Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6483
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av Odd »

Spåren används ju både här och där, och slits ju därför, så det är väl inte så konstigt att man reparerar och byter då och då.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: måndag 09 oktober 2023 18:17 Spåren används ju både här och där, och slits ju därför, så det är väl inte så konstigt att man reparerar och byter då och då.
Nej, det konstiga är att man alltid väntar för länge, till och med i tunnelbanans centrala delar!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev: måndag 09 oktober 2023 21:01
Odd skrev: måndag 09 oktober 2023 18:17 Spåren används ju både här och där, och slits ju därför, så det är väl inte så konstigt att man reparerar och byter då och då.
Nej, det konstiga är att man alltid väntar för länge, till och med i tunnelbanans centrala delar!
Man kan ju då fråga sig hur man bär sig åt för att veta exakt när räl blir utsliten, eller när en sättning i banan kommer att uppstå.
Optimalt måste väl ändå vara om man kan åtgärda mindre fel inom någon eller några månader, medan större utbyten får budgeteras, föras in i tilldelad budget. Större åtgärder ska väl dessutom upphandlas och materiel beställas och levereras.
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av daniel_s »

Man har ju haft banan i 70 år så mycket borde man redan veta av ren erfarenhet, sen upptäcker man ju i de flesta fall även slitaget vid de besiktningar som görs. Så det finns i allmänhet gott om tid att fatta erforderliga beslut för att åtgärda problemet innan det leder till trafikstörningar, men påfallande ofta gör man inte det ändå. En av förklaringarna är nog att man har en konstig budgetkultur som inte hänger ihop med verksamhetens policy, men det finns även fall där man faktiskt har haft budget för något men ändå misslyckats med att genomföra det!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3075
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: tisdag 10 oktober 2023 8:44 Man har ju haft banan i 70 år så mycket borde man redan veta av ren erfarenhet, sen upptäcker man ju i de flesta fall även slitaget vid de besiktningar som görs. Så det finns i allmänhet gott om tid att fatta erforderliga beslut för att åtgärda problemet innan det leder till trafikstörningar, men påfallande ofta gör man inte det ändå. En av förklaringarna är nog att man har en konstig budgetkultur som inte hänger ihop med verksamhetens policy, men det finns även fall där man faktiskt har haft budget för något men ändå misslyckats med att genomföra det!
Sådär är det väl ofta när det är politiker inblamdade.
Braskande rubriker när det ska satsas 100 miljarder på järnvägen, en liten notis året efter att det inte blev något.

Det finns sannolikt en tro på att inget behöver göras så länge tågen rullar hyfsat punktligt.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev: tisdag 10 oktober 2023 8:44 Man har ju haft banan i 70 år så mycket borde man redan veta av ren erfarenhet, sen upptäcker man ju i de flesta fall även slitaget vid de besiktningar som görs. Så det finns i allmänhet gott om tid att fatta erforderliga beslut för att åtgärda problemet innan det leder till trafikstörningar, men påfallande ofta gör man inte det ändå. En av förklaringarna är nog att man har en konstig budgetkultur som inte hänger ihop med verksamhetens policy, men det finns även fall där man faktiskt har haft budget för något men ändå misslyckats med att genomföra det!
Håller absolut med om det du säger. Men tyvärr har man ju inte samma personal som för 70 år sedan.
Tyvärr tror jag att mycket av dessa kunskaper har man kastat över bord och förlitar sig på inköpta kunskaper.
Besiktningar sker ju såklart kontinuerligt, men även där troligen med inköpta krafter, som mycket väl kan variera från gång till annan.
Jag började ju själv min järnvägsbana på ett signalunderhåll och märkte själv hur erfarenheter och kunnande försvann med åren, även om detta var på den helstatliga tiden. Numer när allt är upphandlat även där, så verkar ju iofs de tekniska kunskaperna finnas, men erfarenhet och anläggningskännedom verkar ju vara hyfsat dåligt med.
Gissningsvis är det minst lika illa på på den regionägda källarjärnvägen.
Att sen politiker ska hålla i plånboken, gör väl bara allt ännu mer oförutsägbart och skrämmande.
tuc
Inlägg: 72
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av tuc »

Nu åkte jag från Kista söderut och man bromsade in redan vid tunnelmynningen.
Samtidigt kom det meddelande i högtalarna samt display om att resan kunde ta längre tid pga reducerad hastighet.

