Det finns en del spårvägsstäder som besöks av få, och en av dem är säkerligen Novopolotsk i Vitryssland. Stad och stad förresten, det finns en stad som heter bara Polotsk som ligger efter vägen mellan Daugavpils i Lettland och Vitebsk i Vitryssland. Den är av gammalt ryskt snitt och värt ett besök. Man kan fortsätta förbi Vitebsk till Smolensk i Ryssland om man vill, på vägen mot Moskva. Säkert kul och jobbigt.
Om man viker av över floden vid Polotsk så kommer man till ett tiodubbelt Norrsborg-Hallunda mitt ute i skogarna. Detta område heter Novopolotsk (uttalas Navapalatsk) och tillhör inte de främsta turistmålen, ens i Vitryssland. Bredvid dessa bostadsområden går det en spårväg som ägs och drivs av ett stort kombinat som ligger någon mil från bostadsområdet, inne i skogen. Kombinat innebär att man gör allt i det stora fabriksområdet. Troligen en Marxistisk idé i självhushållningens anda, vad vet jag, och ganska vanligt i fd östeuropa och sovjet.
Här ses en KTM5-vagn vid bostadsområdet som ligger bara på ena sidan av spårvägen och den större väg som den delar sträckning med.
Vagnar på vagnhallsområdet.
Fler vagnar vid vagnhallen. Endast KTM5 finns det här.
Tidtabellen är helt anpassad till skiftgången på Kombinatet.
En ensam vagn viker av in till vagnahallen, som ligger halvvägs till Kombinatet. Detta var den enda vagnen ute just då och vad vi förstod så skulle det dröja ett tag innan nästa tur skulle gå.
Vid Kombinatet (som ligger till vänster om bilden, och var stort) finns denna väntkur, inte olik SLs gamla plåtkurar utefter ytterstadslinjerna. Bilden tagen mot bostadsområdet en mil längre bort, med slingan i ryggen. Linjen är i princip rak med två 90-graders böjar ute vid Kombinatet. Inte någon av de trivsammaste spårvägarna jag besökt i mina dagar, och de har inte varit få.
Vitryssland (1)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Vitryssland (1)
:-)lle