Sida 1 av 4

Gult blir grönt

Postat: onsdag 17 maj 2023 18:43
av Lennart Petersen
På Svt-lokalnyheter kommer nu nyheten att trafikförvaltningen ändrar färg på den planerade grenen till Arenastaden som hittils kallats ”gula linjen” , i stället kommer den nu att nämnas som en grön linje. Färgen gul kommer i stället att användas för den planerade baman Fridhemsplan-Älvsjö.
Resutatav ohärdiga påtryckningar från entusiaster , många i det här forumet eller ?

Re: Gult blir grönt

Postat: onsdag 17 maj 2023 18:49
av Fyrgeit
Är det sant! Spöklik tajming med tanke på diskussionerna kring just detta som pågått de senaste dagarna.

Re: Gult blir grönt

Postat: onsdag 17 maj 2023 18:52
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: onsdag 17 maj 2023 18:43 På Svt-lokalnyheter kommer nu nyheten att trafikförvaltningen ändrar färg på den planerade grenen till Arenastaden som hittils kallats ”gula linjen” , i stället kommer den nu att nämnas som en grön linje. Färgen gul kommer i stället att användas för den planerade baman Fridhemsplan-Älvsjö.
Resutatav ohärdiga påtryckningar från entusiaster , många i det här forumet eller ?
Nä, namnet "gula linjen" kommer från att Moderaterna ville vilseleda väljarna. Nu är det ett nytt styre och det finns inte längre någon anledning att luras.

Re: Gult blir grönt

Postat: onsdag 17 maj 2023 19:03
av twr

Re: Gult blir grönt

Postat: onsdag 17 maj 2023 20:30
av Odd
Lennart Petersen skrev: onsdag 17 maj 2023 18:43 På Svt-lokalnyheter kommer nu nyheten att trafikförvaltningen ändrar färg på den planerade grenen till Arenastaden som hittils kallats ”gula linjen” , i stället kommer den nu att nämnas som en grön linje. Färgen gul kommer i stället att användas för den planerade baman Fridhemsplan-Älvsjö.
Resutatav ohärdiga påtryckningar från entusiaster , många i det här forumet eller ?
Hehe... jag kan knappt ens tänka mig vilken prestigeförlust detta är för de inblandade i projektet :cheesygrin:

Re: Gult blir grönt

Postat: onsdag 17 maj 2023 22:03
av JohanB
Väntat och väldigt välkommet. Den gulgröna alfonshelikopter-röran på den planerade tunnelbanekartan har verkligen fått en att misstro allt och alla som haft med detta projektet att göra.

Re: Gult blir grönt

Postat: onsdag 17 maj 2023 22:27
av Lennart Petersen
JohanB skrev: onsdag 17 maj 2023 22:03 Väntat och väldigt välkommet. Den gulgröna alfonshelikopter-röran på den planerade tunnelbanekartan har verkligen fått en att misstro allt och alla som haft med detta projektet att göra.
Ja och ,kan vi förmoda, relativt enkelt och utan större kostnad att ändra färg.
Än så länge rör det sig väl mest om kartor i digital form som speglar planeringen.
En viss skillnad mot att behöva byta alla kartor och spårövetsikter på stationer och i tågen.
Men tids nog så får man väl göra en reviderad spårkarta , vi väntar med spänning.

Re: Gult blir grönt

Postat: onsdag 17 maj 2023 22:57
av Enceladus
FUT har uppdaterat sin tunnelbanekarta: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... aj2023.png
Här är den gamla tunnelbanekartan: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... 15_eng.jpg

Förutom de två färgbytena (gula linjen blir grön och grå linjen blir gul) så har linje 19 försvunnit. Dags att passa på att flytta Nockebybanan till linje 32? :!:

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 0:12
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: onsdag 17 maj 2023 22:57 FUT har uppdaterat sin tunnelbanekarta: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... aj2023.png
Här är den gamla tunnelbanekartan: https://nyatunnelbanan.se/wp-content/up ... 15_eng.jpg

Förutom de två färgbytena (gula linjen blir grön och grå linjen blir gul) så har linje 19 försvunnit. Dags att passa på att flytta Nockebybanan till linje 32? :!:
Det vill nog inte lokalbefolkningen och resenärerna.
12:an som begrepp är starkt.
Finns ingen vettig anledning att ändra.

