Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 275
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av Fyrgeit »

Det verkar vara nedsatt hastighet på bron över Albysjön (Fittja-Masmo). Den senaste veckan eller två har tågen gått i ca 20-30 mot Masmo. Mot Fittja har jag inte lagt märke till någon nedsättning, men jag kan ha missat det. Någon som kan orsaken?
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av C12C3C3C12 »

Man har inte makadam på den bron, är det något fel som är trasigt borde nedsättningen gälla hela bron, inte bara på ett spår.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av Odd »

C12C3C3C12 skrev: måndag 02 oktober 2023 16:00 Man har inte makadam på den bron, är det något fel som är trasigt borde nedsättningen gälla hela bron, inte bara på ett spår.
Det där förstod jag inte.
Om det är fel på spåret så vore det inte alltid logiskt att sätta ner hastigheten på det spår som inte är trasigt. Det kan ju vara något fel på själva bron, men som endast påverkar/påverkas av det spåret som man satt ner hastigheten på.

Sen finns det alla möjliga varianter där emellan.
Genius on call
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av leifd »

Odd skrev: måndag 02 oktober 2023 18:02
C12C3C3C12 skrev: måndag 02 oktober 2023 16:00 Man har inte makadam på den bron, är det något fel som är trasigt borde nedsättningen gälla hela bron, inte bara på ett spår.
Det där förstod jag inte.
Om det är fel på spåret så vore det inte alltid logiskt att sätta ner hastigheten på det spår som inte är trasigt. Det kan ju vara något fel på själva bron, men som endast påverkar/påverkas av det spåret som man satt ner hastigheten på.

Sen finns det alla möjliga varianter där emellan.
Är det inte dessutom två parallella broar. Kartan antyder allafall det.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av daniel_s »

Då tittar du nog inte på rätt ställe, det finns bara en.

Som C12C3C3C12 skriver är det ballastfritt spår på bron, gissar att det är underhållsbehov i det spåret som orsakar begränsningen.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

leifd skrev: måndag 02 oktober 2023 21:47
Odd skrev: måndag 02 oktober 2023 18:02
C12C3C3C12 skrev: måndag 02 oktober 2023 16:00 Man har inte makadam på den bron, är det något fel som är trasigt borde nedsättningen gälla hela bron, inte bara på ett spår.
Det där förstod jag inte.
Om det är fel på spåret så vore det inte alltid logiskt att sätta ner hastigheten på det spår som inte är trasigt. Det kan ju vara något fel på själva bron, men som endast påverkar/påverkas av det spåret som man satt ner hastigheten på.

Sen finns det alla möjliga varianter där emellan.
Är det inte dessutom två parallella broar. Kartan antyder allafall det.
Sakupplysning:
https://www.google.com/maps/@59.2490555 ... ?entry=ttu
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev: måndag 02 oktober 2023 22:00 Då tittar du nog inte på rätt ställe, det finns bara en.

Som C12C3C3C12 skriver är det ballastfritt spår på bron, gissar att det är underhållsbehov i det spåret som orsakar begränsningen.
Du har rätt, syns ju här https://www.google.com/maps/@59.2490547 ... &entry=ttu

Dock om man använder Open Railwaymap, kan man förledas tro det är två.
Bild
tuc
Inlägg: 72
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av tuc »

Mellan Kista och Hallonbergen verkar man också köra långsammare.

Synd att RTCON stängt ner sina sidor, där hade man kanske hittat något trafikmeddelande.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av C12C3C3C12 »

tuc skrev: fredag 06 oktober 2023 14:34 Mellan Kista och Hallonbergen verkar man också köra långsammare.

Synd att RTCON stängt ner sina sidor, där hade man kanske hittat något trafikmeddelande.
Är det hela sträckan? I sådana fall är det en bra bit.
Användarens profilbild
DrMerkwurdigliebe
Inlägg: 58
Blev medlem: onsdag 03 augusti 2005 7:32
Ort: Hässelby

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av DrMerkwurdigliebe »

C12C3C3C12 skrev: fredag 06 oktober 2023 16:55
tuc skrev: fredag 06 oktober 2023 14:34 Mellan Kista och Hallonbergen verkar man också köra långsammare.

