Hastighetsnedsättning tunnelbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan
Spåren används ju både här och där, och slits ju därför, så det är väl inte så konstigt att man reparerar och byter då och då.
Genius on call
Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan
Man kan ju då fråga sig hur man bär sig åt för att veta exakt när räl blir utsliten, eller när en sättning i banan kommer att uppstå.
Optimalt måste väl ändå vara om man kan åtgärda mindre fel inom någon eller några månader, medan större utbyten får budgeteras, föras in i tilldelad budget. Större åtgärder ska väl dessutom upphandlas och materiel beställas och levereras.
Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan
Man har ju haft banan i 70 år så mycket borde man redan veta av ren erfarenhet, sen upptäcker man ju i de flesta fall även slitaget vid de besiktningar som görs. Så det finns i allmänhet gott om tid att fatta erforderliga beslut för att åtgärda problemet innan det leder till trafikstörningar, men påfallande ofta gör man inte det ändå. En av förklaringarna är nog att man har en konstig budgetkultur som inte hänger ihop med verksamhetens policy, men det finns även fall där man faktiskt har haft budget för något men ändå misslyckats med att genomföra det!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan
Sådär är det väl ofta när det är politiker inblamdade.daniel_s skrev: ↑tisdag 10 oktober 2023 8:44 Man har ju haft banan i 70 år så mycket borde man redan veta av ren erfarenhet, sen upptäcker man ju i de flesta fall även slitaget vid de besiktningar som görs. Så det finns i allmänhet gott om tid att fatta erforderliga beslut för att åtgärda problemet innan det leder till trafikstörningar, men påfallande ofta gör man inte det ändå. En av förklaringarna är nog att man har en konstig budgetkultur som inte hänger ihop med verksamhetens policy, men det finns även fall där man faktiskt har haft budget för något men ändå misslyckats med att genomföra det!
Braskande rubriker när det ska satsas 100 miljarder på järnvägen, en liten notis året efter att det inte blev något.
Det finns sannolikt en tro på att inget behöver göras så länge tågen rullar hyfsat punktligt.
Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan
Håller absolut med om det du säger. Men tyvärr har man ju inte samma personal som för 70 år sedan.daniel_s skrev: ↑tisdag 10 oktober 2023 8:44 Man har ju haft banan i 70 år så mycket borde man redan veta av ren erfarenhet, sen upptäcker man ju i de flesta fall även slitaget vid de besiktningar som görs. Så det finns i allmänhet gott om tid att fatta erforderliga beslut för att åtgärda problemet innan det leder till trafikstörningar, men påfallande ofta gör man inte det ändå. En av förklaringarna är nog att man har en konstig budgetkultur som inte hänger ihop med verksamhetens policy, men det finns även fall där man faktiskt har haft budget för något men ändå misslyckats med att genomföra det!
Tyvärr tror jag att mycket av dessa kunskaper har man kastat över bord och förlitar sig på inköpta kunskaper.
Besiktningar sker ju såklart kontinuerligt, men även där troligen med inköpta krafter, som mycket väl kan variera från gång till annan.
Jag började ju själv min järnvägsbana på ett signalunderhåll och märkte själv hur erfarenheter och kunnande försvann med åren, även om detta var på den helstatliga tiden. Numer när allt är upphandlat även där, så verkar ju iofs de tekniska kunskaperna finnas, men erfarenhet och anläggningskännedom verkar ju vara hyfsat dåligt med.
Gissningsvis är det minst lika illa på på den regionägda källarjärnvägen.
Att sen politiker ska hålla i plånboken, gör väl bara allt ännu mer oförutsägbart och skrämmande.
Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan
Nu åkte jag från Kista söderut och man bromsade in redan vid tunnelmynningen.
Samtidigt kom det meddelande i högtalarna samt display om att resan kunde ta längre tid pga reducerad hastighet.
Innan Kymlinge ökade man till cirka 50 så jag antar att det var L signal innan.