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 0:16
av kildor
Bra att man äntligen gjort linjen till Arenastaden grön. Men jag hoppas verkligen att SL tar fram en snyggare version av linjekartan innan det är dags för invigning.

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 0:25
av Anders Hanquist
Äntligen! Inte en dag för tidigt. Skönt att man får en sak mindre att reta sig på.

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 0:32
av twr
kildor skrev: torsdag 18 maj 2023 0:16 Bra att man äntligen gjort linjen till Arenastaden grön. Men jag hoppas verkligen att SL tar fram en snyggare version av linjekartan innan det är dags för invigning.
Ja, det får man utgå ifrån kommer att hända. Det finns nog ingen prestige i den frågan. Och kartan har ju ändrats många gånger förr.

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 4:51
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: torsdag 18 maj 2023 0:12 Det vill nog inte lokalbefolkningen och resenärerna.
12:an som begrepp är starkt.
Finns ingen vettig anledning att ändra.
En vettig anledning är att skapa en logisk numrering. För inte så länge sedan bytte Solnagrenen till linje 30 och Kistagrenen till linje 31. Det är hög tid att acceptera att Nockebybanan inte är en tunnelbanelinje - den trafikeras inte heller som en sådan. Detta kan vara väldigt förvirrande för besökare.

Dessutom kan tunnelbanan behöva fler linjenummer: två till blå linjen, en till gula linjen, två till röda linjen, två till gröna linjen samt linjebytare. Ett nytt styre har bättre möjligheter att rensa i träsket - se exempelvis gula linjen. De allra flesta städer har en logisk numrering - förutom just Stockholm.

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 7:23
av JohanB
Enceladus skrev: torsdag 18 maj 2023 4:51
Lennart Petersen skrev: torsdag 18 maj 2023 0:12 Det vill nog inte lokalbefolkningen och resenärerna.
12:an som begrepp är starkt.
Finns ingen vettig anledning att ändra.
En vettig anledning är att skapa en logisk numrering. För inte så länge sedan bytte Solnagrenen till linje 30 och Kistagrenen till linje 31. Det är hög tid att acceptera att Nockebybanan inte är en tunnelbanelinje - den trafikeras inte heller som en sådan. Detta kan vara väldigt förvirrande för besökare.

Dessutom kan tunnelbanan behöva fler linjenummer: två till blå linjen, en till gula linjen, två till röda linjen, två till gröna linjen samt linjebytare. Ett nytt styre har bättre möjligheter att rensa i träsket - se exempelvis gula linjen. De allra flesta städer har en logisk numrering - förutom just Stockholm.
Gula linjen kommer ju bara ha en linje initialt, så i serien 10-19 så kommer man ju bara behöva använda 7 av 10 nummer. Onödigt att numrera om 12:an av puritanska skäl utan verklig anledning. 12:an är ju dessutom en så naturlig förlängd arm av tunnelbanan att dess samhörighet i den nummerserien känns befogad.

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 7:45
av Enceladus
JohanB skrev: torsdag 18 maj 2023 7:23 Gula linjen kommer ju bara ha en linje initialt, så i serien 10-19 så kommer man ju bara behöva använda 7 av 10 nummer. Onödigt att numrera om 12:an av puritanska skäl utan verklig anledning. 12:an är ju dessutom en så naturlig förlängd arm av tunnelbanan att dess samhörighet i den nummerserien känns befogad.
Lika onödigt som gårdagens färgbyten? Vad är skillnaden mot Lidingöbanan som också har smidigt byte men inget tunnelbaneutbud? Vidare borde Nockebybanan (12) vara en del av gröna linjen (17-19), inte blå (10-11) eller röda (13-14). :roll:

För övrigt behöver gröna linjen en eller två linjebytare, och även röda linjen kan få en sådan i framtiden (företrädesvis Mörby-Norsborg).

