Sida 2 av 4

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 20:20
av Harald
daniel_s skrev: torsdag 18 maj 2023 19:55
Harald skrev: torsdag 18 maj 2023 18:32 Linjenummer behövs inte i Stockholms spårtrafik. De är en historisk kvarleva från den tid då Stockholm hade ett spårvägsnät där man kunde komma till en destination på olika vägar. Då fungerade ett linjenummer som en kortfattad information om vägen för den som kände systemet. I det nuvarande systemet finns det bara en väg till varje destination med undantag för Märsta och Uppsala.
Antar att du menar Knivsta och Uppsala. Men det där stämmer ju inte, det finns t ex två vägar mellan Alvik och Gullmarsplan.
Inte med samma bansystem. Står man t.ex. på en plattform vid Gullmarsplan och det kommer ett tåg som är skyltat med destinationen Alvik, så finns det bara en väg dit för det tåget.

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 20:33
av Lennart Petersen
Harald skrev: torsdag 18 maj 2023 20:20
daniel_s skrev: torsdag 18 maj 2023 19:55
Harald skrev: torsdag 18 maj 2023 18:32 Linjenummer behövs inte i Stockholms spårtrafik. De är en historisk kvarleva från den tid då Stockholm hade ett spårvägsnät där man kunde komma till en destination på olika vägar. Då fungerade ett linjenummer som en kortfattad information om vägen för den som kände systemet. I det nuvarande systemet finns det bara en väg till varje destination med undantag för Märsta och Uppsala.
Antar att du menar Knivsta och Uppsala. Men det där stämmer ju inte, det finns t ex två vägar mellan Alvik och Gullmarsplan.
Inte med samma bansystem. Står man t.ex. på en plattform vid Gullmarsplan och det kommer ett tåg som är skyltat med destinationen Alvik, så finns det bara en väg dit för det tåget.
Men innan du går ner på just den plattformen så kan du ju göra ett val och välja en annan plattform.
Och en spårkarta med linjenummer är nog bra för att förstå att även T-tåg skyltat Hässelby eller ett tvärbanetåg mot Solna går att använda för Alviksresan.

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 20:50
av ADDE
Lennart Petersen skrev: torsdag 18 maj 2023 20:33
Harald skrev: torsdag 18 maj 2023 20:20
daniel_s skrev: torsdag 18 maj 2023 19:55

Antar att du menar Knivsta och Uppsala. Men det där stämmer ju inte, det finns t ex två vägar mellan Alvik och Gullmarsplan.
Inte med samma bansystem. Står man t.ex. på en plattform vid Gullmarsplan och det kommer ett tåg som är skyltat med destinationen Alvik, så finns det bara en väg dit för det tåget.
Men innan du går ner på just den plattformen så kan du ju göra ett val och välja en annan plattform.
Och en spårkarta med linjenummer är nog bra för att förstå att även T-tåg skyltat Hässelby eller ett tvärbanetåg mot Solna går att använda för Alviksresan.
Eller så öppnar man SL-appen i mobilen och ser att den snabbaste restiden till Alvik från Gullmarsplan är med tunnelbanan. Och där står det tydligt vilken linje man ska ta och tågets destination. Enkelt och översiktigt. Där tror jag linjenummer kan hjälpa en att ta sig fram rätt väg.

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 21:25
av Harald
Tydligen odugliga spårtrafikkartor: https://tfl.gov.uk/maps/track
Det är ett mysterium hur turister kan ta sig fram med den stadens spårtrafik.

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 22:11
av Lennart Petersen
ADDE skrev: torsdag 18 maj 2023 20:50 [
Eller så öppnar man SL-appen i mobilen och ser att den snabbaste restiden till Alvik från Gullmarsplan är med tunnelbanan. Och där står det tydligt vilken linje man ska ta och tågets destination. Enkelt och översiktigt. Där tror jag linjenummer kan hjälpa en att ta sig fram rätt väg.
Ja appen och mobil är nog uppenbarligen ett bra instrument för att hitta vägen i ett komplicerat system.
Fast den kan kanske inte kalkylera med alla petsonliga preferanser.
En kollega jag åkte ungefär samma väg. Men jag snabbaste väg med byte vid T-Centralen medans kollegan bytte vid Fridhemsplan helt enkelt för att han gärna ville ha en sittplats. Och på hemresan hade jag en mer avancerad plan, byte röd-grön till blå går fortast via de norra rulltrapporna och allra snabbast söderifrån från röd som ligger en våning högre. Så jag startade med grön , bytte till röd vid Slussen eller Gamla stan sedan rulltrappa upp och ned och hinna blå med sekundmarginal. Så var jag hemma 15min tidigare, värdefullt efter ett långt arbetspass.