Innan Kymlinge ökade man till cirka 50 så jag antar att det var L signal innan.

Detta var ombyggda C20.

Tyckte inte att jag märkte någon nedsättning norrut efter Kymlinge men man fortsatte nog i M.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk


Användarens profilbild
DrMerkwurdigliebe
Inlägg: 58
Blev medlem: onsdag 03 augusti 2005 7:32
Ort: Hässelby

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av DrMerkwurdigliebe »

tuc skrev: tisdag 10 oktober 2023 16:52 Nu åkte jag från Kista söderut och man bromsade in redan vid tunnelmynningen.
Samtidigt kom det meddelande i högtalarna samt display om att resan kunde ta längre tid pga reducerad hastighet.

Innan Kymlinge ökade man till cirka 50 så jag antar att det var L signal innan.

Detta var ombyggda C20.

Tyckte inte att jag märkte någon nedsättning norrut efter Kymlinge men man fortsatte nog i M.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Jag har respekt för din upplevelse men den enda hastighetsbegränsning som är på den sträckan är ca 300 m 30-begränsning precis före Kymlinge station och det är H hela vägen både norr- och söderut. Av ditt nick gissar man lätt att du vet lite om tunnelbanan? Och då antagligen även att bara fantasin sätter gränserna för hur många skäl det kan finnas för ett tåg att köra lite långsammare än vanligt, skäl som inte alls behöver ha med egenskaper i banan att göra.
tuc
Inlägg: 72
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av tuc »

DrMerkwurdigliebe skrev:
tuc skrev: tisdag 10 oktober 2023 16:52 Nu åkte jag från Kista söderut och man bromsade in redan vid tunnelmynningen.
Samtidigt kom det meddelande i högtalarna samt display om att resan kunde ta längre tid pga reducerad hastighet.

Innan Kymlinge ökade man till cirka 50 så jag antar att det var L signal innan.

Detta var ombyggda C20.

Tyckte inte att jag märkte någon nedsättning norrut efter Kymlinge men man fortsatte nog i M.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Jag har respekt för din upplevelse men den enda hastighetsbegränsning som är på den sträckan är ca 300 m 30-begränsning precis före Kymlinge station och det är H hela vägen både norr- och söderut. Av ditt nick gissar man lätt att du vet lite om tunnelbanan? Och då antagligen även att bara fantasin sätter gränserna för hur många skäl det kan finnas för ett tåg att köra lite långsammare än vanligt, skäl som inte alls behöver ha med egenskaper i banan att göra.
Va bra då, jag skall ta tid några resor och jämföra.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av daniel_s »

Visst, bortse från vad förarna skriver, följ din inre röst :cheesygrin:

Glöm inte att vara noga med vad för punkter du tar tid mellan. Går ju inte att bedöma vad du kommer fram till annars.

För övrigt har väl telefonen en hastighetsmätare som du kan använda på utomhussträckorna…
tuc
Inlägg: 72
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av tuc »

daniel_s skrev:Visst, bortse från vad förarna skriver, följ din inre röst :cheesygrin:

Glöm inte att vara noga med vad för punkter du tar tid mellan. Går ju inte att bedöma vad du kommer fram till annars.

För övrigt har väl telefonen en hastighetsmätare som du kan använda på utomhussträckorna…
Well sista gången var det ju helt klart långsammare eftersom som tåget berättade det själv i tal och skrift.

Hur aktiveras den funktionen?

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av daniel_s »

Slå på gps och kolla i hälso-appen, den borde visa det. Annars kan du ladda ner en hastighetsmätarapp.
Skriv svar