Depå för gula linjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Depå för gula linjen

Inlägg av Enceladus »

Tyck till om ny depå för Gul linje till Älvsjö
FUT skrev:Flera alternativ till var depån kan placeras har studerats i området kring Västberga/Östberga och Älvsjö. Under arbetet har flera alternativ värderats utifrån olika kriterier.

Fyra alternativ (alternativ Västberga 1, alternativ Älvsjö 3, alternativ Älvsjö 7 och alternativ Älvsjö 10) utreds vidare och nu vill vi få in information och synpunkter.
Gula linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö byggs inte ihop med andra tunnelbanelinjer och behöver en egen depå. FUT går vidare med fyra alternativ, ett i Västberga och tre i Älvsjö. Samtliga alternativ ligger nära Trafikverkets spår. Någon direktförbindelse mellan gula linjen och övriga tunnelbanan planeras ej.

Fördelen med Västberga är att tåg kan enkelt sättas in i trafik i båda riktningarna. Fördelen med Älvsjö är att tåg kan enkelt sättas in i den riktning som faktiskt efterfrågas av resenärerna, nämligen till stan på morgonen och från stan på natten. Tunnelbana brukar trafikeras så, till skillnad från pendeltåg.

Vad händer om linjen förlängs i framtiden? Då behöver depåkapaciteten utökas. Därför kan det vara klokt att välja en placering som möjliggör framtida utbyggnader. Vidare bör hänsyn tas till tänkbara framtida trafikeringar. I så fall är det kanske bättre med en andra depå vid Bromma flygplats?
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Enceladus »

16 Beslut om att inleda planeringsfasen avseende depå, depåanslutningar och fordon för tunnelbanans gula linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö
Region Stockholm skrev:Systemet planeras bli ett GoA-4-system (Grade of automation 4), det vill säga ett automatiskt trafiksystem med självkörande fordon. Ett automatiskt system innehåller mycket funktionalitet och infrastruktur runt omkring fordonet och det ingår i planeringsfasen att definiera behov och krav på dessa system.

En Gul linje med självkörande fordon kommer under systemets livslängd minska behovet av förare och öka möjligheten till flexibilitet, framför allt i samband med störningar och tillfälliga trafikökningar. Ett automatiskt system har dessutom större möjligheter till energieffektiv drift och ökade möjligheter till effektivt infrastrukturunderhåll i kombination med dygnet runt trafik.
Dygnet-runt-trafik förändrar förstås nyttokalkylen för olika placeringar av depån. Förhoppningsvis dras lärdom av Köpenhamn - eller New York.

I New York har depåerna inte ens plats för alla tåg eftersom det antas att vissa tåg alltid är i trafik. Under pandemin blev det tydligen stora problem när nattrafiken tillfälligt drogs in - helt plötsligt fanns det ingenstans att parkera tågen. Lösningen blev att köra dessa tåg ändå - som spöktåg utan resenärer!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Odd »

Fortsätter man med dumheterna med en helt isolerad linje med ytterligare en typ av signalsystem, ny typ av plattformsstandard, ny typ av signalsystem, ny typ av ATC och en ny typ av tåg?

Hade det inte varit enklare att bygga det fullt kompatibelt med pendeltågen, även om det körs med ATO? Då har man ju flera verkstäder att samordna underhållet på och man kanske kan spara miljarder?
Genius on call
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 275
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Fyrgeit »

Det låter inte som att det blir någon koppling till järnvägsnätet ("Enklare leverans av fordon då det kan utföras på rakspår i marknivå.") vilket är synd med tanke på att det inte hade varit svårt att fixa i varken Älvsjö eller Västberga.
Odd skrev: fredag 22 september 2023 19:12 Fortsätter man med dumheterna med en helt isolerad linje med ytterligare en typ av signalsystem, ny typ av plattformsstandard, ny typ av signalsystem, ny typ av ATC och en ny typ av tåg?

