Saltsjöbanan Fisksätra

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9979
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Saltsjöbanan Fisksätra

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: måndag 08 januari 2024 13:26 Jämför med stombusstrafiken Stockholm – Norrtälje, tät trafik, bekväma bussar och detta till en brpkdel av vad det kostar att frakta samma passagerarmängder på Roslagsbanan, det kryllar inte direkt av hissar och rulltrappor i busstrafiken Stickholm – Norrtälje, ser man till kostnaderna för Roslagsbanan jämfört med Norrtäljebussarns så är väl trafikkontrakten i princip lika dyra, bussen något billigare, men räknar man in kostnaderna för järnvägen med stationer så blir tågtrafiken dubbelt så dyr som busstrafiken per jämförbar enhet, och dyrare blir tågalternativet ju mer man satsar på det!
Vem ska köra bussarna? Bussförare är en åldrande yrkeskår, och det är knappast någon rusning till Sveriges bussförarutbildningar:

Förarbrist tvingar Västtrafik att skära ner
Bussmagasinet skrev:Nio busslinjer i Göteborg får minskad turtäthet efter trettonhelgen, det vill säga från och med den 8 januari och i första hand fram till sommaren. Anledningen är förarbrist. I vissa fall halveras turtätheten.

[...]

IRU bedömer också att bristen på bussförare kommer att mer än fördubblas till 2028 om inget görs för att tackla problemet.
Situationen är inget svenskt fenomen, utan gäller hela Europa:

Expect fewer bus services in Berlin due to shortage of drivers
TheMayor.EU skrev:The necessity for the service trimming will likely result in larger waiting times outside of peak hours. According to Berliner Morgenpost, however, the management of the company will try to make up for the disruption by placing larger buses on the routes.

[...]

BVG has already been experimenting with driverless buses (seen in the photo) since 2021, as the difficulty of finding people for the job is not new. However, it may still be some time before public autonomous vehicles can fully take over the streets of Berlin.
Samtidigt har kollektivtrafikmyndigheterna knappast råd att höja lönerna för så många bussförare. Berlin prövar självkörande bussar - med "säkerhetsförare":

Självkörande buss i storstadstrafik
Bussmagasinet skrev:Till våren kommer den tyska huvudstaden att få en fullstor, självkörande buss i linjetrafik. Det är en del av ett stort forsknings- och utvecklingsprojekt, kallat BeIntelli och där en rad aktörer samverkar, bland andra Berlins Tekniska Universitet, busstillverkaren MAN och expertis från flera andra företag och forskningsinstitutioner.

[...]

Att resa med bussen kommer att vara gratis och en säkerhetsförare finns ombord. Resenärerna kan på skärmar i bussen följa färden, hur tekniken arbetar och allt som händer i realtid.
I denna verklighet framstår spårtrafik med ett mindre antal välbetalda förare som en lockande lösning för såväl samhället som arbetstagarna. SL håller med:

Saltsjöbanan öppnar med etappvis trafikstart under 2024
Region Stockholm skrev:Arbete pågår för fullt med att färdigställa de nya mötesstationerna i Fisksätra och Tattby men trafikstart för Saltsjöbanan är ännu några månader bort. När det är dags kommer vi att öppna upp trafiken på Saltsjöbanan i etapper. I etapp 1 går tågen mellan Fisksätra och Saltsjöbaden/Solsidan. I etapp 2 blir Saltsjö-Järla tillfällig slutstation. Den tredje och sista etappen blir när tågen kan gå hela vägen in till Slussen, cirka 2027.

[...]

Förstärkningsavgångarna mellan Fisksätra och Tattby som vi satt in för att täcka behovet som uppstår när många elever tar sig till och från skolan i Tattby kommer inte längre att gå när tågen börjar trafikera. Då hänvisar vi istället till de kapacitetsstarka tågen.
SL gör alltså bedömningen att det är värt att köra så mycket spårtrafik som möjligt!
Enceladus
Inlägg: 9979
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Saltsjöbanan Fisksätra

Inlägg av Enceladus »

Förlängd väntan på Saltsjöbanan: ”Grymt besviken”
Nacka Värmdö Posten skrev:Det blir ingen nystart av Saltsjöbanan i vår och sommar. Planerna på att låta lokaltåget rulla mellan Satsjöbaden/Solsidan och Fisksätra i vår, och sedan vidare till Saltsjö-Järla i sommar, blir inte av. ”Trafikstarten för Saltsjöbanan senareläggs och vi arbetar nu mot att tågen börjar rulla i slutet av 2024”, meddelar trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Trafikstarten för Saltsjöbanan försenas till slutet av året. Således blir endast Saltsjö-Järla tillfällig slutstation snarare än först Fisksätra och därefter Saltsjö-Järla.
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanan Fisksätra

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: onsdag 08 maj 2024 11:07 Förlängd väntan på Saltsjöbanan: ”Grymt besviken”
Nacka Värmdö Posten skrev:Det blir ingen nystart av Saltsjöbanan i vår och sommar. Planerna på att låta lokaltåget rulla mellan Satsjöbaden/Solsidan och Fisksätra i vår, och sedan vidare till Saltsjö-Järla i sommar, blir inte av. ”Trafikstarten för Saltsjöbanan senareläggs och vi arbetar nu mot att tågen börjar rulla i slutet av 2024”, meddelar trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Trafikstarten för Saltsjöbanan försenas till slutet av året. Således blir endast Saltsjö-Järla tillfällig slutstation snarare än först Fisksätra och därefter Saltsjö-Järla.
Vad beror förseningen på? Man skulle ju starta från Fisksätra redan i februari. Artikeln är låst.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars Hjelmqvist
Inlägg: 45
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Saltsjöbanan Fisksätra

Inlägg av Lars Hjelmqvist »

Enligt politiker som citeras i artikeln: ”Men det är tågtekniska problem, som handlar om att elledningarna som stått utan spänning blivit fuktskadade och därför måste kontrolleras och renoveras. Det är tydligen komplicerat och tar längre tid än man trott.”
twr
Inlägg: 8922
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanan Fisksätra

Inlägg av twr »

Lars Hjelmqvist skrev: onsdag 08 maj 2024 15:08 Enligt politiker som citeras i artikeln: ”Men det är tågtekniska problem, som handlar om att elledningarna som stått utan spänning blivit fuktskadade och därför måste kontrolleras och renoveras. Det är tydligen komplicerat och tar längre tid än man trott.”
Tack!

"Tågteknisk" var ett intressant ord. "Teknisk" hade ju räckt kan man tycka.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar