Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Gula linjen i Stockholm blir förarlös
https://www.mitti.se/nyheter/da-far-sto ... ea3674ce32
"Ingen förarhytt. Passagerarna kan titta ut över spåret genom ett stort fönster längst fram. Byggstarten av Stockholms första förarlösa tunnelbanelinje rycker allt närmare."
I artikeln nämns termen GoA-4-system, är det något som menigheten här känner till.
Diskussionen är fri.
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
"Ingen förarhytt. Passagerarna kan titta ut över spåret genom ett stort fönster längst fram. Byggstarten av Stockholms första förarlösa tunnelbanelinje rycker allt närmare."
I artikeln nämns termen GoA-4-system, är det något som menigheten här känner till.
Diskussionen är fri.
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Senast redigerad av spooky den måndag 25 september 2023 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
GoA-4 är den högsta nivån av automatisering, d.v.s. fordon framförs utan någon hjälp från personal ombord. Wikipedia har en lista över trafiksystem med GoA-4. Som synes är Sverige ett av relativt få länder i Västeuropa som fortfarande inte har något sådant system. Detta var alltså på tiden. Förhoppningsvis kan övriga tunnelbanelinjer i Stockholm också så småningom konverteras till GoA-4-system (jämför Paris). Fördelarna är många. Kolla bara på Köpenhamn!
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Kommer Gula linjens stationer att ligga 100 meter under marken de också?
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Läste lite läsarkommentarer i tidningarna där nyheten presenterades, det fanns en del motståndare som ansåg att det skulle vara förare.
Inser dom inte hur tråkigt det måste vara att köra en linje med bara 6 stationer.
Inser dom inte hur tråkigt det måste vara att köra en linje med bara 6 stationer.
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Det är väl i så fall ett äkta i-landsproblem…
För övrigt kan man väl uppskatta korta linjer också, jag har kört en hel sommar mellan Vällingby och Hässelby, såg inget fel med det!
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Blå linje brukar väl köras så att tågen alternerar mellan linje 10 och 11 vid vändningen i Kungsträdgården ?
Kanske av omloppsskäl (?) men det ger ju lite fler vyer för föraren och en gnutta dagsljus.
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Problemet med den linjen, som förnärvarande betecknas gul, men innan dess var såväl rosagrönprickig och lila, är inte förarlösheten (eller rättare sagt, det finns en förare, men det är inte en människa som kör) utan att projektet är fel på så många plan.
Visste ni att man enligt nuvarande plan har tänkt att göra som man gjorde i Glasgow, ha en vagnhiss så att man hissar upp vagnar som behöver servas genom ett schakt. På den tiden man gjorde det i Glasgow så fanns det en anledning, banan drevs av en stålkabel som gick mellan rälerna och det var inte praktiskt då att ha växlar. Man övergav så småningom kabeldriften och gick över till elektrisk drift. Man övergav så småningom hissarrangemanget då man byggde anslutningsspår till en underhållsanläggning.
Det finns ju en anledning till att man inte behöll arrangemanget i Glasgow och det förvånar mig att man över huvud taget överväger en sådan lösning.
Ja, förutom alla andra dumheter man håller på med, ett eget unikt system, ingen utbyggnadsmöjlighet i framtiden och missar helt möjligheter att exempelvis utöka kapaciteten på pendeltågen.
Det är som att man vill bygga detta spektakel för spektaklets skull... ytterligare ett prestigeprojekt som kostar många miljarder i onödan till väldigt begränsad nytta.
Visste ni att man enligt nuvarande plan har tänkt att göra som man gjorde i Glasgow, ha en vagnhiss så att man hissar upp vagnar som behöver servas genom ett schakt. På den tiden man gjorde det i Glasgow så fanns det en anledning, banan drevs av en stålkabel som gick mellan rälerna och det var inte praktiskt då att ha växlar. Man övergav så småningom kabeldriften och gick över till elektrisk drift. Man övergav så småningom hissarrangemanget då man byggde anslutningsspår till en underhållsanläggning.
Det finns ju en anledning till att man inte behöll arrangemanget i Glasgow och det förvånar mig att man över huvud taget överväger en sådan lösning.
Ja, förutom alla andra dumheter man håller på med, ett eget unikt system, ingen utbyggnadsmöjlighet i framtiden och missar helt möjligheter att exempelvis utöka kapaciteten på pendeltågen.
Det är som att man vill bygga detta spektakel för spektaklets skull... ytterligare ett prestigeprojekt som kostar många miljarder i onödan till väldigt begränsad nytta.