Hade det inte varit enklare att bygga det fullt kompatibelt med pendeltågen, även om det körs med ATO? Då har man ju flera verkstäder att samordna underhållet på och man kanske kan spara miljarder?
Först trodde jag du skulle klaga på att den inte byggdes med samma standard som befintliga tunnelbanelinjer, men med pendeltågsstandard?? Gula linjen har kort stationsavstånd och hög frekvens vilket kräver många dörrar och hög acceleration, inte hög sth som pendeltågen, alltså rätt olika fordon.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Odd »

Jag har svårt att tro att det skulle bli någon praktisk skillnad. I vilket fall anser jag att det är onödigt och kostnadsdrivande att ha ytterligare en typ av system. Är det inte nog med de åtta olika system/varianter som finns idag inom Stockholms lokaltrafiks spårdomäner? Skall vi nu få en nionde typ?
Genius on call
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Som jag har gnällt om tidigare, för den summan det kostar att bygga Gula linjen plus depå får man L4 som spårvagn samt växelpengar över till att koppla ihop L7 plus Lidingöbanan.
MaxStockholm
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 18 augusti 2023 12:14

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av MaxStockholm »

Odd skrev: söndag 24 september 2023 13:01 Jag har svårt att tro att det skulle bli någon praktisk skillnad. I vilket fall anser jag att det är onödigt och kostnadsdrivande att ha ytterligare en typ av system. Är det inte nog med de åtta olika system/varianter som finns idag inom Stockholms lokaltrafiks spårdomäner? Skall vi nu få en nionde typ?
Men tycker du att vi ska låsa oss för standarden från 1940-talet, inga förändringar någonsin får göras i ett modernt spårsystem?
Plattformsdörrar verkar inte komma på den befintliga banan, ska det vara orsaken att dessa inte ska installeras på den nya banan heller?
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 537
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Sio »

Odd skrev: söndag 24 september 2023 13:01 Jag har svårt att tro att det skulle bli någon praktisk skillnad. I vilket fall anser jag att det är onödigt och kostnadsdrivande att ha ytterligare en typ av system. Är det inte nog med de åtta olika system/varianter som finns idag inom Stockholms lokaltrafiks spårdomäner? Skall vi nu få en nionde typ?
Nä att köpa si ytterligare ett system är förstås vansinne. Men pendeltåg är nog allt dyrare än tunnelbana Pendeltåg har större tunneltvärsnitt, längre stationer mindre max lutning och större insta kurvradier.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Odd »

MaxStockholm skrev: tisdag 26 september 2023 9:08
Odd skrev: söndag 24 september 2023 13:01 Jag har svårt att tro att det skulle bli någon praktisk skillnad. I vilket fall anser jag att det är onödigt och kostnadsdrivande att ha ytterligare en typ av system. Är det inte nog med de åtta olika system/varianter som finns idag inom Stockholms lokaltrafiks spårdomäner? Skall vi nu få en nionde typ?
Men tycker du att vi ska låsa oss för standarden från 1940-talet, inga förändringar någonsin får göras i ett modernt spårsystem?
Plattformsdörrar verkar inte komma på den befintliga banan, ska det vara orsaken att dessa inte ska installeras på den nya banan heller?
Man kan nog säga att man låser sig för olika standarder från olika tidsepoker. Exakt vilka standarder det handlar om här, har du säkert bättre kunskaper om, verkar det som. Jag tror till och med att standarden för strömförsörjningen som skall användas här är från 30-talet, eller möjligen ännu tidigare, för den kom nog från Tyskland eller Schweiz.

Men du får det att låta som att det vore dåligt att använda "gamla" standarder, men det kan vara mycket bra att göra det.
Genom att använda sig av standarder som används på andra ställen, i stället för att skapa en unik variant, så kommer man att få stordriftsfördelar och det går att använda redan befintlig kunskap. I just detta fall, med den rosa-grönprickig-gula linjen, så skulle en sammanbyggnad med pendeltågsnätet inte bara innebära samordningsfördelar, det skulle även kunna utgöra en till förbindelse för järnvägstrafiken genom Stockholm, och denna gång utan att gå via Centralenkomplexet. Att man sedan använder denna sträcka som pilot för automatkörning för pendeltågen och som pilot för bättre plattformsdörrar än de som finns på TCE/ODP idag, det är ju en bonus som kommer att gagna det övriga pendeltågsnätet nästan omedelbart.

Jag har inte sett ett enda argument för att det skulle vara bättre att skaffa något nytt och unikt för denna sträcka, förutom möjligheten till ytterligare en fantastisk inkomstmöjlighet för odugliga konsulter och ännu ett mastodontprojekt inom SL/SLL/TF/RS som garanterat kommer skapa ytterligare ett fjasko, och nu med möjligheten till nya rekord för fjaskona.

