Sida 1 av 1

Spårtrafikutbyggnader i Stockholm

Postat: lördag 03 juni 2023 16:55
av kildor
Jag försökte mig på en lista över pågående och beslutade spårtrafikutbyggnader i Stockholms län med planerade öppningsår:

2023: Lidingöbanan, ny bro med dubbelspår Ropsten-Torsvik
2024: Tvärbanan, Bromma flygplats-Ursviks torg
2024: Saltsjöbanan, mötesstationer i Fisksätra och Tattby
2025: Tvärbanan, Ursviks torg-Helenelund
2026: Blå linjen, Akalla-Barkarby
2026: Regionaltåg, Barkarby station
2027: Saltsjöbanan, Slussen-Henriksdal återöppnas
2028: Gröna linjen, Odenplan-Arenastaden
2030: Blå linjen, Kungsträdgården-Nacka/Hagsätra
2030: Blå linjen, Kungsträdgården-Sockenplan
2032?: Mälarbanan, fyrspår Spånga-Tomteboda
2034: Gula linjen, Fridhemsplan-Älvsjö
2038: Roslagsbanan, Universitetet-Stockholm City

Har jag glömt något? Något årtal som är fel? Sannolikt kommer flera av projekten bli försenade, men jag har försökt ta fram de aktuella officiella uppgifterna. För fyrspåret på Mälarbanan har jag inte hittat något nytt datum efter beskedet att projektet pausas.

Re: Spårtrafikutbyggnader i Stockholm

Postat: lördag 03 juni 2023 17:31
av twr
kildor skrev: lördag 03 juni 2023 16:55 Jag försökte mig på en lista över pågående och beslutade spårtrafikutbyggnader i Stockholms län med planerade öppningsår:

2023: Lidingöbanan, ny bro med dubbelspår Ropsten-Torsvik
2024: Tvärbanan, Bromma flygplats-Ursviks torg
2024: Saltsjöbanan, mötesstationer i Fisksätra och Tattby
2025: Tvärbanan, Ursviks torg-Helenelund
2026: Blå linjen, Akalla-Barkarby
2026: Regionaltåg, Barkarby station
2027: Saltsjöbanan, Slussen-Henriksdal återöppnas
2028: Gröna linjen, Odenplan-Arenastaden
2030: Blå linjen, Kungsträdgården-Nacka/Hagsätra
2030: Blå linjen, Kungsträdgården-Sockenplan
2032?: Mälarbanan, fyrspår Spånga-Tomteboda
2034: Gula linjen, Fridhemsplan-Älvsjö
2038: Roslagsbanan, Universitetet-Stockholm City

Har jag glömt något? Något årtal som är fel? Sannolikt kommer flera av projekten bli försenade, men jag har försökt ta fram de aktuella officiella uppgifterna. För fyrspåret på Mälarbanan har jag inte hittat något nytt datum efter beskedet att projektet pausas.
Listan ser rätt ut. Roslagsbanans ändstation heter T-Centralen.

Spårväg Syd är inte med, men den har ju lite oklar tidplan för tillfället.

Re: Spårtrafikutbyggnader i Stockholm

Postat: lördag 03 juni 2023 17:53
av kildor
Tackar! Spårväg syd hade jag helt missat. Den lever ju lite osäkert i nuläget, men jag tar med den på listan.
Uppdaterad lista:

2023: Lidingöbanan, ny bro med dubbelspår Ropsten-Torsvik
2024: Tvärbanan, Bromma flygplats-Ursviks torg
2024: Saltsjöbanan, mötesstationer i Fisksätra och Tattby
2025: Tvärbanan, Ursviks torg-Helenelund
2026: Blå linjen, Akalla-Barkarby
2026: Regionaltåg, Barkarby station
2027: Saltsjöbanan, Slussen-Henriksdal återöppnas
2028: Gröna linjen, Odenplan-Arenastaden
2030: Blå linjen, Kungsträdgården-Nacka/Hagsätra
2030: Blå linjen, Kungsträdgården-Sockenplan
2032? Mälarbanan, fyrspår Spånga-Tomteboda
2033? Spårväg syd, Älvsjö-Flemingsberg
2034: Gula linjen, Fridhemsplan-Älvsjö
2038: Roslagsbanan, Universitetet-T-Centralen

Re: Spårtrafikutbyggnader i Stockholm

Postat: söndag 04 juni 2023 11:37
av Stefan Widén
Sen ihopkopplingen mellan SpvC och LB...2030 kanske....

Re: Spårtrafikutbyggnader i Stockholm

Postat: söndag 04 juni 2023 14:50
av Enceladus
2027?: Segersäng, planskilda korsningar
Trafikverket skrev:På Nynäsbanan går det två pendeltåg i timmen i vardera riktning förbi Segersäng plus godståg. Just godstrafiken till och från Norviks hamn kommer att öka i framtiden och det i sin tur ökar behovet av trafiksäkra järnvägsövergångar.
De planskilda korsningarna gör pendeltågstrafiken mindre störningskänslig. Det finns dock fler plankorsningar i Stockholms län som behöver byggas bort, inte minst Nynäsbanans plankorsning med Fagersjövägen.

2034: Fyra spår Uppsala
Trafikverket skrev:Stockholm är en av Europas snabbast växande huvudstadsregioner, och det gäller särskilt stråket Uppsala – Stockholm. Tillväxten ställer i sin tur höga krav på infrastrukturens kapacitet. Trafiken på Ostkustbanan i rusningstid är idag så intensiv att kapacitetstaket vid vissa tidpunkter är nått för vad den befintliga järnvägen klarar av.
Ytterligare två spår ökar kapaciteten för all tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala. Möjliggör också två nya pendeltågsstationer i Uppsala län.

2035: Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg
Trafikverket skrev:Det är trångt i spåren samtidigt som fler vill åka tåg och mer gods behöver transporteras. Vi behöver bygga ut järnvägen för att öka kapaciteten. Med Ostlänken ger vi plats för fler persontåg och godset får ökat utrymme på de befintliga stambanorna.
Den nya dubbelspåriga järnvägen ökar kapaciteten för södergående regional- och fjärrtågstrafik samt pendeltågstrafik till Gnesta och eventuellt Vagnhärad/Strängnäs (enligt Kollektivtrafikplan 2050).