Genius on call
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Det varierar, men även vid varierande trafik är det inte säkert att man kommer till Akalla en enda gång på en arbetsdag.Lennart Petersen skrev: ↑lördag 07 oktober 2023 2:29 Blå linje brukar väl köras så att tågen alternerar mellan linje 10 och 11 vid vändningen i Kungsträdgården ?
Kanske av omloppsskäl (?) men det ger ju lite fler vyer för föraren och en gnutta dagsljus.
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Nej, det visste jag inte. Man ska ju bygga en egen depå för gula linjen. Så varför skulle det behövas en hiss för underhåll?
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Visst är det korkat. Det skulle ju vara betydligt bättre med en spåranslutning.
Genius on call
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Hur ska man annars få vagnarna in och ut ur banan? Visst, man kan ju lyfta dem med kran i ett schakt… hur många lyft blir det för leverans, ”midlife upgrade” och skrotning?
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Banunderhållsfordon. När svarven går sönder. Det finns flera anledningar till att man skall ha ett anslutningsspår. Men ingen anledning till att inte ha det.
Genius on call
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Klart det är bra med ett anslutningsspår till järnvägsnätet om det går att ordna. Men nu var ju frågan om hiss för underhåll. Och om hissen enbart ska användas för nyleverans och skrotning så är jämförelsen med Glasgow något haltande. Och det är väl heller inte bestämt att depån ska ligga under jord. Eller?
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Nä, men man har väl mest utrett såna placeringar hittills…kildor skrev: ↑söndag 08 oktober 2023 16:09 Klart det är bra med ett anslutningsspår till järnvägsnätet om det går att ordna. Men nu var ju frågan om hiss för underhåll. Och om hissen enbart ska användas för nyleverans och skrotning så är jämförelsen med Glasgow något haltande. Och det är väl heller inte bestämt att depån ska ligga under jord. Eller?
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Om man bortser från dumheterna om en isolerad bana, så behöver ju en depå inte vara särskilt stor, då man mycket väl kan använda trafikspår för uppställning. Vagnarna har ju ändå automatdrift och under lågtrafiktid så kan man mycket väl använda enkelspår på en sträcka där man även ställer upp vagnar. Man låter då automatdriften rotera vagnarna till underhålls- och städspåren på ett rationellt sätt.
Det är ett sätt att minska kostnaderna då uppställningsutrymme är dyrt om man förlägger det under jord, och trafikspåret får man ju på köpet.
Det är ett sätt att minska kostnaderna då uppställningsutrymme är dyrt om man förlägger det under jord, och trafikspåret får man ju på köpet.
Genius on call
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Ingen som ifrågasätter att överhuvudtaget vräka ut miljarder på ett nytt system när nuvarande trafik knappt kan finansieras och det finns projekt som är billigare och verkligen behövs, som "felande länken", spårvägen Djurgårdsbron - Värtan? Här kunde förbindelsen Årstafältet - Älvsjö byggas som spårväg i stället.
Det är rätt märkligt, "Förvaltningen för utbyggd tunnelbana" verkar få agera självständigt med intensiv marknadsföring och utan samordning med andra projekt än just tunnelbana.
Bara ordet "tunnelbana" verkar så heligt att ingen ifrågasätter miljardrullning.
Det är rätt märkligt, "Förvaltningen för utbyggd tunnelbana" verkar få agera självständigt med intensiv marknadsföring och utan samordning med andra projekt än just tunnelbana.
Bara ordet "tunnelbana" verkar så heligt att ingen ifrågasätter miljardrullning.
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Jodå, jag har skrivit flera inlägg om det.Hans W skrev: ↑fredag 20 oktober 2023 11:26 Ingen som ifrågasätter att överhuvudtaget vräka ut miljarder på ett nytt system när nuvarande trafik knappt kan finansieras och det finns projekt som är billigare och verkligen behövs, som "felande länken", spårvägen Djurgårdsbron - Värtan? Här kunde förbindelsen Årstafältet - Älvsjö byggas som spårväg i stället.
Det är rätt märkligt, "Förvaltningen för utbyggd tunnelbana" verkar få agera självständigt med intensiv marknadsföring och utan samordning med andra projekt än just tunnelbana.
Bara ordet "tunnelbana" verkar så heligt att ingen ifrågasätter miljardrullning.
Genius on call
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Vi borde väl gå ihop oss och skriva en debattartikel i nån tidning för att politikerna ska se vår kritik.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Gula linjen i Stockholm blir förarlös
Varifrån kommer talet om den "rosagrönprickiga linjen"? Aldrig sett det i något som helst seriöst sammanhang, men det dyker ibland upp på detta forum. Det är väl ändå rent hitte-på.