Betänk att man inte ens lyckades med det i sammanhanget enkla projektet att införa ATO på tunnelbana 1 och ett nytt signalsystem på tunnelbana 2, trots att det fanns alla förutsättningar för att lyckas i båda projekten. Inget talar för att det skall lyckas denna gång....
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 26 september 2023 12:06 Men du får det att låta som att det vore dåligt att använda "gamla" standarder, men det kan vara mycket bra att göra det.
Genom att använda sig av standarder som används på andra ställen, i stället för att skapa en unik variant, så kommer man att få stordriftsfördelar och det går att använda redan befintlig kunskap.
Är inte tanken att använda redan befintlig kunskap från Köpenhamn, inklusive Hitachi Rails beprövade trafikstyrningssystem?
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 537
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Sio »

Enceladus skrev: tisdag 26 september 2023 12:32
Odd skrev: tisdag 26 september 2023 12:06 Men du får det att låta som att det vore dåligt att använda "gamla" standarder, men det kan vara mycket bra att göra det.
Genom att använda sig av standarder som används på andra ställen, i stället för att skapa en unik variant, så kommer man att få stordriftsfördelar och det går att använda redan befintlig kunskap.
Är inte tanken att använda redan befintlig kunskap från Köpenhamn, inklusive Hitachi Rails beprövade trafikstyrningssystem?
Det kan man inte bestämma på förhand, det beror på vem som vinner upphandlingen och vad de har valt att erbjuda. Man har i en upphandlingasituation vissa möjligheter att föreskriva system som man redan har. Men att peka ut ett befintligt system som man inte har går inte, marknadens rätt att tjäna pengar går före sånt trams som väl fungerande infrastruktur och hushållande med offentliga medel.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 26 september 2023 12:32
Odd skrev: tisdag 26 september 2023 12:06 Men du får det att låta som att det vore dåligt att använda "gamla" standarder, men det kan vara mycket bra att göra det.
Genom att använda sig av standarder som används på andra ställen, i stället för att skapa en unik variant, så kommer man att få stordriftsfördelar och det går att använda redan befintlig kunskap.
Är inte tanken att använda redan befintlig kunskap från Köpenhamn, inklusive Hitachi Rails beprövade trafikstyrningssystem?
Och bygga på den tidens "gamla" teknik? Det är ju inte bättre än MaxStockholms argument ovan. Dessutom innebär det fortfarande ytterligare ett system (egentligen ytterligare flera system), som om vi inte har fått nog av storhetsvansinniga projekt än....

En elefant ätes enklast i små, små tuggor.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Enceladus »

Gula t-banelinjen får förarlösa tåg
DN skrev:Efter ett beslut i trafiknämnden kan planeringsarbetet för vilka tåg som ska rulla längs gula linjen påbörjas. Det står också klart att tågen kommer att vara utan förare.

[...]

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är positiv till självkörande tåg. Han menar att de är energieffektiva och kräver mindre underhåll än andra tåg. De ska också vara lättare att köra nattetid.

– Vi behöver mer kollektivtrafik i Stockholm. Därför behöver det bli mer kostnadseffektivt både att bygga och köra den, säger han.
Är Stockholm äntligen på väg att bli mer som Köpenhamn? Med kollektivtrafik som går hela tiden behöver resenärerna inte skaffa bil för att resa udda tider.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 537
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Sio »

Enceladus skrev: tisdag 26 september 2023 19:52 Gula t-banelinjen får förarlösa tåg
DN skrev:Efter ett beslut i trafiknämnden kan planeringsarbetet för vilka tåg som ska rulla längs gula linjen påbörjas. Det står också klart att tågen kommer att vara utan förare.

[...]

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är positiv till självkörande tåg. Han menar att de är energieffektiva och kräver mindre underhåll än andra tåg. De ska också vara lättare att köra nattetid.

– Vi behöver mer kollektivtrafik i Stockholm. Därför behöver det bli mer kostnadseffektivt både att bygga och köra den, säger han.
Är Stockholm äntligen på väg att bli mer som Köpenhamn? Med kollektivtrafik som går hela tiden behöver resenärerna inte skaffa bil för att resa udda tider.
Suck. Men än finns det tid att ändra sig. Till exempel skulle ju Saltsjöbanan Tvärbanefieras. Det beslutet backade man på i tid. Vi får hoppas på ett linkande mirakel här.
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Majkey »

