Sida 1 av 2
Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: måndag 04 september 2023 20:16
av gek
Fram tills nyligen har avgångar ställts in eftersom det varit brist på fungerande vagnar.
I dag kan man istället läsa på sl.se "Flera avgångar ersatta med buss på grund av personalbrist." Något som kanske blir mindre vanligt i framtiden när SS kommer att köra samtliga spårvägslinjer, och kan fördela om personal så att inte enbart en av linjerna drabbas?
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: måndag 04 september 2023 20:30
av daniel_s
Det var ett konstigt perspektiv, tror du att reserverna sitter och trängs på andra håll eller?
Den enda hållbara lösningen är att ha tillräckligt med personal, det gäller oavsett om man heter SS, VR, MTR eller något annat…
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: måndag 04 september 2023 22:41
av leifd
daniel_s skrev: ↑måndag 04 september 2023 20:30
Det var ett konstigt perspektiv, tror du att reserverna sitter och trängs på andra håll eller?
Den enda hållbara lösningen är att ha tillräckligt med personal, det gäller oavsett om man heter SS, VR, MTR eller något annat…
Ja så lär det ju vara... och framför allt att se till att man är en arbetsgivare som folk vill jobba hos.
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: tisdag 05 september 2023 7:09
av Stefan Widén
Eller så är det det faktum som drabbar de flesta arbetsplatser direkt efter semestrarna och skolstarten. Barn och vuxna blir sjuka! Skillnaden i kollektivtrafiken är att det blir mer påtagligt. Man planerar med att anställda är sjuka och har andra ledigheter men som sagt när talen ökar dramatiskt så blir det så. Det man kan säga är att ju större verksamhet är så blir effekterna mindre då det ofta, totalt sett, finns ett större överskott.
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: tisdag 05 september 2023 12:00
av daniel_s
Jag tycker iofs att det är rätt ovanligt med inställd trafik vid skolstarten, det brukar vara senare under hösten som förkylningarna blir besvärande på allvar samtidigt som folk börjar bli övertidsstoppade. Men tillfälligheter kan inträffa när som helst
Knaset med pendeltågen visar väl att man inte bör hoppas för mycket på fördelarna med stordrift. Och det finns nog ett och annat plåster som kommer att rivas av även på lokalbanorna. Det där att vara en arbetsgivare som folk vill jobba hos är lätt att säga men svårt att göra, det gäller nog alla!
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: tisdag 05 september 2023 12:49
av Hechtwagen
daniel_s skrev: ↑måndag 04 september 2023 20:30
Det var ett konstigt perspektiv, tror du att reserverna sitter och trängs på andra håll eller?
Den enda hållbara lösningen är att ha tillräckligt med personal, det gäller oavsett om man heter SS, VR, MTR eller något annat…
Ja och det märkliga med alla dessa bolag med personaldrift är att de sköts av personer med stark övertygelse om kapitalismens och marknadsekonomins förträfflighet men när det kommer till förarnas lönesättning så kör de stenhårt med socialism vilket alla utom socialisterna vet är dömt att misslyckas.
Det skulle aldrig falla dem in att försöka rekrytera VD och övrig företagsledning med löner som låg 20% under marknadslönen, men på förarsidan försöker de köra med det upplägget år efter år med detta resultat.
Dömt att misslyckas så länge konjunkturen prissätter förarlönerna väsentligt högre än vad företagen betalar.
Blir det ekonomisk kris på riktigt så kan det omvända inträda, att det blir överskott på kvalificetade sökande till förartjänsterna.
Pröva att höja förarlönerna med 10k i månaden så lär personalbristen försvinna.
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: tisdag 05 september 2023 13:12
av Hechtwagen
Stefan Widén skrev: ↑tisdag 05 september 2023 7:09
Eller så är det det faktum som drabbar de flesta arbetsplatser direkt efter semestrarna och skolstarten. Barn och vuxna blir sjuka! Skillnaden i kollektivtrafiken är att det blir mer påtagligt. Man planerar med att anställda är sjuka och har andra ledigheter men som sagt när talen ökar dramatiskt så blir det så. Det man kan säga är att ju större verksamhet är så blir effekterna mindre då det ofta, totalt sett, finns ett större överskott.
Lilla Lidingöbanan gick inte bara när det snöade förr i tiden, den gick även med full trafik efter sommarloven.