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 23:16
av daniel_s
Harald skrev: torsdag 18 maj 2023 21:25 Tydligen odugliga spårtrafikkartor: https://tfl.gov.uk/maps/track
Det är ett mysterium hur turister kan ta sig fram med den stadens spårtrafik.
Ja, särskilt som deras linjenummer är helt obegripliga. Det är alltid linje 1 som är nästa tåg, och linje 2 som kommer efter det…

Re: Gult blir grönt

Postat: söndag 21 maj 2023 20:02
av Hechtwagen
Harald skrev: torsdag 18 maj 2023 18:32 Linjenummer behövs inte i Stockholms spårtrafik. De är en historisk kvarleva från den tid då Stockholm hade ett spårvägsnät där man kunde komma till en destination på olika vägar. Då fungerade ett linjenummer som en kortfattad information om vägen för den som kände systemet. I det nuvarande systemet finns det bara en väg till varje destination med undantag för Märsta och Uppsala. Alltså räcker det att ange destination, vilket man ändå måste göra. Om man ska berätta för en utsocknes hur man tar sig från Centralen till Aga så kan man inte säga "tag linje 14 och byt till linje 21" för då kan den hamna i Fruängen där den inte hittar någon linje 21.

Eftersom linjenumren finns endast av historiska skäl finns det ingen anledning att ändra på de historiska linjenumren. Från början hade man ingen speciell uppdelning av linjenumren, utan de gavs vartefter linjerna tillkom. Därför var linje 8 en förortslinje och linjerna 11 och 14 stadslinjer. Sedan råkade det vara så att den första linje 11 var nedlagd när Bromma, som hade linjerna 12 och 13, fick en tredje linje som därför kunde få nummer 11. På samma sätt var den tidigare linje 18 nedlagd när delar av linjerna 8 och 19 ställdes om till tunnelbana som därför kunde få numren 18 och 19. Därmed blev nummer 8 ledigt och kunde användas när en ny stadslinje tillkom genom delning av ringlinjen.

Linjenumren i spårtrafiken har bara kalenderbitarintresse, så det blir en fråga om vilken kalenderbitares intresse som ska råda, den historiskt intresserade eller den ordningsintresserade.
Linjenummer i dagens tunnelbana är det yttetst tveksamt om det behövs, för pendeltågen i Stockholm är det helt onödigt!

Om jag kliver ner på T-Mariatorget och ska till Telefonplan och vet att det är linje 14 jag ska åka med, inte mer, så är det bara 50% chans att tåget jag kliver på åker till Telefonplan, inte så väldigt användbar information att veta det linjenumret då!

Re: Gult blir grönt

Postat: söndag 21 maj 2023 20:38
av Lennart Petersen
Hechtwagen skrev: söndag 21 maj 2023 20:02
Harald skrev: torsdag 18 maj 2023 18:32 Linjenummer behövs inte i Stockholms spårtrafik. De är en historisk kvarleva från den tid då Stockholm hade ett spårvägsnät där man kunde komma till en destination på olika vägar. Då fungerade ett linjenummer som en kortfattad information om vägen för den som kände systemet. I det nuvarande systemet finns det bara en väg till varje destination med undantag för Märsta och Uppsala. Alltså räcker det att ange destination, vilket man ändå måste göra. Om man ska berätta för en utsocknes hur man tar sig från Centralen till Aga så kan man inte säga "tag linje 14 och byt till linje 21" för då kan den hamna i Fruängen där den inte hittar någon linje 21.

Eftersom linjenumren finns endast av historiska skäl finns det ingen anledning att ändra på de historiska linjenumren. Från början hade man ingen speciell uppdelning av linjenumren, utan de gavs vartefter linjerna tillkom. Därför var linje 8 en förortslinje och linjerna 11 och 14 stadslinjer. Sedan råkade det vara så att den första linje 11 var nedlagd när Bromma, som hade linjerna 12 och 13, fick en tredje linje som därför kunde få nummer 11. På samma sätt var den tidigare linje 18 nedlagd när delar av linjerna 8 och 19 ställdes om till tunnelbana som därför kunde få numren 18 och 19. Därmed blev nummer 8 ledigt och kunde användas när en ny stadslinje tillkom genom delning av ringlinjen.

Linjenumren i spårtrafiken har bara kalenderbitarintresse, så det blir en fråga om vilken kalenderbitares intresse som ska råda, den historiskt intresserade eller den ordningsintresserade.
Linjenummer i dagens tunnelbana är det yttetst tveksamt om det behövs, för pendeltågen i Stockholm är det helt onödigt!

