Hur dåligt får anslutande busslinjer planeras?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Hur dåligt får anslutande busslinjer planeras?

Inlägg av kildor »

Minsta bytestid mellan buss och tåg i Åkersberga är 3 minuter. Roslagsbanan går i 30-minuterstrafik. Har SL slutat ens försöka planera anslutande busslinjer med vettiga bytestider? :roll: :x

Åkersbergabyte.png
Åkersbergabyte.png (58.74 KiB) Visad 1035 gånger
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur dåligt får anslutande busslinjer planeras?

Inlägg av Enceladus »

Den näst sista avgången på linje 795 mot Tumba ankommer två minuter efter tåget. Den sista avgången ankommer två minuter före tåget, precis som ovan. I det tidigare fallet är det omöjligt att hinna med tåget, i det senare bara nästan omöjligt. Dessa passningar bröts i samband med SL:s tidtabell för 2020.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Hur dåligt får anslutande busslinjer planeras?

Inlägg av kildor »

Nu går ju visserligen pendeln i 15-minuterstrafik på morgonen, men det är naturligtvis illa även där med så dålig passning till tåget. Jag undrar hur kraven på anslutningar ser ut i avtalen med bussentreprenörerna...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Hur dåligt får anslutande busslinjer planeras?

Inlägg av Odd »

Det är inte omöjligt att det är ett resultat av upphandlingskriterier. Om man inte utlovar en garanterad förbindelse så slipper man invänta försenad anslutande trafik och därmed minimeras risken att avgången bli sen, då operatören tvingas betala straffavgifter vid förseningar.

Obs, spekulation.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur dåligt får anslutande busslinjer planeras?

Inlägg av Enceladus »

Jag misstänker att det handlar om dålig uppföljning snarare än dåliga upphandlingskriterier. Liknande problem på andra platser har åtgärdats efter att de har uppmärksammats. I ovanstående fall har det dock "bara" gått tre år, och så kort tid brukar det ju inte ta att göra trafikanpassningar i SL:s värld.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Hur dåligt får anslutande busslinjer planeras?

Inlägg av Hechtwagen »

Bussomloppen kanske blir dyrare om bussen går 5 min senare varvid anslutningen åt andra hållet spricker idtället så det går åt två bussar.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Hur dåligt får anslutande busslinjer planeras?

Inlägg av Stefan Widén »

De får införa blinkande lampa som i Ros, då en tub kommer 😃
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Hur dåligt får anslutande busslinjer planeras?

Inlägg av kildor »

Hechtwagen skrev: lördag 12 augusti 2023 15:23 Bussomloppen kanske blir dyrare om bussen går 5 min senare varvid anslutningen åt andra hållet spricker idtället så det går åt två bussar.
Det räcker med att bussen går 1 minut senare för att anslutningen ska hålla. Och eftersom bytestiderna ligger på 24-32 minuter i båda riktningarna på kvällen så kan jag inte se att det finns någon annan förklaring än att man inte brytt sig om att anpassa busstidtabellen efter tågen.
Stefan Widén skrev: lördag 12 augusti 2023 16:21 De får införa blinkande lampa som i Ros, då en tub kommer 😃
Det finns redan en stor tavla på bussterminalen i Åkersberga som visar när tågen ankommer. Men jag tror tyvärr inte det hjälper så mycket.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Hur dåligt får anslutande busslinjer planeras?

Inlägg av kildor »

kildor skrev: söndag 04 juni 2023 9:48 Jag undrar hur kraven på anslutningar ser ut i avtalen med bussentreprenörerna...
Jag svarar på min egen fråga. Jag begärde ut de publika delarna av avtalet gällande trafikplanering för Norrtäljebussarna, och för buss 621 (i mitt fall) så står det att det är anslutningskrav i Åkersberga med tågen till/från Stockholm. Men det gör ju tyvärr ingen skillnad eftersom man uppenbarligen inte följer upp operatörernas planering (inte ens efter upprepade klagomål från resenärer).
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Hur dåligt får anslutande busslinjer planeras?

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev: lördag 12 augusti 2023 15:23 Bussomloppen kanske blir dyrare om bussen går 5 min senare varvid anslutningen åt andra hållet spricker idtället så det går åt två bussar.
Då kan man kanske fråga sig för vem som bussarna är till för? För resenärerna eller för sin egen skull?
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Hur dåligt får anslutande busslinjer planeras?

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: lördag 12 augusti 2023 18:57
Hechtwagen skrev: lördag 12 augusti 2023 15:23 Bussomloppen kanske blir dyrare om bussen går 5 min senare varvid anslutningen åt andra hållet spricker idtället så det går åt två bussar.
Då kan man kanske fråga sig för vem som bussarna är till för? För resenärerna eller för sin egen skull?
Ur entreprenörens synpunkt är det varken eller, det är för att uppfylla avtalet man kör dem. Och om man uppfyller avtalet med en trafikantfientlig lösning, ja då kan det bli en sådan.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Hur dåligt får anslutande busslinjer planeras?

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev: lördag 12 augusti 2023 18:57
Hechtwagen skrev: lördag 12 augusti 2023 15:23 Bussomloppen kanske blir dyrare om bussen går 5 min senare varvid anslutningen åt andra hållet spricker idtället så det går åt två bussar.
Då kan man kanske fråga sig för vem som bussarna är till för? För resenärerna eller för sin egen skull?
Fast kostnadskontrollen gynnar även dem som inte åker med bussen.
Skriv svar