Gamla Lidingöbrons sista resa

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av Odd »

När lördagens trafikdygn är över så är det slutåkt över Gamla Lidingöbron. Den 4 juni stängs den för gott.
IMG_4074.jpeg
IMG_4074.jpeg (367.77 KiB) Visad 1056 gånger
Den 11 september påbörjas trafiken på den nya bron.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av Hechtwagen »

Ja vi som var med förr minns att Lidingöbanan faktiskt mycket riktigt var ett under av punktlighet och tillförlitlighet!
Detta är inte det vanliga "det var bättre förr" gnället där dåtiden målas i ett rosa skimmer.

Lidingöbanan ÄR har större problem nu än före 2014, men vagnarna är bättre när de funkar.

Men tre månader för att koppla in nya bron, det är ju en extremt kort tid! De måste ha planerat detta in i minsta detalj och förberett så mycket som möjligt för att trafiken bara ska vara inställd så extremt kort tid!
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av Magnus Ahltorp »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 02 juni 2023 20:32 Hårda ord från Lidingö: LIDINGÖBORNA MÅSTE KUNNA LITA PÅ LIDINGÖBANAN IGEN!
Eller snarare från kommunstyrelsen. Daniel Källenfors är ju utsocknes. Vad "Lidingö" säger är oklart. Sedan är väl de flesta av Lidingös problem just Daniel "Ge oss inte mer pengar" Källenfors fel, hans modell är ju att ha så lite utgifter som möjligt, även när det är dumsnålt.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Magnus Ahltorp skrev: fredag 02 juni 2023 21:27
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 02 juni 2023 20:32 Hårda ord från Lidingö: LIDINGÖBORNA MÅSTE KUNNA LITA PÅ LIDINGÖBANAN IGEN!
Eller snarare från kommunstyrelsen. Daniel Källenfors är ju utsocknes. Vad "Lidingö" säger är oklart. Sedan är väl de flesta av Lidingös problem just Daniel "Ge oss inte mer pengar" Källenfors fel, hans modell är ju att ha så lite utgifter som möjligt, även när det är dumsnålt.
Istället för att lufta sina allmänna politiska fördomar, komma med påståenden om "utsocknes", ifrågasätta begreppet "Lidingö" etc. kanske hr. Ahltorp kunde bidra med något i det ämne som den av mig refererade artikeln avser.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av Magnus Ahltorp »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 02 juni 2023 21:52
Magnus Ahltorp skrev: fredag 02 juni 2023 21:27
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 02 juni 2023 20:32 Hårda ord från Lidingö: LIDINGÖBORNA MÅSTE KUNNA LITA PÅ LIDINGÖBANAN IGEN!
Eller snarare från kommunstyrelsen. Daniel Källenfors är ju utsocknes. Vad "Lidingö" säger är oklart. Sedan är väl de flesta av Lidingös problem just Daniel "Ge oss inte mer pengar" Källenfors fel, hans modell är ju att ha så lite utgifter som möjligt, även när det är dumsnålt.
Istället för att lufta sina allmänna politiska fördomar, komma med påståenden om "utsocknes", ifrågasätta begreppet "Lidingö" etc. kanske hr. Ahltorp kunde bidra med något i det ämne som den av mig refererade artikeln avser.
Jag är ledsen att jag skriver så kryptiskt. Här mera utförligt:
  • Daniel Källenfors är representant för Lidingö kommun, inte Lidingö i stort, vilket jag tycker spelar roll.
  • Att Daniel Källenfors inte är från Lidingö spelar roll, eftersom han i sin politik vill "bevara" Lidingö. Han vill inte att nya bostäder byggs så att andra kan göra samma sak som han gjort, dvs flytta till Lidingö, något som skulle vara positivt för Lidingöbanan.
  • Att han är känd för "effektivitet" spelar roll, för det är den politiken som gör att landstinget har för lite pengar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Magnus Ahltorp skrev: lördag 03 juni 2023 8:55 Jag är ledsen att jag skriver så kryptiskt. Här mera utförligt:
  • Daniel Källenfors är representant för Lidingö kommun, inte Lidingö i stort, vilket jag tycker spelar roll.
  • Att Daniel Källenfors inte är från Lidingö spelar roll, eftersom han i sin politik vill "bevara" Lidingö. Han vill inte att nya bostäder byggs så att andra kan göra samma sak som han gjort, dvs flytta till Lidingö, något som skulle vara positivt för Lidingöbanan.
  • Att han är känd för "effektivitet" spelar roll, för det är den politiken som gör att landstinget har för lite pengar.
Ja, hr. Ahlstorps förtydliganden ändrar egentligen ingenting. Att de två herrar som skrivit debattartikeln i Lidingö Nyheter representerar kommunen framgår med all önskvärd tydlighet. Ingen - inte heller jag - har påstått att det talar för "Lidingö i stort". Eftersom Lidingö inte är Nordkorea finns det knappast någon som kan göra anspråk på det. Däremot kommer detta yttrande från "Lidingö" i någon mening, så jag tycker att min rubricering är fullt korrekt. Hr. Ahlstorps övriga åsikter har med Lidingöpolitiken i allmänhet att göra, och saknar relevans för det som tas upp i debattartikeln, nämligen :
Lidingö Tidning (debattartikel: Daniel Källenfors, Anders Paulsen skrev:Nu på söndag stängs Lidingöbanan av mellan Baggeby och Ropsten för att koppla in nya Lilla Lidingöbron. När tågtrafiken öppnar igen i början av september är ett oeftergivligt krav från Lidingö stad att tågtrafiken ska fungera friktionsfritt utan inställda avgångar.

