Gula linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö byggs inte ihop med andra tunnelbanelinjer och behöver en egen depå. FUT går vidare med fyra alternativ, ett i Västberga och tre i Älvsjö. Samtliga alternativ ligger nära Trafikverkets spår. Någon direktförbindelse mellan gula linjen och övriga tunnelbanan planeras ej.FUT skrev:Flera alternativ till var depån kan placeras har studerats i området kring Västberga/Östberga och Älvsjö. Under arbetet har flera alternativ värderats utifrån olika kriterier.
Fyra alternativ (alternativ Västberga 1, alternativ Älvsjö 3, alternativ Älvsjö 7 och alternativ Älvsjö 10) utreds vidare och nu vill vi få in information och synpunkter.
Fördelen med Västberga är att tåg kan enkelt sättas in i trafik i båda riktningarna. Fördelen med Älvsjö är att tåg kan enkelt sättas in i den riktning som faktiskt efterfrågas av resenärerna, nämligen till stan på morgonen och från stan på natten. Tunnelbana brukar trafikeras så, till skillnad från pendeltåg.
Vad händer om linjen förlängs i framtiden? Då behöver depåkapaciteten utökas. Därför kan det vara klokt att välja en placering som möjliggör framtida utbyggnader. Vidare bör hänsyn tas till tänkbara framtida trafikeringar. I så fall är det kanske bättre med en andra depå vid Bromma flygplats?