onsdag 11 oktober 2023 7:38
Odd skrev: tisdag 10 oktober 2023 8:30 Om vi tänker lite bredare så ser jag lite andra alternativ, bland annat att återuppta planeringen mellan Centralen och Hornsberg.
Vad skulle syftet vara med en spårväg som går parallellt med blå linjen mellan Kungsträdgården och Stadshagen? Med tanke på tunnelbanans unika status har parallellgående spårvägar väldigt lite att tillföra i Stockholm. Dessutom finns det redan busstrafik, och resandet på sträckan är blygsamt. Syftet då var att uppföra en spårvagnsdepå i Hornsberg. Nu är det inte längre aktuellt. Essingeöarna har underlag för radiell spårtrafik, men annars är det meningslöst.
Hornsbergssträckningen skulle avlasta tunnelbanan, dessutom ligger blå linjen så långt under marken och har så glest mellan stationerna att den sannolikt inte har samma klientel som en spårväg skulle få.

Re: Spårväg City till Slussen?

Postat: onsdag 11 oktober 2023 12:43
av Enceladus
Hechtwagen skrev: onsdag 11 oktober 2023 11:34 Hornsbergssträckningen skulle avlasta tunnelbanan, dessutom ligger blå linjen så långt under marken och har så glest mellan stationerna att den sannolikt inte har samma klientel som en spårväg skulle få.
För några år sedan gick linje 50 mellan Hornsberg och T-Centralen med hyfsat hög turtäthet. Efter ett tag lades delsträckan ner på grund av låg beläggning. Faktum är att SL fimpade Hornsberg för Essingeöarna redan 2011 av samma skäl, d.v.s. att sträckningen skulle få för få resenärer för att motiveras.