Synd att RTCON stängt ner sina sidor, där hade man kanske hittat något trafikmeddelande.
Är det hela sträckan? I sådana fall är det en bra bit.
Det är 300 meter strax innan plattformen i kymlinge.
tuc
Inlägg: 72
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av tuc »

Skall försöka observera mera när jag åker igen, tror detta är långt innan Kymlinge söderut.
Förr tyckte jag det var mera full fart från Kista, men då var mera Cx än idag och där märker man farten mer.
Användarens profilbild
DrMerkwurdigliebe
Inlägg: 58
Blev medlem: onsdag 03 augusti 2005 7:32
Ort: Hässelby

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av DrMerkwurdigliebe »

tuc skrev: lördag 07 oktober 2023 7:38 Skall försöka observera mera när jag åker igen, tror detta är långt innan Kymlinge söderut.
Förr tyckte jag det var mera full fart från Kista, men då var mera Cx än idag och där märker man farten mer.
Jag observerar dagligen begynnelsemärket för denna begränsning och det sitter i tunneln före kymlinge. Annars är det 80 hela vägen som vanligt.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av C12C3C3C12 »

DrMerkwurdigliebe skrev: fredag 06 oktober 2023 20:51
C12C3C3C12 skrev: fredag 06 oktober 2023 16:55
tuc skrev: fredag 06 oktober 2023 14:34 Mellan Kista och Hallonbergen verkar man också köra långsammare.

Synd att RTCON stängt ner sina sidor, där hade man kanske hittat något trafikmeddelande.
Är det hela sträckan? I sådana fall är det en bra bit.
Det är 300 meter strax innan plattformen i kymlinge.
Har för mig att det är en viadukt från strax efter tunnelmynningen till strax före Kymlinge.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev: lördag 07 oktober 2023 23:51 Har för mig att det är en viadukt från strax efter tunnelmynningen till strax före Kymlinge.
Viadukten vid station Kista är förvisso lång, men inte riktigt så lång. Den tar slut ganska precis mitt emellan Kista och Kymlinge, ungefär 700 meter före Kymlinge icke-station. Om du tänker efter så kommer du kanske ihåg att du gör en lång sväng åt vänster på viadukten (där tornet står nu var det väl ganska öde på din tid), sen åker du under Kymlingelänken (den var väl byggd då iaf) och så svänger det till höger och går en aning nerför in i tunneln, här fick du nog vakta lite på hastigheten med tyristorvagnarna så du inte fick H-summer. Sen är det en ganska lång bit bergtunnel som sen övergår i betongöverdäckning vid växlarna före plattformen vid Kymlinge.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev: söndag 08 oktober 2023 7:03
C12C3C3C12 skrev: lördag 07 oktober 2023 23:51 Har för mig att det är en viadukt från strax efter tunnelmynningen till strax före Kymlinge.
Viadukten vid station Kista är förvisso lång, men inte riktigt så lång. Den tar slut ganska precis mitt emellan Kista och Kymlinge, ungefär 700 meter före Kymlinge icke-station. Om du tänker efter så kommer du kanske ihåg att du gör en lång sväng åt vänster på viadukten (där tornet står nu var det väl ganska öde på din tid), sen åker du under Kymlingelänken (den var väl byggd då iaf) och så svänger det till höger och går en aning nerför in i tunneln, här fick du nog vakta lite på hastigheten med tyristorvagnarna så du inte fick H-summer. Sen är det en ganska lång bit bergtunnel som sen övergår i betongöverdäckning vid växlarna före plattformen vid Kymlinge.
Hmm borde uttryck mig tydligare, jag menar från Hallonbergen mot Kista. Nope det fanns ingen Kymlingelänk då när jag körde på gruvbanan om du menar efter Kymlinge däremot körde man över en väg mellan Kista samt innan tunneln till Kymlinge söderut. Det var tvärtom för dom andra vagnarna, låg man på pådrag norrut så tappade de sugen efter ett tag så man fick gå ner på 0 samt upp igen, då blev det fart på tåget.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av daniel_s »

Men varför pratar du om den körriktningen när vi andra pratar om den andra? :-)
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Det är även nedsatt hastigjet på Tranebergsbron mot stan.
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av Joakim W »

Hechtwagen skrev: söndag 08 oktober 2023 22:04 Det är även nedsatt hastigjet på Tranebergsbron mot stan.
Tunnelbanas unika skick?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Joakim W skrev: söndag 08 oktober 2023 22:39
Hechtwagen skrev: söndag 08 oktober 2023 22:04 Det är även nedsatt hastigjet på Tranebergsbron mot stan.
Tunnelbanas unika skick?
Djurgårdslinjen är nu i lika uselt skick som spåranläggningen i Stockholms innerstad inför nedläggningen 1967, filosoferade kring det när jag åkte vagn 71förra gången.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Hastighetsnedsättning tunnelbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev: söndag 08 oktober 2023 22:57
Joakim W skrev: söndag 08 oktober 2023 22:39
Hechtwagen skrev: söndag 08 oktober 2023 22:04 Det är även nedsatt hastigjet på Tranebergsbron mot stan.
Tunnelbanas unika skick?
Djurgårdslinjen är nu i lika uselt skick som spåranläggningen i Stockholms innerstad inför nedläggningen 1967, filosoferade kring det när jag åkte vagn 71förra gången.
Men vad jag förstått så reparerar man väl nu 7:ans spår. ?
Skriv svar