Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
JohanB
Inlägg: 448
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Inlägg av JohanB »

Borde inte mycket av problematiken kring frekvens- och kapacitet till Arenastaden lösas mha att man bygger en anslutning från Hagastaden till S:t Eriksplan?

På detta sätt kan två linjer trafikera Arenastaden:
Arenastaden–Åkeshov/Vällingby
Arenastaden–Skarpnäck/Farsta.
Joakim W
Inlägg: 468
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Inlägg av Joakim W »

Varför inte fortsätta lite till, bygg ihop Arenalinjen med den "nya" gula linjen från Fridhemsplan ner mot Liljeholmen? :D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Inlägg av twr »

Joakim W skrev: lördag 20 maj 2023 11:42 Varför inte fortsätta lite till, bygg ihop Arenalinjen med den "nya" gula linjen från Fridhemsplan ner mot Liljeholmen? :D
Trafikförvaltningen har sedan utredningen inom Sverigeförhandlingen en långsiktig plan att koppla loss grenen till Arenastaden från Gröna linjen och istället koppla den till Gula linjen vid Fridhemsplan. Det är bara drygt en kilometer upp till Hagastaden som saknas. Tyvärr har ju FUT valt bort att bygga riktig tunnelbana och bygger istället vad som ur kapacitetssynpunkt snarare blir en extremt dyr spårvägstunnel. Så frågan är om man kan nöja sig med 70 meters tåg på grenen till Arenastaden i framtiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9849
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: lördag 20 maj 2023 11:56
Joakim W skrev: lördag 20 maj 2023 11:42 Varför inte fortsätta lite till, bygg ihop Arenalinjen med den "nya" gula linjen från Fridhemsplan ner mot Liljeholmen? :D
Tyvärr har ju FUT valt bort att bygga riktig tunnelbana och bygger istället vad som ur kapacitetssynpunkt snarare blir en extremt dyr spårvägstunnel. Så frågan är om man kan nöja sig med 70 meters tåg på grenen till Arenastaden i framtiden.
Kortare tåg, men högre turtäthet. Tänk Köpenhamns metro med 40 tåg/h, d.v.s. 90 sekunder mellan avgångarna!
twr
Inlägg: 8903
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: lördag 20 maj 2023 12:29
twr skrev: lördag 20 maj 2023 11:56
Joakim W skrev: lördag 20 maj 2023 11:42 Varför inte fortsätta lite till, bygg ihop Arenalinjen med den "nya" gula linjen från Fridhemsplan ner mot Liljeholmen? :D
Tyvärr har ju FUT valt bort att bygga riktig tunnelbana och bygger istället vad som ur kapacitetssynpunkt snarare blir en extremt dyr spårvägstunnel. Så frågan är om man kan nöja sig med 70 meters tåg på grenen till Arenastaden i framtiden.
Kortare tåg, men högre turtäthet. Tänk Köpenhamns metro med 40 tåg/h, d.v.s. 90 sekunder mellan avgångarna!
Det kräver både ett signalsystem för det, och ändstationer som klarar så tät trafik. Jag tvivlar på att FUT planerar för det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9849
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: lördag 20 maj 2023 13:36
Enceladus skrev: lördag 20 maj 2023 12:29 Kortare tåg, men högre turtäthet. Tänk Köpenhamns metro med 40 tåg/h, d.v.s. 90 sekunder mellan avgångarna!
Det kräver både ett signalsystem för det, och ändstationer som klarar så tät trafik. Jag tvivlar på att FUT planerar för det.
Är det ett sammanträffande att Hitachi Rail, företaget bakom signalsystemet i Köpenhamns metro, har ökat sin närvaro i Stockholm?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1974
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Ansaldo har da lenge vært aktive i Skandinavia. De leverte sporvogner til Oslo og Göteborg og tog til NSB. Så ble virksomheten solgt til Hitachi. Men når de nå ikke leverer til Oslo og Göteborg så søkers det etter nye kunder. Og kanskje de finnes i Stockholm?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Triangelspår och trafik till Arenastaden?

Inlägg av daniel_s »

Nils Carl Aspenberg skrev: lördag 20 maj 2023 19:58 Ansaldo har da lenge vært aktive i Skandinavia. De leverte sporvogner til Oslo og Göteborg og tog til NSB. Så ble virksomheten solgt til Hitachi. Men når de nå ikke leverer til Oslo og Göteborg så søkers det etter nye kunder. Og kanskje de finnes i Stockholm?
Stockholms tunnelbana har ju haft signalsystem från (sedermera) Hitachi i över 70 år. Även Roslagsbanan har ATC därifrån.
Skriv svar