Detta var ombyggda C20.
Tyckte inte att jag märkte någon nedsättning norrut efter Kymlinge men man fortsatte nog i M.
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Samtidigt kom det meddelande i högtalarna samt display om att resan kunde ta längre tid pga reducerad hastighet.
Innan Kymlinge ökade man till cirka 50 så jag antar att det var L signal innan.
Detta var ombyggda C20.
Tyckte inte att jag märkte någon nedsättning norrut efter Kymlinge men man fortsatte nog i M.
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
- DrMerkwurdigliebe
- Inlägg: 58
- Blev medlem: onsdag 03 augusti 2005 7:32
- Ort: Hässelby
Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan
Jag har respekt för din upplevelse men den enda hastighetsbegränsning som är på den sträckan är ca 300 m 30-begränsning precis före Kymlinge station och det är H hela vägen både norr- och söderut. Av ditt nick gissar man lätt att du vet lite om tunnelbanan? Och då antagligen även att bara fantasin sätter gränserna för hur många skäl det kan finnas för ett tåg att köra lite långsammare än vanligt, skäl som inte alls behöver ha med egenskaper i banan att göra.tuc skrev: ↑tisdag 10 oktober 2023 16:52 Nu åkte jag från Kista söderut och man bromsade in redan vid tunnelmynningen.
Samtidigt kom det meddelande i högtalarna samt display om att resan kunde ta längre tid pga reducerad hastighet.
Innan Kymlinge ökade man till cirka 50 så jag antar att det var L signal innan.
Detta var ombyggda C20.
Tyckte inte att jag märkte någon nedsättning norrut efter Kymlinge men man fortsatte nog i M.
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan
Va bra då, jag skall ta tid några resor och jämföra.DrMerkwurdigliebe skrev:Jag har respekt för din upplevelse men den enda hastighetsbegränsning som är på den sträckan är ca 300 m 30-begränsning precis före Kymlinge station och det är H hela vägen både norr- och söderut. Av ditt nick gissar man lätt att du vet lite om tunnelbanan? Och då antagligen även att bara fantasin sätter gränserna för hur många skäl det kan finnas för ett tåg att köra lite långsammare än vanligt, skäl som inte alls behöver ha med egenskaper i banan att göra.tuc skrev: ↑tisdag 10 oktober 2023 16:52 Nu åkte jag från Kista söderut och man bromsade in redan vid tunnelmynningen.
Samtidigt kom det meddelande i högtalarna samt display om att resan kunde ta längre tid pga reducerad hastighet.
Innan Kymlinge ökade man till cirka 50 så jag antar att det var L signal innan.
Detta var ombyggda C20.
Tyckte inte att jag märkte någon nedsättning norrut efter Kymlinge men man fortsatte nog i M.
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan
Visst, bortse från vad förarna skriver, följ din inre röst
Glöm inte att vara noga med vad för punkter du tar tid mellan. Går ju inte att bedöma vad du kommer fram till annars.
För övrigt har väl telefonen en hastighetsmätare som du kan använda på utomhussträckorna…
Glöm inte att vara noga med vad för punkter du tar tid mellan. Går ju inte att bedöma vad du kommer fram till annars.
För övrigt har väl telefonen en hastighetsmätare som du kan använda på utomhussträckorna…
Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan
Well sista gången var det ju helt klart långsammare eftersom som tåget berättade det själv i tal och skrift.daniel_s skrev:Visst, bortse från vad förarna skriver, följ din inre röst
Glöm inte att vara noga med vad för punkter du tar tid mellan. Går ju inte att bedöma vad du kommer fram till annars.
För övrigt har väl telefonen en hastighetsmätare som du kan använda på utomhussträckorna…
Hur aktiveras den funktionen?
Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan
Slå på gps och kolla i hälso-appen, den borde visa det. Annars kan du ladda ner en hastighetsmätarapp.