Ett regionindelningsförslag för Götaland m. Regiontrafiksfokus

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Lemanic
Inlägg: 121
Blev medlem: lördag 05 mars 2011 0:18

Ett regionindelningsförslag för Götaland m. Regiontrafiksfokus

Inlägg av Lemanic »

För några år sedan gick ett förslag för ny regionindelning i Sverige upp i rök. Där skulle bland annat Värmland, Väst med Halland slås samman i ett, Skåne med Blekinge och Östergötland, Jönköping, Kronoberg med Kalmar i ett.
Det lades ned utan några som helst modifieringar.

Jag har sedan dess försökt knäcka den koden med nya regioner i Götaland som skulle kunna fungera. Då insåg jag att våra redan existerande gränsdragningar i princip inte håller för detta av flera anledningar. Här är kartan över det förslaget.

Bild

För det första är Region Väst redan idag för stor och i princip fungerar som en ekonomisk och kulturell urvattnare. Alla skall med till varje pris. Vad har Göteborg gemensamt med Sjuhärad, Skaraborg och Fyrbodal som faktiskt gagnar Göteborgarna?
För det andra, vilket också andra påpekat, så är Kungsbacka nu ett öppet sår som inte vill läka för att både Göteborg och Halmstad drar i det hela tiden och det lutar mot att den medeltida idén om Kungsbacka som en del i Skåneland och nu ”Greater Copenhagen” inte håller för framtida politik. Lyft upp Göteborgsregionen ur sin ceremoniella status och bli politisk istället. Dess rätta plats är i ombréskrapan vid vita huset i Göteborg.

Vad som blir över efter detta är ett Region Väst utan Stor-Göteborg och ett Halland utan Kungsbacka. Skall vi börja från norr till söder startar vi i Värmland.
Det ursprungliga ursprungliga förslaget med ett Värmland och Väst i ett var något på spåret, men resultatet då blir en allt för stor region. Här skulle vi kunna överlåta Fyrbodal, alltså Dalsland och norra Bohuslän, till Värmland som en kompromiss. Med den regionen skulle helt nya pendelsträckor kunna etableras och den regionen hade fått monopol med kopplingen till Oslo.

Nu har vi bara Skaraborg, Sjuhärad och Halland kvar. Halmstad är dock för långt bort till Mariestad, så här tar jag till ett nytt grepp och inkluderar även Västra Småland där Jönköping, Vaggeryd, Värnamo, Ljungby och Älmhult bildar den östra gränsen. Tänka sig, en region som har E4:an helt för sig självt. Jönköping blir då här regionshuvudstaden. Iom denna indelning, så huserar här IKEA, Gekås, Ellos och Jula i samma region. Som om dem alla hade något gemensamt mitt i smeten *glor på Gnosjö*.

Nu har vi bara Blekinge, Östra Småland och Östergötland kvar. Dem tänker jag blir sin egen region. För det första bildar Växjö, Kalmar och Karlskrona den Sydöstra Trestadsregionen som inte bör dribblas bort i nämnda Skånelandsnostalgi. De tre sitter ihop nu. För det andra är Stångådalsbanan en pulsåder att räkna med och bör expandera till Norrköping, Växjö och Blekinge. För det tredje har regionen färgats av Vilhelm Moberg och emigrationen till Amerikat och i just USA är statshuvudstäderna ofta belägna i mindre, mer centrala orter (Albany, Springfield, Montpellier etc.) och det tar vi fasta på och lägger då regionshuvudstaden i en mindre, mer central ort och navet Hultsfred är då att räkna med.

Detta blir mitt förslag till regionindelning för Götaland.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ett regionindelningsförslag för Götaland m. Regiontrafiksfokus

Inlägg av Harald »

Om man ska ha trafikfokus bör man nog inte splittra Lokala arbetsmarknader (LA) vilket detta förslag gör. LA är en indelning som bygger på hur folk faktiskt pendlar. I förslaget splittras:
Jönköpings LA (Ydre, Aneby, Mullsjö, Habo, Vaggeryd, Jönköping, Nässjö, Sävsjö, Vetlanda, Eksjö, Tranås)
Älmhults LA (Älmhult, Osby)
Krsitianstad-Hässleholms LA (Sölvesborg, Östra Göinge, Bromölla, Perstorp, Kristianstad, Hässleholm)
Göteborgs LA (Falkenberg , Varberg , Kungsbacka , Härryda , Partille , Öckerö , Stenungsund , Tjörn , Orust , Sotenäs , Munkedal , Färgelanda , Ale , Lerum , Vårgårda , Bollebygd , Grästorp , Mellerud , Lilla Edet , Göteborg , Mölndal , Kungälv , Lysekil , Uddevalla , Vänersborg , Trollhättan , Alingsås)
Lidköping-Götene LA (Essunga, Vara, Götene, Lidköping)
Lokala arbetsmarknader
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ett regionindelningsförslag för Götaland m. Regiontrafiksfokus

Inlägg av Harald »

Detta är de lokala arbetsmarknaderna i Götaland plus Värmland. Ett enfärgat område är alltså ett område där pendlingen mellan kommunerna är så stor att området betraktas som en lokal arbetsmarknad.

Bild
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Ett regionindelningsförslag för Götaland m. Regiontrafiksfokus

Inlägg av Kantorn »

Jag tänker inte rita en flott karta, utan nöjer mig med att påpeka att Ljungby drar sig söderut mot Skåne, medan Markaryd som ligger mellan Ljungby och Skåne drar sig mot Halland. Om vi för ett ögonblick struntar i Ljungby så tycker jag att södra Hallands län, västra Kronobergs län och Blekinge län borde bli en utmärkt region, om än liten, medan östra Kronobergs län, Jönköpings län och Kalmar län borde bli en. Med undantag för vissa gränskommuner då. Älmhult kanske borde ty sig till Skåne, till exempel. (Kanske borde hela Halland, v Kronoberg och Blekinge ansluta sig till Skåne? Blir det för stort?
Professionell tyckare
Skriv svar