Det senaste året har Lidingöbanan drabbats av alldeles för många inställda turer. Förra året ställdes hela 1760 avgångar in. Orsakerna har varierat, men mest problem tycks de nya spårvagnarna ha orsakat även om banfel, signalfel, personalbrist och bristande snöröjning också sticker ut med oacceptabelt höga tal.

Till och med mars månad i år har 1128 avgångar ställts in. Om man drar ut det till en årstrend riskerar alltså 2023 att bli ännu värre än 2022. Så kan vi inte ha det! Lidingö stad har satsat stora pengar på en helt ny bro för den miljövänliga spårvägstrafiken. Regionens skattebetalare har investerat miljardbelopp i nya vagnar och upprustad bana. Då måste SL också ta sitt ansvar och se till att tågtrafiken fungerar störningsfritt. Invånarna på södra Lidingö har drabbats hårt av alla störningar och börjar tappa förtroendet för Lidingöbanan. Så får det inte fortsätta!
Det vore ju intressant om detta kunde tas upp till diskussion istället!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av Diripsi »

Magnus Ahltorp skrev: lördag 03 juni 2023 8:55 Att Daniel Källenfors inte är från Lidingö spelar roll, eftersom han i sin politik vill "bevara" Lidingö. Han vill inte att nya bostäder byggs så att andra kan göra samma sak som han gjort, dvs flytta till Lidingö, något som skulle vara positivt för Lidingöbanan.
Det skulle bara bli mer trängsel på vagnarna, det tycker jag inte är något positivt.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av daniel_s »

Det är dock inte för mycket begärt att vagnarna ska rulla någotsånär enligt tidtabellen.

Idag finns det 9 vagnar som ska räcka till 7 tåg i rusningen. Många dagar har dock endast 5 vagnar funnits tillgängliga, exempelvis igår. Det är ingen vidare tillgänglighet. Till viss del är ju detta en nackdel med konceptet att tåget består av en enda lång vagn. Så fort något är felaktigt så är 1/9 av vagnparken utslagen. Med de gamla tågen, som bestod av tre vagnar, var det mindre känsligt. Om det t ex small en motor så fick då 1/14 av motorvagnarna tas ur trafik och om 4 andra motorvagnar redan var trasiga kunde det femte tåget ändå gå ut med två vagnar i stället för tre.

Nu har jag helt hoppat över diskussionen om vagnarnas kvalitet, ansvar mm som jag redan har bidragit tillräckligt till. Men jag vill passa på att tala mig varm för att Lidingöbanan så snart som möjligt bör gå över till 60-meterståg med två vagnar, det vore mycket bättre för alla inblandade och mer robust.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5902
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev: lördag 03 juni 2023 10:53 Det är dock inte för mycket begärt att vagnarna ska rulla någotsånär enligt tidtabellen.

Idag finns det 9 vagnar som ska räcka till 7 tåg i rusningen. Många dagar har dock endast 5 vagnar funnits tillgängliga, exempelvis igår. Det är ingen vidare tillgänglighet. Till viss del är ju detta en nackdel med konceptet att tåget består av en enda lång vagn. Så fort något är felaktigt så är 1/9 av vagnparken utslagen. Med de gamla tågen, som bestod av tre vagnar, var det mindre känsligt. Om det t ex small en motor så fick då 1/14 av motorvagnarna tas ur trafik och om 4 andra motorvagnar redan var trasiga kunde det femte tåget ändå gå ut med två vagnar i stället för tre.

