Hästspårvagnen SNS 11 på gång

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2230
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Hästspårvagnen SNS 11 på gång

Inlägg av Thomas Lange »

Välkommen till Normalmstorg den 9 september!
https://www.sparvagssallskapet.se/event ... nen-nr-11/
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Hästspårvagnen SNS 11 på gång

Inlägg av Hechtwagen »

Väldigt trevligt och väldigt framsynt av spårvägen i Uppsala att köpa dessa vagnar begagnade från stockholm och sedan sälja dem som sommarstugor!
Lars_J
Inlägg: 300
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Hästspårvagnen SNS 11 på gång

Inlägg av Lars_J »

Föregående inlägg antyder att vår vagn SNS 11 skulle ha tillhört spårvägen i Uppsala. Jag undrar var den uppgiften kommer från, någon sådan uppgift kan jag inte påminna mig. I den utmärkta boken om Uppsala spårvägar, utgiven av Trafiknostalgiska, finns en utförlig redovisning av alla olika vagnar på spårvägen i Uppsala. De enda två vagnar "av denna typ" är två släpvagnar som byggts om i Stockholm till släpvagn för elektrisk motorvagn, försäljningsåret anges till 1919. Vår vagn SNS 11 visar inga som helst spår på att ha varit elspårvagnssläp utan förefaller att ha varit hästspårvagn tills den utrangerades och såldes.

Istället inställer sig frågan vilken vagn SNS 11 var. Den är märkt med nr 11 men läser man tidigare inlägg här i forumet om hästspårvagnarna och hur man ändrade om i hästspårvagnsparken (grundat på forskning i historiska arkiv!) så framkommer att den ursprungliga SNS 11 försvann tidigt och om jag förstod rätt ersattes det vagnsnumret med en annan vagn som nummerändrades till nr 11. Så frågan jag ställer mig är vilket nummer vår nuvarande SNS 11 hade när den var ny?

Om det inte går att visa med historiska data kanske det framkommer när vagnen tas isär för att renoveras.

Funderar/Lars J
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Hästspårvagnen SNS 11 på gång

Inlägg av Stefan Isaksson »

Jag vet inte om någon annan än jag har skrivit om SNS 11, men det här är vad jag har fått fram:
Omkring år 1900 var SNS sysselsatt med att bygga om ett antal av de ursprungliga små vagnarna (5 fönster) till halvstora (7 fönster). Små och halvstora är SNS egen terminologi.

Först ut var vagnarna 26-29, och därest ingen omnumrering var för handen (vilket det för omväxlings skull det inte finns några tecken på) är det frågan om de vagnar som köpts från Åbo spårvägars konkursbo. Senare byggdes vagnarna 20-25 om - inte i nummerordning, vilket antyder att de ombyggda vagnarna fick behålla sina gamla nummer. I sista skedet, år 1902, byggdes vagnarna 30-31 om, men nu är det garanterat frågan om en omnumrering, oklart vilka vagnar det var frågan om. Även vagnarna 32-37 finns i vissa rullor, men dessa verkar inte funnits i sinnevärlden (möjligen var det frågan om påbörjad ombyggnad som avbröts i samband med att elektrifieringsplanerna började ta form). Återigen frågan om omnumrerade vagnar ur serien 1-19.

Nu finns det dock en källa som tydligt anger att vagn 22 inte ombyggdes, utan nybyggdes och att befintliga vagn 22 fick nummer 11. Detta skedde år 1900.
Även om det inte sägs rentut följer att den gamla vagn 11 måste utrangerats (även detta år 1900), pikant nog utan att detta nämns i SNS årsberättelse som varken nämner nybygge eller utrangering.

Det finns ytterligare en källa som omnämns i ett gammalt nummer av Spårväg & Buss och det är en minnestavla uppsatt år 1910 i den vagn 11 som SSS äger. Denna minnestavla vet att berätta att vagnen utrangerats av SNS år 1900; att den år 1905 inköpts av en styrelseledamot i Uppsala Spårvägar och att vagnen använts för styrelsemöten av US (troligen innan lämplig lokal i vagnhallen fanns att tillgå). Men vagnen hade köpts privat och har aldrig tillhört Uppsala Spårvägar.

För fullständighets skull kan det vara värt att nämna att vagn 11 var den enda vagnen som utrangerades före elektrifieringen 1905.
Vid elektrifieringen byggdes nästan alla hästspårvagnar om till släpvagnar med följande undantag:
5 små täckta vagnar, varav en troligen blev saltvagn. Det är möjligt, till och med troligt, att de övriga 4 lämnade delar till ett par halvstora släpvagnar (blivande SS B4, SNS skilje inte på dessa vagnar och de 12 fd halvstora hästvagnarna utan kallade alla 16 för B3)
8 stora täckta vagnar, troligen de som gick år 1905 på den sista spillran av hästspårvagnsnätet. I alla fall en av dessa har fastnat på bild som arbetsfordon i Råsunda på godsspåret ned till Brunnsviken ca 1911. Jag misstänker för övrigt starkt att fyra av vagnarna byggdes om till släpvagnar (blivande SS B8), men det är inte på något sätt belagt.

Det verkar med andra ord sannolikt att spårvägssällskapets vagn 11 är just den 11 som utrangerades år 1900.

Därmed är vi inne på frågan vilket nummer som vagnen ursprungligen hade, och det beror på hur SNS omnumrerade sina små vagnar år 1887-04-01, i samband med att försäljningen av tio av vagnarna till SSB gick igenom.
Det är möjligt att 11 faktiskt hette 11 redan innan, men jag bedömer det som mindre troligt. SNS kan antingen ha numrerat om vagnarna 26-35 till de vakanta numren efter försäljningen, eller så kan de ha kollapsat serien så att vagn 2 fick vakanta nummer 1, nästa vagn fick det nu vakanta numret 2 och så vidare. Jag tror att det är så de gjorde och i så fall skulle 11 ursprungligen hetat 21. (Med samma logik skulle den yngre 11 fd 22 ursprungligen varit vagn 32.) Allt detta är dock helt en gissning.

Edit: språket har putsats något.
Lars_J
Inlägg: 300
Blev medlem: tisdag 26 september 2006 23:14

Re: Hästspårvagnen SNS 11 på gång

Inlägg av Lars_J »

Ja, det är ditt eller dina (Stefan I) tidigare inlägg jag syftade till.

Då kommer ju vår vagn som vi kallar SNS 11 från Upsala trots allt, men den har då inte ägts av spårvägsbolaget utan av en styrelseledamot i spårvägen. Om nu vagnen också användes som lokal för styrelsemöten i spårvägsbolaget i Upsala gör ju vagnen bara mer "intressant".

Du skriver att SNS sålde 10 st vagnar till SSB och att de vagsnumren (som då blev vakanta) "ersattes" genom att andra vagnar numrerades om. Vilka vagnar var det man sålde? Men det verkar ju som att SNS 11, utifrån dina uppgifter som jag förstår att du forskat fram (bra!) i alla fall är den vagn 11 som utrangerades år 1900, dock lite oklart om det är den ursprungligaste vagn 11 eller en som fått nummer 11 lite senare.

Det ska bli spännande att se om det framkommer mer information när vagnen renoveras.

Lars J
Skriv svar