Är det verkligen bättre för pendeltågsresenärerna att köra dessa förstärkningsbussar istället för att införa en gemensam taxa i tågtrafiken?Mitt i skrev:Oppositionen har lagt ett förslag om att SL-kortet ska gälla på Mälartåg under den här perioden, vad säger du om det?
– Det är något man får titta på. Det gjorde ju det under den vilda strejken i våras, men det var bara under tre dagar. Nu är det en längre situation och det är komplicerat, men vi fortsätter att titta på det.
Trots att SL hittills i år fått in 95 miljoner kronor i viten från MTR finns inga planer på att sänka priset på SL-kortet.
– Vi har sagt att de pengar vi får in från viten ska gå tillbaka till pendeltågsresenärerna. Därför går de till stand by-bussarna och förstärkningstrafiken. Sänkt pris är en väldigt generell insats som inte kommer pendeltågsresenärerna till del, säger Anton Fendert.
Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Vardag: Inställda tåg och glesare turer
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
"Pendeltågsresenärerna" är ingen homogen grupp. De som nyttjar pendeln från Tumba, Tullinge, Huddinge och Stuvsta föredrar med största sannolikhet förstärkningsbussarna. Reser man från Gnesta, Nykvarn, Södertälje syd eller i viss mån Flemingsberg föredrar man säkerligen att få ta regionaltåget med sitt SL-kort. Vid Rönninge, Östertälje, Södertälje hamn och Södertälje centrum önskar man nog bara att tågen gick som de ska eftersom vare sig Mälartåg eller förstärkningsbussar är ett alternativ. Jo, jag vet att det i viss mån kan löna sig att ta sig från centrala Södertälje till Södertälje syd, men det är marginellt.
Och då talar jag bara om Södertäljegrenen.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Då får pendeltågen 15-minuterstrafik igen
Skilda världar: Resandet tillbaka i Oslo men inte i Stockholm – pendeltågshaveri räddar ekonomin
Enligt MTR ska det finnas tillräckligt med lokförare i december för att återställa 15-minuterstrafiken på Södertäljegrenen, men resenärerna är skeptiska.Mitt i skrev:I helgen demonstrerade hundratals missnöjda resenärer mot neddragningarna i pendeltågstrafiken. Men en ljusning är på gång. Senast i december ska 15-minuterstrafiken vara tillbaka på Södertäljegrenen, meddelar SL.
[...]
Tågföretaget MTR håller nu successivt på att utbilda och utexaminera mellan 70 och 80 nya lokförare. Knappt hälften av dessa kommer att var utexaminerade innan nyår resten blir klara under våren 2024.
Skilda världar: Resandet tillbaka i Oslo men inte i Stockholm – pendeltågshaveri räddar ekonomin
Ruter i Oslo har satsat sig ur krisen. SL i Stockholm gör tvärtom, men räddas paradoxalt nog av den dysfunktionella pendeltågstrafiken.Bussmagasinet skrev:Men i Oslo är Ruter inte nöjd med återhämtningen och att lika många reser nu som innan pandemin. Med tanke på befolkningstillväxt och ett förbättrat utbud borde antalet påstigande nu vara åtta procent högre än 2019, konstaterar Ruter.
I Storstockholm, däremot, görs i vinter stora nedskärningar i kollektivtrafiken, vilket knappast kommer att bidra till ett ökat kollektivresande.
Men till stor del räddas SL:s ekonomi av att kollektivtrafiken inte fungerar som den ska. Fram till och med september är SL:s resultat hela 852 miljoner kronor bättre än budget. Istället för ett saftigt underskott är det ackumulerade resultatet ett plus på 82 miljoner.
Re: Obalansen i SL:s pendeltågstrafiks södra ben
Det kanske är dags att damma av planerna på Sjukhuslinjen: "Sjukhuslinjen" - Förslag till linje mellan diverse sjukhus
En annan fördel är att den kan gå över huvud taget...Stockholmshjärta skrev:Men fördelen är att just den linjen kan vara utrustad med extra plats för handikappade och gamla, den kan gå dygnet runt, och den kan ha luftkonditionering och hjärtlungräddningsmaskiner osv…