SL funderar på att äga egna bussar

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

SL funderar på att äga egna bussar

Inlägg av Enceladus »

Sega överprövningar kan göra att SL satsar på att äga egna bussar
Bussmagasinet skrev:Den tid som överprövningarna tar har också blivit allt längre. Som exempel lyfter SL fram två upphandlingar där tilldelningsbeslutet fattades i oktober 2021. Men först i maj i år kunde SL teckna avtal med bussföretagen.

Problemet med de långa överprövningstiderna betyder att det befintliga trafikavtalet kan löpa ut under processens gång. Det gör att SL tvingas till dyra, tillfälliga lösningar för att hålla trafiken igång.

Om det befintliga avtalet inte går att förlänga kan det bli fråga om en direktupphandling av trafiken, antingen från den gamla eller från den nya trafikutövaren. Men där dyker ett nytt problem upp. Den gamla, befintliga, operatören äger redan bussar för trafiken medan den nya operatören behöver skaffa nya bussar. Det är en riskfylld satsning eftersom det bussföretag som tilldelats trafiken inte kan vara säker på att vinna överprövningen.
SL funderar på att äga egna bussar på grund av sega överprövningar. Som bekant har Stockholm lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa. Göteborg och Malmö ligger också långt före. SL:s problem med sega överprövningar saknar motstycke i Europa. Vad gör SL för fel? Är det en lösning att äga bussarna?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: SL funderar på att äga egna bussar

Inlägg av Odd »

Nu läser inte jag bussmagasinet, men på vilket sätt skulle det vara bättre om SL ägde bussarna som entreprenörerna kör? Det skulle ju bli pendeltågskaos x 2 när trafiken skall övertagas, med oändliga tvister om hur stor underhållsskulden är osv. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar, så att säga.

Antingen bestämmer man sig för att busstrafiken skall upphandlas eller så bestämmer man sig för att köra den i egen regi. En halvmesyr gynnar ingen annan än de konsulter som tar fram den makulatur som krävs för att genomföra upphandlingen.
Genius on call
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: SL funderar på att äga egna bussar

Inlägg av JohanB »

Odd skrev: fredag 22 september 2023 19:55 Nu läser inte jag bussmagasinet, men på vilket sätt skulle det vara bättre om SL ägde bussarna som entreprenörerna kör? Det skulle ju bli pendeltågskaos x 2 när trafiken skall övertagas, med oändliga tvister om hur stor underhållsskulden är osv. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar, så att säga.

Antingen bestämmer man sig för att busstrafiken skall upphandlas eller så bestämmer man sig för att köra den i egen regi. En halvmesyr gynnar ingen annan än de konsulter som tar fram den makulatur som krävs för att genomföra upphandlingen.
Att köra i egen regi är såklart att föredra, men detta är om detta sker så är det ett steg i rätt riktning eftersom det minskar entrepernörernas möjligheter att vara kreativa med kostnaderna.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: SL funderar på att äga egna bussar

Inlägg av Stefan Widén »

En fråga som alltid kommer upp när man diskuterar att utföra en tjänst i egen regi, är att entreprenörerna kan komma med fler kreativa lösningar dom om möjligt kan sänka kostnaderna. Men Stämmer detta? Jämför man så långt bak i tiden då allt kördes i SLs regi så vet vi att SL hade en ganska stor organisation som inte var slimmad på något sätt. "gamla hjulspår" typ.

Skulle man idag köra allt i egen regi gäller det att från början sätta upp en organisation som är anpassad efter dagens krav, och grunden för utbudet styrs av TF själva. Sen i övergripande organisationen kan vi redan idag se att om det är större kontrakt så blir det bättre synergier. Jag är ganska säker på att det kommer att märkas i nya E43 för spårvägstrafiken. Inte minst i kontakterna med leverantörerna.

Idag är det fortfarande stora kunskapsluckor som fylls av konsulter för dyra pengar. Men det kommer att ta många år innan man fått tillbaka den övergripande kunskap (och det gäller hela kollektivtrafikbranchen) som krävs för att i slutänden få effektiva trafiklösningar och ett underhåll värt namnet. Men är glad att TF ändå påbörjat den processen.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar