Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av Enceladus »

Urspårning nära Arlanda orsakar tågstopp
TTELA skrev:Tåget var på väg norrut när den bakre delen av tåget spårade ur klockan 04.40 på lördagsmorgonen.

[...]

På tåget fanns ungefär 70 personer. Samtliga evakuerades under lördagsmorgonen med hjälp av bussar.

– Det är två personer som skadats och som har fått föras till sjukhus för vårdkontroll. Jag har inga uppgifter om att någon skulle ha fått allvarliga skador, säger Rebecca Landberg, presstalesperson vid polisen.
Lördagens första tåg från Stockholm C till Arlanda, med avgångstid klockan 4:20, har spårat ur. Alla avgångar på Arlanda Express är inställda. SL:s pendeltåg till Uppsala går via Märsta istället för Arlanda. Vidare gäller biljettsamverkan med SJ Regionaltåg och Mälartåg på sträckan mellan Stockholm och Uppsala.

Tänk att det ska behövas trafikstörningar för att ha biljettsamverkan. Som bekant styr marknadskrafterna i Stockholm. I resten av Europa är det praxis att alltid ha en gemensam taxa i lokaltrafiken. Däremot har Mälardalens högerpolitiker nyligen föreslagit att ta bort stationsavgiften. Ett steg i rätt riktning.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av daniel_s »

Biljettsamverkan är i dessa sammanhang mest ett fint ord för fenomenet att man låter bli att kolla biljetterna eftersom det blir ett sånt väldans gnäll annars.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av Fyrgeit »

Trafikläget för pendeltåg skrev:Pendeltåg på linje 40 är inställda mellan Södertälje centrum och Södertälje hamn på grund av en urspårning utanför Arlanda.
Hur går detta ihop? Beror det egentligen på personalbrist, men nu har de hittat en 'bättre' anledning?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av daniel_s »

Fyrgeit skrev: lördag 27 maj 2023 10:50
Trafikläget för pendeltåg skrev:Pendeltåg på linje 40 är inställda mellan Södertälje centrum och Södertälje hamn på grund av en urspårning utanför Arlanda.
Hur går detta ihop? Beror det egentligen på personalbrist, men nu har de hittat en 'bättre' anledning?
Flera tåg är ju rejält sena sedan i morse, så vändningen i Södertälje hamn är kanske helt enkelt för att få dem i tid. Omloppsbyten (omtågning på tunnelbanespråk) verkar vara något man drar sig för i pendeltågstrafiken…
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av daniel_s »

Här gör t ex det 30 minuter försenade tåget 2226 uppehåll i Upplands Väsby på sin väg mot Uppsala. Sedan tror jag att planen är att den ska gå som ett sent 2235 därifrån, för att sedan möjligen gå i rätt tid norrut från Södertälje. Men jag kan ta fel på ett omlopp, så jag ska inte svära på att jag gissar rätt.
IMG_9390.jpeg
IMG_9390.jpeg (203.55 KiB) Visad 1380 gånger
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: lördag 27 maj 2023 9:19
Tänk att det ska behövas trafikstörningar för att ha biljettsamverkan. Som bekant styr marknadskrafterna i Stockholm. I resten av Europa är det praxis att alltid ha en gemensam taxa i lokaltrafiken. Däremot har Mälardalens högerpolitiker nyligen föreslagit att ta bort stationsavgiften. Ett steg i rätt riktning.
Utomlands har man istället oftast en del olika zoner.
39kr för att åka Uppsala - Stockholm vore ju löjligt billigt. Så mycket kostar det ju att åka Stockholm C - Djurgården. Varför ska en resa som är längre kosta lika mycket som en kort resa?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: lördag 27 maj 2023 11:48
Enceladus skrev: lördag 27 maj 2023 9:19
Tänk att det ska behövas trafikstörningar för att ha biljettsamverkan. Som bekant styr marknadskrafterna i Stockholm. I resten av Europa är det praxis att alltid ha en gemensam taxa i lokaltrafiken. Däremot har Mälardalens högerpolitiker nyligen föreslagit att ta bort stationsavgiften. Ett steg i rätt riktning.
Utomlands har man istället oftast en del olika zoner.
39kr för att åka Uppsala - Stockholm vore ju löjligt billigt. Så mycket kostar det ju att åka Stockholm C - Djurgården. Varför ska en resa som är längre kosta lika mycket som en kort resa?
Nuförtiden har flera europeiska länder nationella kort för cirka 500 kr per månad. Redan efter 13 resor hamnar prislappen över 500 kr. Knappast billigt!

För övrigt kostar det cirka 39 kr att producera en pendeltågsresa mellan Stockholm C och Arlanda C. Varför ska den klimatvänligaste resan beskattas extra?
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av Enceladus »

Kända fel där Arlanda express spårade ur – polisen misstänker brott
SVT Nyheter skrev:Arlanda express-tåget färdades i omkring 150 kilometer i timmen när det spårade ur. Ombord fanns 67 personer. Nu kan SVT avslöja att det fanns flera kända fel på rälsen – och att polisen inlett en förundersökning om framkallande av fara för annan och vållande till kroppsskada.

[...]

Bolaget A-train, som sköter driften och underhållet på platsen där tåget spårade ur, medger att det funnits problem.
Vinst går före säkerhet? :?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av daniel_s »

Att det finns kända fel på rälsen är inte samma sak som att spåret omedelbart ska stängas av. Alla spårinnehavare/infrastrukturförvaltare har någon form av gränser där det ska vidtas olika åtgärder såsom tätare kontroller eller utbyte, och alla kan drabbas av rälsbrott om metallen inte beter sig som den förväntas göra. Men man kan inte heller byta all räls hela tiden, särskilt inte om man vill ha nattrafik…
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: fredag 02 juni 2023 15:08 Att det finns kända fel på rälsen är inte samma sak som att spåret omedelbart ska stängas av. Alla spårinnehavare/infrastrukturförvaltare har någon form av gränser där det ska vidtas olika åtgärder såsom tätare kontroller eller utbyte, och alla kan drabbas av rälsbrott om metallen inte beter sig som den förväntas göra. Men man kan inte heller byta all räls hela tiden, särskilt inte om man vill ha nattrafik…
Men sätta ner hastigheten kanske ? Resenärerna kommer fram några minuter sent men i helt skick.
Spåra ur i 20km/h ger ju normalt inte samma ko sekvenser som 150km/h
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av daniel_s »

Du vill nog inte veta hur många minuter det skulle bli om man skulle tillämpa en sådan policy på samtliga kända fel oavsett nivå!
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: fredag 02 juni 2023 19:05 Du vill nog inte veta hur många minuter det skulle bli om man skulle tillämpa en sådan policy på samtliga kända fel oavsett nivå!
Det vill jag gärna veta. Men hellre kommer jag fram några minuter sent än inte alls..
Och det handlar naturligtvis inte om ”oavsett nivå” utan just en bedömning efter konstaterad nivå.
Är det inte säkert så sätter man ner hastigheten eller ställer in helt.
Och tänk nu på konsekvenserna om första vagnen spåret ur . Eller ett riktigt skräckscenario där tåget hamnar på spåret bredvid där ett mötande tåg...
Sverige har nu historiskt´haft en period med mycket få tågolyckor vilket i stort kan datetas till efter i förandet av ATC.
Men nu rapportetas det ju allt oftare om brister på infrastrukturen. Och vi har gåtg upp från hastigheter som 130km/h till 200km/h (Aex brukar köra en gnutta snabbare än så )
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av daniel_s »

Klart att det blir oavsett nivå, du har ju just underkänt systemet med bedömningar eftersom det stod på radion att det fanns kända fel.

Bara mellan Märsta och Södertälje skulle det säkert innebära en förlängning av restiden med minst en halvtimme om man skulle sätta ner till 20 km/h över vartenda känt fel på spåret oavsett felets art och storlek. Tänk dig det över hela Sverige, det skulle ju bli festligt.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: lördag 03 juni 2023 5:23 Klart att det blir oavsett nivå, du har ju just underkänt systemet med bedömningar eftersom det stod på radion att det fanns kända fel.

Bara mellan Märsta och Södertälje skulle det säkert innebära en förlängning av restiden med minst en halvtimme om man skulle sätta ner till 20 km/h över vartenda känt fel på spåret oavsett felets art och storlek. Tänk dig det över hela Sverige, det skulle ju bli festligt.
Är väl ingen i denna tråd som anser att man ska sätta ner hastigheten vid varje känt fel så varför fortsätter du påstå detta?
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av Joakim W »

BSB101 skrev: söndag 04 juni 2023 11:40
daniel_s skrev: lördag 03 juni 2023 5:23 Klart att det blir oavsett nivå, du har ju just underkänt systemet med bedömningar eftersom det stod på radion att det fanns kända fel.

Bara mellan Märsta och Södertälje skulle det säkert innebära en förlängning av restiden med minst en halvtimme om man skulle sätta ner till 20 km/h över vartenda känt fel på spåret oavsett felets art och storlek. Tänk dig det över hela Sverige, det skulle ju bli festligt.
Är väl ingen i denna tråd som anser att man ska sätta ner hastigheten vid varje känt fel så varför fortsätter du påstå detta?
Har du läst tråden ens?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av BSB101 »

Joakim W skrev: söndag 04 juni 2023 11:48
BSB101 skrev: söndag 04 juni 2023 11:40
daniel_s skrev: lördag 03 juni 2023 5:23 Klart att det blir oavsett nivå, du har ju just underkänt systemet med bedömningar eftersom det stod på radion att det fanns kända fel.

Bara mellan Märsta och Södertälje skulle det säkert innebära en förlängning av restiden med minst en halvtimme om man skulle sätta ner till 20 km/h över vartenda känt fel på spåret oavsett felets art och storlek. Tänk dig det över hela Sverige, det skulle ju bli festligt.
Är väl ingen i denna tråd som anser att man ska sätta ner hastigheten vid varje känt fel så varför fortsätter du påstå detta?
Har du läst tråden ens?
Ja, har du? Jag kanske ska omformulera mig, har du läst och förstått innehållet?
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av Joakim W »

BSB101 skrev: söndag 04 juni 2023 12:04
Joakim W skrev: söndag 04 juni 2023 11:48
BSB101 skrev: söndag 04 juni 2023 11:40

Är väl ingen i denna tråd som anser att man ska sätta ner hastigheten vid varje känt fel så varför fortsätter du påstå detta?
Har du läst tråden ens?
Ja, har du? Jag kanske ska omformulera mig, har du läst och förstått innehållet?
Jo, jag tyckte mig väl ha läst och förstått. Någon har frågat varför man inte sätter ner hastigheten till säg 20km/h på samtliga ställen med anmärkningar. Daniel svarar på varför man inte gör så.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av Lennart Petersen »

Joakim W skrev: söndag 04 juni 2023 13:01
BSB101 skrev: söndag 04 juni 2023 12:04
Joakim W skrev: söndag 04 juni 2023 11:48
Har du läst tråden ens?
Ja, har du? Jag kanske ska omformulera mig, har du läst och förstått innehållet?
Jo, jag tyckte mig väl ha läst och förstått. Någon har frågat varför man inte sätter ner hastigheten till säg 20km/h på samtliga ställen med anmärkningar. Daniel svarar på varför man inte gör så.
Jag skrev alltså uttryckligen att det handlar inte om ”oavsett nivå” utan efter en bedömning av befintlig nivå.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av daniel_s »

Men uppenbarligen underkänner du den bedömning som var gjord, så jag kan inte få det till något annat än att du menar att det ska gälla oavsett bedömning.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Arlanda Express har spårat ur (27 maj 2023)

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: söndag 04 juni 2023 18:37 Men uppenbarligen underkänner du den bedömning som var gjord, så jag kan inte få det till något annat än att du menar att det ska gälla oavsett bedömning.
Men det gör jag inte, det är du som tolkar ut saker jag inte skrivit.
Och för Arlandaolyckan har vi väl facit , urspårning med skadade resenärer och jättelika materiella kostnader och förlorade trafikintäckter.
Med otur ku det blivit en katastrof som i Indien om Aex tåget hamnat på mötande spår och...
Och appropå inget så var det på dagens handlamatexpedition nedsatt hastighet mellan T-Duvbo och T-Sindbybergs centrum vilket förklarades av tekniskt fel på banan. Någon hade gjort en bedömning...
Konsekvenserna blev måttliga med några minuters längre restid vilket faktiskt balanserades av att jag hann med ett tåg jag egentligen inte skulle hunnit.
Skriv svar