Om jag kliver ner på T-Mariatorget och ska till Telefonplan och vet att det är linje 14 jag ska åka med, inte mer, så är det bara 50% chans att tåget jag kliver på åker till Telefonplan, inte så väldigt användbar information att veta det linjenumret då!
Om du kliver på vilket tåg som helst. Men du väntar väl tills det kommer ett tåg annonserat som linje 14. Alternativt byter vid Liljeholmen.
Och det är aldrig fel med redundans, överflöd, man skyltar och annonserar ju tågen både med linjenummer och slutstation, t.ex 10 Hulsta.
Och den oerfarne börjar nog med att orientera sig på en spårkarta eller kanske söker på sl.se, även där kommer linjenumren fram.

Re: Gult blir grönt

Postat: söndag 21 maj 2023 21:52
av Odd
Om man kliver ner i tunnelbanan på en slumpmässigt utvald station så har man följande chanser:
- 1 av 100 att du skall gå av på stationen du går på.
- 1 på ca 8 att du kan kliva av innan du når ändstation eller kliva av på ändstationen.
- 1 på 4 att du når din destination om du "åker ett helt varv" på den linjen du råkar kliva på.
- 1 på 17 att du hamnar i en oändlig loop och aldrig kommer till din station, om du ger upp efter fyra byten på stationer med mer än en linje.
...
Stalltipset är att planera resvägen i förväg, då är chansen i alla fall nära hundra procent.

Re: Gult blir grönt

Postat: söndag 21 maj 2023 22:04
av Harald
Lennart Petersen skrev: söndag 21 maj 2023 20:38 ]
Om du kliver på vilket tåg som helst. Men du väntar väl tills det kommer ett tåg annonserat som linje 14. Alternativt byter vid Liljeholmen.
Och det är aldrig fel med redundans, överflöd, man skyltar och annonserar ju tågen både med linjenummer och slutstation, t.ex 10 Hulsta.
Och den oerfarne börjar nog med att orientera sig på en spårkarta eller kanske söker på sl.se, även där kommer linjenumren fram.
Nej, förutsättningen var att han bara vet att det är linje 14 han ska åka med. Då är det 50 % sannolikhet att han hamnar i Ropsten. Sådant hände i verkligheten när jag var busskonduktör i Uppsala. Det kunde hända att någon som hade stigit på i centrum vid ändstationen frågade efter en hållplats som låg åt andra hållet. När man då förklarade att de skulle ha tagit en buss i andra riktningen fick man kommentaren; Va, går tolvan åt två håll!

Re: Gult blir grönt

Postat: söndag 21 maj 2023 22:17
av Lennart Petersen
Harald skrev: söndag 21 maj 2023 22:04
Lennart Petersen skrev: söndag 21 maj 2023 20:38 ]
Om du kliver på vilket tåg som helst. Men du väntar väl tills det kommer ett tåg annonserat som linje 14. Alternativt byter vid Liljeholmen.
Och det är aldrig fel med redundans, överflöd, man skyltar och annonserar ju tågen både med linjenummer och slutstation, t.ex 10 Hulsta.
Och den oerfarne börjar nog med att orientera sig på en spårkarta eller kanske söker på sl.se, även där kommer linjenumren fram.
Nej, förutsättningen var att han bara vet att det är linje 14 han ska åka med. Då är det 50 % sannolikhet att han hamnar i Ropsten. Sådant hände i verkligheten när jag var busskonduktör i Uppsala. Det kunde hända att någon som hade stigit på i centrum vid ändstationen frågade efter en hållplats som låg åt andra hållet. När man då förklarade att de skulle ha tagit en buss i andra riktningen fick man kommentaren; Va, går tolvan åt två håll!
Ja det verkar ju rimligt, slutstation behövs.

Re: Gult blir grönt

Postat: söndag 21 maj 2023 22:22
av twr
Jag förstår inte riktigt alla som har en så stark uppfattning att linjenummer inte behövs. Man behöver ju inte använda dem om man inte vill, och de gör väl ingen skada?

Men visst är det ganska praktiskt att kunna säga det korta ”linje 14” istället för att varje gång behöva säga ”linjen mellan Fruängen och Mörby centrum”?

Re: Gult blir grönt

Postat: måndag 22 maj 2023 1:12
av Hechtwagen
Odd skrev: söndag 21 maj 2023 21:52 Om man kliver ner i tunnelbanan på en slumpmässigt utvald station så har man följande chanser:
- 1 av 100 att du skall gå av på stationen du går på.
- 1 på ca 8 att du kan kliva av innan du når ändstation eller kliva av på ändstationen.
- 1 på 4 att du når din destination om du "åker ett helt varv" på den linjen du råkar kliva på.
- 1 på 17 att du hamnar i en oändlig loop och aldrig kommer till din station, om du ger upp efter fyra byten på stationer med mer än en linje.
...
Stalltipset är att planera resvägen i förväg, då är chansen i alla fall nära hundra procent.
Och hur ändrar förekomsten av linjenummer din kalkyl?

