Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist

Inlägg av C12C3C3C12 »

Stefan Widén skrev: lördag 09 september 2023 14:27 Ja att skriva ett anbud som är konkurenskraftigt är en utmaning.

Hur mycket extra ska man lägga på?

Extra i detta fall handlar om hur många reserver man kan för sjukdommar osv.

På gamla SS tiden kunde det sitta ett antal i hallarna, chille var tydligen det främsta tidsfördrivet.

Och de gamla rävarna satt med glädje kvar och lät ungtupparna ta påhuggen.

Stefan
Jomenvisst så var det, hade reserven stadigt flera år på Fridhemsplan, väldigt omväxlande, först en spärrpåhugg, sedan en sväng på Järva banan, en stund på ställverket Västra Skogen, en sväng till Hässelby Strand samt en stund i ställverket Alvik samt en sväng på Gamla Trofast. Så kunde alltså en dag inte se ut, det var komprimerat flera dagars tjänst. Kom ihåg att det var en gammal spärrvakts reserv som spelade skjortan av oss med Chille.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist

Inlägg av Hechtwagen »

Kille stavas det men det uttalas chille.

SS hade även en egen bridgeklubb som fortfarande finns kvar och bär det fyndiga namnet Två Ess.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägslinje 7 (Stockholm) - nu bussersättning p g a personalbrist

Inlägg av daniel_s »

Man behöver inte nödvändigtvis ha reserver i tjänst varje dag för att hantera sjukfrånvaro, jag har jobbat på flera områden där man klarat 100% trafik i många år i sträck utan det. Men det är väldigt viktigt att ha personal så att det jämnar ut sig på årsbasis. För att bemanna ett visst antal tjänster varje dag behöver man långsiktigt ha ett visst (högre) antal heltidsekvivalenter anställda. Har man inte det så halkar man ofelbart efter, även om man så har fasta reserver!

Det är här arbetsgivarna brukar ha otur när de tänker, sedan brukar de uppge kortsiktiga saker som ”onormalt hög sjukfrånvaro” som orsak när de får ställa in pga personalbrist, men det är egentligen ungefär samma sak som att skylla på trafiken när man kommer för sent till jobbet en dag i veckan, det stämmer på kort sikt men den långsiktiga lösningen är att alltid gå hemifrån något tidigare.
Skriv svar