På sikt så ska ju givetvis alla linjer få samma system, ett modernt av typen som Köpenhamn har som är helautomatiserat. Bygger vi gula linjen så kan vi därefter bygga om varje linje en efter en med samma system.
Jag hoppas bara FUT tar sitt förnuft till fånga och förbereder gula linjens stationer för 8-10Cx vagnars längd i framtiden. Tänk om dom var så kortsiktiga och inte förlängde stationerna när dom byggde gröna linjen? Vi skulle behövt bygga både tub 4 och 5 redan.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Lennart Petersen »

Majkey skrev: onsdag 27 september 2023 12:56 På sikt så ska ju givetvis alla linjer få samma system, ett modernt av typen som Köpenhamn har som är helautomatiserat. Bygger vi gula linjen så kan vi därefter bygga om varje linje en efter en med samma system.
Jag hoppas bara FUT tar sitt förnuft till fånga och förbereder gula linjens stationer för 8-10Cx vagnars längd i framtiden. Tänk om dom var så kortsiktiga och inte förlängde stationerna när dom byggde gröna linjen? Vi skulle behövt bygga både tub 4 och 5 redan.
T-banan som planerades på 40-talet planerades från början med 5-vagnståg vilket snabbt ändrades till 6-vagns och sedan kort före byggstart blev det 8-vagns. Järvabanan planerades för 10-vagnståg. Men korta tåg kanske fått den fördelen att det tvingat fram fler linjer med alternativa sträckningar och en större redundans vid trafikstörningar. Som t.ex Paris Metro där det nästan alltid finns en alternativ väg.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 537
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Sio »

Majkey skrev: onsdag 27 september 2023 12:56 På sikt så ska ju givetvis alla linjer få samma system, ett modernt av typen som Köpenhamn har som är helautomatiserat. Bygger vi gula linjen så kan vi därefter bygga om varje linje en efter en med samma system.
Jag hoppas bara FUT tar sitt förnuft till fånga och förbereder gula linjens stationer för 8-10Cx vagnars längd i framtiden. Tänk om dom var så kortsiktiga och inte förlängde stationerna när dom byggde gröna linjen? Vi skulle behövt bygga både tub 4 och 5 redan.
Det beror ju på vad man menar med Köpenhamns system. För mig innebär det 39 m långa tredelade fordon. Förvisso förarlösa.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av daniel_s »

Lennart Petersen skrev: onsdag 27 september 2023 18:44Men korta tåg kanske fått den fördelen att det tvingat fram fler linjer med alternativa sträckningar och en större redundans vid trafikstörningar. Som t.ex Paris Metro där det nästan alltid finns en alternativ väg.
Paris metro är ju alltid fullsatt så jag vet inte hur mycket alternativ kapacitet det egentligen finns… man får nog ut mer av att ha en högre kapacitet när trafiken faktiskt går!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: onsdag 27 september 2023 20:22
Lennart Petersen skrev: onsdag 27 september 2023 18:44Men korta tåg kanske fått den fördelen att det tvingat fram fler linjer med alternativa sträckningar och en större redundans vid trafikstörningar. Som t.ex Paris Metro där det nästan alltid finns en alternativ väg.
Paris metro är ju alltid fullsatt så jag vet inte hur mycket alternativ kapacitet det egentligen finns… man får nog ut mer av att ha en högre kapacitet när trafiken faktiskt går!
Men om det nu faktiskt är stopp i trafiken så är det nog en fördel om det finns en alternativ väg . Och fler linjer i innerstaden täcker ju större ytor och kanske kunde man undvara det mesta av busstrafiken. Och nu ser vi ju också hur känslig T-banan är när all nord-syd trafik i nuläge går över Söderströmbron och knappast tål ett stopp. Av större T-system är ju också Stockholm lite avvikande med gemensamma banor i centrum som sedan grenar ut sig. Det vanliga är att det bara är en linje A-B utan grenar.
Och det ger en stor överkapacitet i grenarnas periferi samtidigt som det är trångt i mitten.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 275
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Depå för gula linjen

Inlägg av Fyrgeit »

Linjen och signalsystemet byggs för intervaller så låga som 70 sekunder (inklusive vändning). Då klarar man 48 tåg/h, vilket kapacitetsmässigt motsvarar 24 tåg/h med 140-meterståg. Alltså som röda linjen i rusning idag. Det borde vara mer än tillräckligt ett långt tag (speciellt för en linje som inte går förbi T-centralen), men gröna linjen har ju redan nu högre kapacitet, vilket tyder på att gula linjens kapacitet nog inte kommer hålla i längden.
Skriv svar