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: onsdag 06 september 2023 9:50
av daniel_s
Hechtwagen skrev: ↑tisdag 05 september 2023 12:49
Pröva att höja förarlönerna med 10k i månaden så lär personalbristen försvinna.
Så mycket är det i och för sig inte värt, man kan ju ställa in i storleksordningen tusen avgångar i månaden för de pengar det skulle kosta att genomföra detta. Man måste ju för övrigt också höja lönerna för trafikledare, arbetsledare och annan personal som normalt rekryteras bland förarna, annars föredrar ju alla att helt enkelt stanna kvar som förare (det är redan idag ett problem att det är för dålig skillnad men den får ju i vart fall inte bli negativ).
Men det är ju en helt riktig observation att man tar personalen för given lite för mycket när man räknar på saker. Ett grundläggande problem är att man inte äger personalen, så alla former av investeringar i personal är formellt sett bortkastade pengar, detta kan vara svårt att hantera.
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: onsdag 06 september 2023 10:11
av Hechtwagen
daniel_s skrev: ↑onsdag 06 september 2023 9:50
Hechtwagen skrev: ↑tisdag 05 september 2023 12:49
Pröva att höja förarlönerna med 10k i månaden så lär personalbristen försvinna.
Så mycket är det i och för sig inte värt, man kan ju ställa in i storleksordningen tusen avgångar i månaden för de pengar det skulle kosta att genomföra detta. Man måste ju för övrigt också höja lönerna för trafikledare, arbetsledare och annan personal som normalt rekryteras bland förarna, annars föredrar ju alla att helt enkelt stanna kvar som förare (det är redan idag ett problem att det är för dålig skillnad men den får ju i vart fall inte bli negativ).
Men det är ju en helt riktig observation att man tar personalen för given lite för mycket när man räknar på saker. Ett grundläggande problem är att man inte äger personalen, så alla former av investeringar i personal är formellt sett bortkastade pengar, detta kan vara svårt att hantera.
Man kan sänka lönerna med 20% för hela fötetagsledningen och alla med i-lön så får man viss kostnadsteckning för reformen. Och sedan kan man klia sig i huvudet och fundera över hur det kommer sig att man plötsligt har så svårt att rekrytera petsonal till ledning och kontor trots ftitt kaffe.
Varför förkastar man den lösning som funkar för ledning och administration när det kommer till trafikpersonalen?
Marknadsekonomin är i det närmaste att likna vid en naturlag och att det är brist på förare bevisar att lönen är för låg för rådande konjunkturläge på arbetsmarknaden.
En buss ute även idag men nu är det visst en vagnsbrist som orsakat vagnbrist.
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: onsdag 06 september 2023 11:08
av daniel_s
Men är det ens någon som har påstått att personalomsättningen är för hög? Jag tycker att den verkar vara rätt normal men när man väl har fått en rejäl brist är det besvärligt att ta ikapp oavsett löneläge mm.
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: onsdag 06 september 2023 12:34
av Hechtwagen
daniel_s skrev: ↑onsdag 06 september 2023 11:08
Men är det ens någon som har påstått att personalomsättningen är för hög? Jag tycker att den verkar vara rätt normal men när man väl har fått en rejäl brist är det besvärligt att ta ikapp oavsett löneläge mm.
Jag har inte påstått att någon påstått att personalomsättningen är hög, jag talade bara om varför det är personalbrist och hur SS ska lösa det, nu är det upp till SS att lösa problemet.
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: onsdag 06 september 2023 12:57
av Hechtwagen
daniel_s skrev: ↑tisdag 05 september 2023 12:00
Jag tycker iofs att det är rätt ovanligt med inställd trafik vid skolstarten, det brukar vara senare under hösten som förkylningarna blir besvärande på allvar samtidigt som folk börjar bli övertidsstoppade. Men tillfälligheter kan inträffa när som helst
Knaset med pendeltågen visar väl att man inte bör hoppas för mycket på fördelarna med stordrift. Och det finns nog ett och annat plåster som kommer att rivas av även på lokalbanorna. Det där att vara en arbetsgivare som folk vill jobba hos är lätt att säga men svårt att göra, det gäller nog alla!
Flytta brytpunkten för övertiden till 31 juni för hälften av personalen?
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: torsdag 07 september 2023 8:37
av Karsten
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 06 september 2023 12:57
Flytta brytpunkten för övertiden till 31 juni för hälften av personalen?