Nu har jag helt hoppat över diskussionen om vagnarnas kvalitet, ansvar mm som jag redan har bidragit tillräckligt till. Men jag vill passa på att tala mig varm för att Lidingöbanan så snart som möjligt bör gå över till 60-meterståg med två vagnar, det vore mycket bättre för alla inblandade och mer robust.
Det är väl en ganska rimlig utgångspunkt. A36-kompromissen och diskussionerna kring denna var jag tyvärr själv indragen i för rätt länge sedan (det var innan jag köpte min skoter och förlorade allt intresse för kollektiv lokaltrafik), bl.a. dessa idiotismer:
viewtopic.php?p=350607#p350607
Flera av de som deltog i ovanstående (jag, jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, diskussion verkar eufemistiskt i sammanhanget) har sedermera inte avhörts i detta forum på flera år, som tur är (inga namn, någon kan ju känna sig träffad).

Sedan finns det väl en del tekniska hinder mot tvåvagnståg på LB, som banan ser ut nu. Jag har deltagit dessa resonemang tidigare, men överlåter detaljerna till mera insatta i dagens förhållanden.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Diripsi skrev: lördag 03 juni 2023 10:25
Magnus Ahltorp skrev: lördag 03 juni 2023 8:55 Att Daniel Källenfors inte är från Lidingö spelar roll, eftersom han i sin politik vill "bevara" Lidingö. Han vill inte att nya bostäder byggs så att andra kan göra samma sak som han gjort, dvs flytta till Lidingö, något som skulle vara positivt för Lidingöbanan.
Det skulle bara bli mer trängsel på vagnarna, det tycker jag inte är något positivt.
Allt annat lika, visst. Men eftersom Lidingömoderaterna har varit stora motståndare till en tillräcklig ökning av nya bostäder är det ju "rimligt" att inte göra de investeringar som egentligen skulle behövas. Observera att även landstingsmoderater (Paul Lindquist) och MUF har varit negativa till Lidingömoderaterna:
Paul Lindquist skrev:Som representant för Lidingö i landstinget är jag den förste att vilja arbeta för mer och bättre kollektivtrafik för Lidingöborna. Men om jag ska kunna göra det med någon trovärdighet måste Lidingö också vara beredd att bidra till regionens utveckling.

Då kan man inte, vilket dessvärre har blivit Lidingömoderaternas nya linje, både kräva mer kollektivtrafik och samtidigt deklarera att man ska minska bostadsbyggandet. (källa)
Carl Henrik Linder (MUF) skrev: Tunnelbaneförfrågan våren 2016 avbröts på Lidingös initiativ efter en ansökan som gjordes efter ett initiativ av Stockholms Läns Landsting. I övriga trafikprojekt som Sverigeförhandlingen har hand om är det kommunerna själva som sänder ansökan.
Uppenbarligen finns statlig moral att subventionera Lidingö med kapacitetstarka spårresurser ifall ansökningsprocessen går till på korrekt sätt.
Jag är och var emot en tunnelbana som bara går till Torsvik, men faktum är att motståndet mot Sverigeförhandlingenpengarna handlade om att Lidingömoderaterna inte ville ha flera bostäder, inte trafikslaget i sig.

2x30-metersvagnar som andra nämner och avskaffade av alla mötesstationer hade varit förhållandevis lätta åtgärder som skulle ha förbättrat driftsäkerheten väsentligt. Nu när bron blir dubbelspårig är ju de enda mötesstationerna Högberga och Brevik, som förbinds av ett enkelspår som hade varit mycket lätt att göra om till ett dubbelspår.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: lördag 03 juni 2023 10:53 Det är dock inte för mycket begärt att vagnarna ska rulla någotsånär enligt tidtabellen.

Idag finns det 9 vagnar som ska räcka till 7 tåg i rusningen. Många dagar har dock endast 5 vagnar funnits tillgängliga, exempelvis igår. Det är ingen vidare tillgänglighet. Till viss del är ju detta en nackdel med konceptet att tåget består av en enda lång vagn. Så fort något är felaktigt så är 1/9 av vagnparken utslagen. Med de gamla tågen, som bestod av tre vagnar, var det mindre känsligt. Om det t ex small en motor så fick då 1/14 av motorvagnarna tas ur trafik och om 4 andra motorvagnar redan var trasiga kunde det femte tåget ändå gå ut med två vagnar i stället för tre.

