Oljekrisen 1974: Haag köpte inga mustanger från Malmö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1182
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Oljekrisen 1974: Haag köpte inga mustanger från Malmö

Inlägg av gek »

I de nederländska järnvägs- och spårvägsintresserades tidskrift "Op de rails" nr 1 1999 finns en artikel av Marco Moerland om oljekrisen 25 år tidigare. En åtgärd som övervägdes av trafikföretaget i Den Haag var att köpa mustangspårvagnar från Malmö. Kanske har det skrivits om detta i MfSS, men för mig kändes det som en nyhet när jag läste denna gamla artikel, som kan sammanfattas så här:

När de oljeproducerande arabstaterna i oktober 1973 beslöt att dra ner på oljeexporten var spårvägen i Malmö sedan ett halvår tillbaka nedlagd. Mustangerna stod och väntade på en eventuell köpare. Nederländerna fick en extra kraftig minskning av oljeinflödet eftersom regimen ansågs Israel-vänlig. Hösten 1973 infördes bilfria söndagar i Nederländerna, och den 7 januari 1974 bensinransonering.

Spårvagnarna fick många nya resenärer. I Den Haag drev trafikföretaget HTM sin spårvägstrafik med 203 PCC-vagnar. HTM räknade med att vagnparken nu behövde förstärkas. Under andra veckan 1974 åkte HTM-representanter till Malmö för att inspektera mustangerna, som var till salu för cirka 25 tusen kronor per vagn (oklart om detta pris gällde både motorvagnar och släpvagnar). Vagnarna ansågs vara i gott skick.

Nu blev det ändå ingen affär; HTM bedömde att det krävdes omfattande anpassningar, bl a för det fällbara fotsteget på motorvagnarnas framdörr, som skulle komma i konflikt med hållplatsplattformen vid en del hållplatser. Kopplet mellan motorvagn och släpvagn hade inte tillräcklig rörlighet i vertikalled för att kunna passera vissa broar. Konduktörer och förare hade inte bra sikt på dörrarna. En eventuell ombyggnad till självbetjäning skulle bli komplicerad. Tekniskt sett avvek vagnarna kraftigt från PCC-vagnarna. Och oljekrisen visade sig snart inte ge så kraftig trafikökning som befarat.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1974
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Oljekrisen 1974: Haag köpte inga mustanger från Malmö

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Også Oslo vurderte kjøpe av Malmø-vogner. Men her endte man med M23 og S27 fra Göteborg, fordi de teknisk sett hadde mer felles med Oslos Høka-vogner. Det ble med tiden 7 M23, 10 S27 og 34+2 M25.
Skriv svar