Det datumet skriver jag under på!
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: torsdag 07 september 2023 12:58
av Hechtwagen
Karsten skrev: ↑torsdag 07 september 2023 8:37
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 06 september 2023 12:57
Flytta brytpunkten för övertiden till 31 juni för hälften av personalen?
Det datumet skriver jag under på!
Jag med, det skavde lite när jag skrev det, vi tar 30 juni istället!

Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: fredag 08 september 2023 23:44
av Magnus Ahltorp
daniel_s skrev: ↑tisdag 05 september 2023 12:00
Det där att vara en arbetsgivare som folk vill jobba hos är lätt att säga men svårt att göra, det gäller nog alla!
Jo, det är en anledning till att jag inte har lämnat in något anbud. En annan anledning är att jag inte har någon som helst erfarenhet av att driva ett spårtrafikbolag. De som däremot
har lämnat in anbud har ju rimligen tyckt att de har en lösning på problemen.
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: lördag 09 september 2023 14:27
av Stefan Widén
Ja att skriva ett anbud som är konkurenskraftigt är en utmaning.
Hur mycket extra ska man lägga på?
Extra i detta fall handlar om hur många reserver man kan för sjukdommar osv.
På gamla SS tiden kunde det sitta ett antal i hallarna, chille var tydligen det främsta tidsfördrivet.
Och de gamla rävarna satt med glädje kvar och lät ungtupparna ta påhuggen.
Stefan
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: måndag 11 september 2023 11:42
av Hechtwagen
Det finns mer än ett exempel där anbude som vinner visar sig vara underfinansierade.
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: måndag 11 september 2023 12:08
av Hans W
För att återgå till ursprungsinlägget; har det verkligen varit inställd trafik på L7 pga personalbrist?
Jag har ju inte kollat varje dag, men fn verkar det rulla på rätt bra. Är något inställt verkar det vara pga vagnbrist (-fel), och det förefaller vara i rätt liten omfattning nu.
Däremot har Djurgårdslinjen (museala trafiken) haft någon tur inställd pga personalbrist (brist på ideella krafter). Förväxling?
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: måndag 11 september 2023 17:49
av daniel_s
Hechtwagen skrev: ↑måndag 11 september 2023 11:42
Det finns mer än ett exempel där anbude som vinner visar sig vara underfinansierade.
”Finansiering” är ju ett lustigt uttryck i sammanhanget, det är ju egentligen inte meningen att entreprenören ska finansiera verksamheten, tvärtom ska de ju få betalt för den och göra en viss vinst för att det ska vara någon mening med det.
Dock är ju det normala i kollektivtrafiken att entreprenörerna går med förlust och att drivkraften för att fortsätta med företagsverksamheten egentligen mest verkar vara någon sorts inneboende tröghet. De borde givetvis omedelbart begära sig själva i konkurs eller byta bransch, men det gör de inte, utan de fortsätter år ut och år in att sponsra SL. Och detta är ju en form av finansiering, onekligen, och eftersom entreprenörerna uppenbarligen har råd med detta så kan man ju knappast kalla det för underfinansierat…
Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist
Postat: tisdag 12 september 2023 2:17
av Hechtwagen
daniel_s skrev: ↑måndag 11 september 2023 17:49
Hechtwagen skrev: ↑måndag 11 september 2023 11:42
Det finns mer än ett exempel där anbude som vinner visar sig vara underfinansierade.
”Finansiering” är ju ett lustigt uttryck i sammanhanget, det är ju egentligen inte meningen att entreprenören ska finansiera verksamheten, tvärtom ska de ju få betalt för den och göra en viss vinst för att det ska vara någon mening med det.
Dock är ju det normala i kollektivtrafiken att entreprenörerna går med förlust och att drivkraften för att fortsätta med företagsverksamheten egentligen mest verkar vara någon sorts inneboende tröghet. De borde givetvis omedelbart begära sig själva i konkurs eller byta bransch, men det gör de inte, utan de fortsätter år ut och år in att sponsra SL. Och detta är ju en form av finansiering, onekligen, och eftersom entreprenörerna uppenbarligen har råd med detta så kan man ju knappast kalla det för underfinansierat…
The bigger fool theory, man säljer verksamheten/bolaget till en ännu större ***** när man märker att det inte går att göra några pengar.