SL sommartidtabeller

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

SL sommartidtabeller

Inlägg av kildor »

Jag tittade lite snabbt på SL:s sommartidtabeller. Två saker jag reagerade över:

* Roslagsbanan går i 30-minuterstrafik hela sommaren, med undantag för morgonrusning då det går 4 tåg/timme från Åkersberga och Ormsta. Nu har det ju varit avstängt så många somrar så jag kommer inte ihåg hur tågen brukade gå, men jag vill minnas att det gick lite mer än 30-minuterstrafik i eftermiddagsrusningen, åtminstone de första och sista veckorna på sommartidtabellen. 30-minuterstrafik känns lite klent, speciellt med tanke på att den parallellgående busstrafiken (t.ex. 624/624C/628/628C) går med högre turtäthet.

* Pendeltågen går över till sommartidtabell redan 12 juni, tidigare än planerat. Gissningsvis en anpassad beställning till följd av lokförarbristen.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: SL sommartidtabeller

Inlägg av Karsten »

Ja, 30-minuterstrafik på Kårsta- och Österskärsgrenarna under eftermiddagen känns väldigt klent, man får hoppas att det åtminstone körs långa tåg. Tidigare somrar med tågtrafik har det varit 15-minuterstrafik med flertalet långa tåg under för- och eftersommar. Hur man kommit fram till denna trafikering i år vore intressant att få reda på. Idag körs på eftermiddagen sex tåg i timmen på respektive linje, vissa med långa tåg. Kontrasten till två tåg i timmen efter midsommar är rätt stor

Man kan ana att personaltillgången spelar in här med och att man tvingats välja en av högtrafiktopparna att glesa ut. Om man valt rätt återstår att se, men min bild är nog att eftermiddagen är tyngre än morgonen på sommaren.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: SL sommartidtabeller

Inlägg av twr »

Har linje 4 lagts tillbaka till Rosenlundsgatan? I reseplaneraren står fortfarande Ringvägen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar