Sida 1 av 1

Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Postat: lördag 20 maj 2023 11:17
av JohanB
Borde inte mycket av problematiken kring frekvens- och kapacitet till Arenastaden lösas mha att man bygger en anslutning från Hagastaden till S:t Eriksplan?

På detta sätt kan två linjer trafikera Arenastaden:
Arenastaden–Åkeshov/Vällingby
Arenastaden–Skarpnäck/Farsta.

Re: Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Postat: lördag 20 maj 2023 11:42
av Joakim W
Varför inte fortsätta lite till, bygg ihop Arenalinjen med den "nya" gula linjen från Fridhemsplan ner mot Liljeholmen? :D

Re: Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Postat: lördag 20 maj 2023 11:56
av twr
Joakim W skrev: lördag 20 maj 2023 11:42 Varför inte fortsätta lite till, bygg ihop Arenalinjen med den "nya" gula linjen från Fridhemsplan ner mot Liljeholmen? :D
Trafikförvaltningen har sedan utredningen inom Sverigeförhandlingen en långsiktig plan att koppla loss grenen till Arenastaden från Gröna linjen och istället koppla den till Gula linjen vid Fridhemsplan. Det är bara drygt en kilometer upp till Hagastaden som saknas. Tyvärr har ju FUT valt bort att bygga riktig tunnelbana och bygger istället vad som ur kapacitetssynpunkt snarare blir en extremt dyr spårvägstunnel. Så frågan är om man kan nöja sig med 70 meters tåg på grenen till Arenastaden i framtiden.

Re: Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Postat: lördag 20 maj 2023 12:29
av Enceladus
twr skrev: lördag 20 maj 2023 11:56
Joakim W skrev: lördag 20 maj 2023 11:42 Varför inte fortsätta lite till, bygg ihop Arenalinjen med den "nya" gula linjen från Fridhemsplan ner mot Liljeholmen? :D
Tyvärr har ju FUT valt bort att bygga riktig tunnelbana och bygger istället vad som ur kapacitetssynpunkt snarare blir en extremt dyr spårvägstunnel. Så frågan är om man kan nöja sig med 70 meters tåg på grenen till Arenastaden i framtiden.
Kortare tåg, men högre turtäthet. Tänk Köpenhamns metro med 40 tåg/h, d.v.s. 90 sekunder mellan avgångarna!

Re: Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Postat: lördag 20 maj 2023 13:36
av twr
Enceladus skrev: lördag 20 maj 2023 12:29
twr skrev: lördag 20 maj 2023 11:56
Joakim W skrev: lördag 20 maj 2023 11:42 Varför inte fortsätta lite till, bygg ihop Arenalinjen med den "nya" gula linjen från Fridhemsplan ner mot Liljeholmen? :D
Tyvärr har ju FUT valt bort att bygga riktig tunnelbana och bygger istället vad som ur kapacitetssynpunkt snarare blir en extremt dyr spårvägstunnel. Så frågan är om man kan nöja sig med 70 meters tåg på grenen till Arenastaden i framtiden.
Kortare tåg, men högre turtäthet. Tänk Köpenhamns metro med 40 tåg/h, d.v.s. 90 sekunder mellan avgångarna!
Det kräver både ett signalsystem för det, och ändstationer som klarar så tät trafik. Jag tvivlar på att FUT planerar för det.

Re: Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Postat: lördag 20 maj 2023 13:39
av Enceladus
twr skrev: lördag 20 maj 2023 13:36
Enceladus skrev: lördag 20 maj 2023 12:29 Kortare tåg, men högre turtäthet. Tänk Köpenhamns metro med 40 tåg/h, d.v.s. 90 sekunder mellan avgångarna!
Det kräver både ett signalsystem för det, och ändstationer som klarar så tät trafik. Jag tvivlar på att FUT planerar för det.
Är det ett sammanträffande att Hitachi Rail, företaget bakom signalsystemet i Köpenhamns metro, har ökat sin närvaro i Stockholm?

Re: Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Postat: lördag 20 maj 2023 19:58
av Nils Carl Aspenberg
Ansaldo har da lenge vært aktive i Skandinavia. De leverte sporvogner til Oslo og Göteborg og tog til NSB. Så ble virksomheten solgt til Hitachi. Men når de nå ikke leverer til Oslo og Göteborg så søkers det etter nye kunder. Og kanskje de finnes i Stockholm?

Re: Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Postat: lördag 20 maj 2023 20:39
av daniel_s
Nils Carl Aspenberg skrev: lördag 20 maj 2023 19:58 Ansaldo har da lenge vært aktive i Skandinavia. De leverte sporvogner til Oslo og Göteborg og tog til NSB. Så ble virksomheten solgt til Hitachi. Men når de nå ikke leverer til Oslo og Göteborg så søkers det etter nye kunder. Og kanskje de finnes i Stockholm?
Stockholms tunnelbana har ju haft signalsystem från (sedermera) Hitachi i över 70 år. Även Roslagsbanan har ATC därifrån.