Re: Gult blir grönt

Postat: måndag 22 maj 2023 8:28
av Odd
Jag har gjort en förenklad beräkning och vissa antaganden. Om jag skulle lägga in tidtabellen i den så skulle jag lägga mer tid på det än vad som är hälsosamt. :cheesygrin:

Re: Gult blir grönt

Postat: måndag 22 maj 2023 10:56
av Harald
twr skrev: söndag 21 maj 2023 22:22 Jag förstår inte riktigt alla som har en så stark uppfattning att linjenummer inte behövs. Man behöver ju inte använda dem om man inte vill, och de gör väl ingen skada?

Men visst är det ganska praktiskt att kunna säga det korta ”linje 14” istället för att varje gång behöva säga ”linjen mellan Fruängen och Mörby centrum”?
De som har behov att tala om linjen mellan Fruängen och Mörby centrum är ganska få, och man kan gärna ha ett linjenummer för deras behov, men det behöver inte visas för allmänheten. Den har inte mycket nytta av det. Den som ska resa behöver mera information, och när den informationen har givits ger ett linjenummer ingen mer information.

Re: Gult blir grönt

Postat: måndag 22 maj 2023 11:10
av Odd
Linjenummer, linjebokstäver, linjefärger osv är väl jättebra för att beskriva färdvägar. Men om det, som i Stockholm, varieras i linjenumren (tunnelbana 1 är notoriska på att ändra slutdestinationer) och att man använder färger på bansystemen, men kallar det för linjer, då är det klart att det minskar på värdet. Det blir svårare att beskriva, naturligtvis, om man skall tala om att "du skall ta gröna linjen linje 17, 18 eller 19 mot Hässelby, Vällingby eller Åkeshov för att komma till Brommaplan", än att bara säga "Linje 19 mot Hässelby för att komma till Brommaplan".

Re: Gult blir grönt

Postat: måndag 22 maj 2023 11:17
av Stefan Widén
Utmaningen i tunnelbanan är att systemet haltar genom att inte linjenumret syns på vagnen.

OM

Samtliga kartor, hållplatsskyltar, tåg var utmärkta med nummer och destination så blir det helt klart en hjälp.

Även att använda prefix i de fall det är någon avvikelse från ordinarie sträckning.

Men vänta ... Ja det var ju det systemet man hade på spårvagnstiden och det fungerade utmärkt. Sen kom det någon som inte fattade och så var hela rullningen igång.

Re: Gult blir grönt

Postat: måndag 22 maj 2023 15:21
av Harald
Stefan Widén skrev: måndag 22 maj 2023 11:17 Utmaningen i tunnelbanan är att systemet haltar genom att inte linjenumret syns på vagnen.

OM

Samtliga kartor, hållplatsskyltar, tåg var utmärkta med nummer och destination så blir det helt klart en hjälp.

Även att använda prefix i de fall det är någon avvikelse från ordinarie sträckning.

Men vänta ... Ja det var ju det systemet man hade på spårvagnstiden och det fungerade utmärkt. Sen kom det någon som inte fattade och så var hela rullningen igång.
När Stockholm hade ett spårvägsnät i innerstaden var linjenummer bra. Eftersom det var just ett nät fanns det olika vägar mellan två punkter. Då fungerade linjenumret som information om vilken väg vagnen gick. Prefix använde man väl aldrig på den tiden. I Tyskland använder man ofta prefix (S och U) för att ange trafikslag. SL använder väl ikoner för detta i stället. Däremot så använde man och använder väl fortfarande suffix för att ange varianter av linjesträckning.

Re: Gult blir grönt

Postat: måndag 22 maj 2023 16:40
av Stefan Widén
Ja suffix menade jag...

Re: Gult blir grönt

Postat: måndag 22 maj 2023 16:45
av JohanB
Stefan Widén skrev: måndag 22 maj 2023 11:17 Utmaningen i tunnelbanan är att systemet haltar genom att inte linjenumret syns på vagnen.

OM

Samtliga kartor, hållplatsskyltar, tåg var utmärkta med nummer och destination så blir det helt klart en hjälp.

Även att använda prefix i de fall det är någon avvikelse från ordinarie sträckning.

Men vänta ... Ja det var ju det systemet man hade på spårvagnstiden och det fungerade utmärkt. Sen kom det någon som inte fattade och så var hela rullningen igång.
På A32 så lyckades man baxa in linjenummer i fronten efter sådär 10 år i trafik, sannolikt med kompetent input från de driftsansvariga. Varför ingen driver denna sak för t-banan förstår jag inte. God skyltning och struktur är viktig, främst för sällanåkare och linjenummer på tågen i t-banan skulle vara en god hjälp.