Nu har jag helt hoppat över diskussionen om vagnarnas kvalitet, ansvar mm som jag redan har bidragit tillräckligt till. Men jag vill passa på att tala mig varm för att Lidingöbanan så snart som möjligt bör gå över till 60-meterståg med två vagnar, det vore mycket bättre för alla inblandade och mer robust.
Det viktigaste är att ingen bär något som helst ansvar för den uppkomna situationen!

Självklart ska det vara 60-meterståg! Det är mer än märkligt att det inte blev det efter miljardupprustningen som i slutändan blev "Morgondahens Lidingöbana för gårdagens behov.

Och en dröm vore ju om man byggde om hållplatsen i Ropsten så att det blev lika långt från alla dörrar på spårvagnstågen till tunnelbaneingången för då skulle trafikanterna fördela sig jämt i vagnarna.

Skulle man köra 60-meterståg nu så skulle det på morgonen vara ståfullt längst fram och lediga sittplatser längst bak mot stan, så är det på RB.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av /jes »

Magnus Ahltorp skrev: lördag 03 juni 2023 12:56
...

2x30-metersvagnar som andra nämner och avskaffade av alla mötesstationer hade varit förhållandevis lätta åtgärder som skulle ha förbättrat driftsäkerheten väsentligt. Nu när bron blir dubbelspårig är ju de enda mötesstationerna Högberga och Brevik, som förbinds av ett enkelspår som hade varit mycket lätt att göra om till ett dubbelspår.
Dubbelspår Högberga-Brevik fanns med i planeringen (markutrymme finns) men ströks ganska sent i projektet av ekonomiska skäl har jag fått mig berättat. Man får ändå vara glad över upprustningen 2013-2015, idag hade regionen kanske inte fattat ett beslut om en så stor investering på Lidingö.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: lördag 03 juni 2023 17:05Dubbelspår Högberga-Brevik fanns med i planeringen (markutrymme finns) men ströks ganska sent i projektet av ekonomiska skäl har jag fått mig berättat. Man får ändå vara glad över upprustningen 2013-2015, idag hade regionen kanske inte fattat ett beslut om en så stor investering på Lidingö.
Fler bostäder är nyckeln till bättre kollektivtrafik
Lidingö Nyheter skrev:Alla politiska partier i Lidingö önskar bättre kollektivtrafik av region Stockholm för Lidingö.

Efter Lidingöbanans upprustning har inga nämnvärda förbättringar genomförts. Förklaringen är Lidingös blygsamma bostadsbyggande.
Lidingös nya bostadspolitik kan ha något med saken att göra...
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av Lennart Petersen »

Diripsi skrev: lördag 03 juni 2023 10:25
Magnus Ahltorp skrev: lördag 03 juni 2023 8:55 Att Daniel Källenfors inte är från Lidingö spelar roll, eftersom han i sin politik vill "bevara" Lidingö. Han vill inte att nya bostäder byggs så att andra kan göra samma sak som han gjort, dvs flytta till Lidingö, något som skulle vara positivt för Lidingöbanan.
Det skulle bara bli mer trängsel på vagnarna, det tycker jag inte är något positivt.
Så man kan inte tänka sig mer kapacitet , tätare trafik, längre tåg ?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av Hechtwagen »

Lennart Petersen skrev: lördag 03 juni 2023 19:25
Diripsi skrev: lördag 03 juni 2023 10:25
Magnus Ahltorp skrev: lördag 03 juni 2023 8:55 Att Daniel Källenfors inte är från Lidingö spelar roll, eftersom han i sin politik vill "bevara" Lidingö. Han vill inte att nya bostäder byggs så att andra kan göra samma sak som han gjort, dvs flytta till Lidingö, något som skulle vara positivt för Lidingöbanan.
Det skulle bara bli mer trängsel på vagnarna, det tycker jag inte är något positivt.
Så man kan inte tänka sig mer kapacitet , tätare trafik, längre tåg ?
SL kunde i vart fall inte tänka sig det när de renoverade banan, trist.

Jämför med Roslagsbanan där det börjar gå upp för "SL" att de nya tågen de får nu sväljer färre resenärer än de gamla tågen.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av /jes »

Enceladus skrev: lördag 03 juni 2023 18:40
...

Lidingös nya bostadspolitik kan ha något med saken att göra...
Jag har bott på Lidingö i 33 år och bostadspolitiken är densamma. Stora utvecklingsprojekt under de här åren är Gåshaga och Dalénum, samtliga utmed Lidingöbanan. Annars har det nog byggts och byggs men det handlar mera om förtätning, till exempel Larsberg, Högberga och Brevik. Nästa större projekt är Högsätra där detaljplanen är ute på samråd.

Utanför Lidingöbanans upptagningsområde har kommunstyrelsen i veckan beslutat att utreda eventuell överdäckning av infarten till Lidingö. Nya bostäder i centrum har lagts på is på grund av djup oenighet. Lojo-området förtätas med ny bebyggelse just nu, Rudboda står på tur.

Några helt nya områden finns däremot inte på kartan. Om man tänker sig mera underlag för Lidingöbanan kan man ju fylla igen Kottlasjön och avverka skogen på södra sidan. På sträckan Högberga-Käppala finns ju många villor att expropiera för att inte tala om att flytta Käppalaverket någon annan stans, vem vill ta hand om skiten från elva /11/ kommuner? :-) Det finns alltså mark att bygga nya stora bostadsområden på, fram med röjsågen och lite dynamit. :D

Mitt på ön och i nordöstra hörnet finns naturreservat, jordbruk, kursgårdar med mera men det är långt från Lidingöbanan som väl är det primära intresset i detta forum. Eller är det bostadspolitik i allmänhet och i vissa kommuner i synnerhet?

TILLÄGG kl 21
När Sverigeförhandlingen ska summeras och redovisas om sådär tio år kan man undra hur resultatet blev med alla utställda löften från statens, regionernas och kommunernas sida?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av Odd »

Nåja, jag försöker hålla mig till trådens ämne. Som den ärkeentusiast som jag är så kommer här lite från sista timmarna i brons aktiva liv.
IMG_4162.jpeg
IMG_4162.jpeg (198.82 KiB) Visad 484 gånger
IMG_4138.jpeg
IMG_4138.jpeg (218.79 KiB) Visad 484 gånger
IMG_4129.jpeg
IMG_4129.jpeg (266.43 KiB) Visad 484 gånger
IMG_4112.jpeg
IMG_4112.jpeg (229.24 KiB) Visad 484 gånger
IMG_4088.jpeg
IMG_4088.jpeg (313.03 KiB) Visad 484 gånger
Genius on call
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av Magnus Ahltorp »

/jes skrev: lördag 03 juni 2023 20:48 Jag har bott på Lidingö i 33 år och bostadspolitiken är densamma. Stora utvecklingsprojekt under de här åren är Gåshaga och Dalénum, samtliga utmed Lidingöbanan. Annars har det nog byggts och byggs men det handlar mera om förtätning, till exempel Larsberg, Högberga och Brevik. Nästa större projekt är Högsätra där detaljplanen är ute på samråd.
Självklart är det områdena kring Lidingöbanan som är intressanta för större utvecklingsprojekt. Det finns däremot en uttalad ambition att inte bygga så mycket från de styrande partiernas håll. Alltså blir det ofta mesiga projekt. Högsätra är onödigt begränsat när det gäller storlek på de nya husen.
/jes skrev: lördag 03 juni 2023 20:48 På sträckan Högberga-Käppala finns ju många villor att expropiera för att inte tala om att flytta Käppalaverket någon annan stans, vem vill ta hand om skiten från elva /11/ kommuner? :-) Det finns alltså mark att bygga nya stora bostadsområden på, fram med röjsågen och lite dynamit. :D
Det behövs ingen expropriation. Kommunen behöver bara respektera den av Moderaterna i andra sammanhang så omhuldade äganderätten så löser det sig av sig själv.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gamla Lidingöbrons sista resa

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: lördag 03 juni 2023 20:48 Utanför Lidingöbanans upptagningsområde har kommunstyrelsen i veckan beslutat att utreda eventuell överdäckning av infarten till Lidingö. Nya bostäder i centrum har lagts på is på grund av djup oenighet. Lojo-området förtätas med ny bebyggelse just nu, Rudboda står på tur.
En omdragning av Lidingöbanan via Lidingö centrum skulle effektivisera kollektivtrafiken på Lidingö genom att skapa en lokal knutpunkt. Dessutom skulle Lidingöbanans upptagningsområde öka. Det nya dubbelspåret skulle också medge tätare och robustare trafik. Men tyvärr är det för mycket oenighet. :(
Skriv svar