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 15:07
av JohanB
Enceladus skrev: torsdag 18 maj 2023 7:45
JohanB skrev: torsdag 18 maj 2023 7:23 Gula linjen kommer ju bara ha en linje initialt, så i serien 10-19 så kommer man ju bara behöva använda 7 av 10 nummer. Onödigt att numrera om 12:an av puritanska skäl utan verklig anledning. 12:an är ju dessutom en så naturlig förlängd arm av tunnelbanan att dess samhörighet i den nummerserien känns befogad.
Lika onödigt som gårdagens färgbyten? Vad är skillnaden mot Lidingöbanan som också har smidigt byte men inget tunnelbaneutbud? Vidare borde Nockebybanan (12) vara en del av gröna linjen (17-19), inte blå (10-11) eller röda (13-14). :roll:

För övrigt behöver gröna linjen en eller två linjebytare, och även röda linjen kan få en sådan i framtiden (företrädesvis Mörby-Norsborg).
Lidingöbanans nummer 21 kan utan större fantasi lätt sammankopplas i serien 10-21, där ju likväl andra nummer saknas (15,16,20).

Att byta ut 100-åriga linjenummer bara för att man teoretiskt i framtiden behöver alla upptänkliga varianter känns mer än onödigt. Om fyra linjenummer per bana behövs i framtiden för att täcka alla kombinationer av trafikbehov så räcker ändå inte 10 nummer, du behöver i så fall 12(+1) stycken och behöver tugga från 20-serien också.

Att "gula linjen" blev grön var en välsignelse.

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 16:52
av Enceladus
JohanB skrev: torsdag 18 maj 2023 15:07 Lidingöbanans nummer 21 kan utan större fantasi lätt sammankopplas i serien 10-21, där ju likväl andra nummer saknas (15,16,20).

Att byta ut 100-åriga linjenummer bara för att man teoretiskt i framtiden behöver alla upptänkliga varianter känns mer än onödigt. Om fyra linjenummer per bana behövs i framtiden för att täcka alla kombinationer av trafikbehov så räcker ändå inte 10 nummer, du behöver i så fall 12(+1) stycken och behöver tugga från 20-serien också.

Att "gula linjen" blev grön var en välsignelse.
Ja, Lidingöbanan behöver också byta linjenummer. Planen att ha fyra spårvagnslinjer från Centralen med linjenummer 7, 8, 9 samt 21 är lika vansinnig. Stockholm har förändrats väldigt mycket under de senaste 100 åren. Inte minst har tunnelbanan tillkommit. SL:s ovilja till förändring har nått vägs ände.

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 17:46
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: torsdag 18 maj 2023 4:51
Lennart Petersen skrev: torsdag 18 maj 2023 0:12 Det vill nog inte lokalbefolkningen och resenärerna.
12:an som begrepp är starkt.
Finns ingen vettig anledning att ändra.
En vettig anledning är att skapa en logisk numrering. För inte så länge sedan bytte Solnagrenen till linje 30 och Kistagrenen till linje 31. Det är hög tid att acceptera att Nockebybanan inte är en tunnelbanelinje - den trafikeras inte heller som en sådan. Detta kan vara väldigt förvirrande för besökare.
.
Jag har mycket svårt tro att någon kan bli förvirrad. Det framgår väl tudligt att 12:an är en anslutningslinje med spårtrafik.
Inte är det väl någon som har speciella förväntningar på en T-linje och blir besviken av att hitta en spårvagn.
Och 12:an har ju visserligen spåranslutning med tvärbanan men trafikmässogt är den ju en anslutningslinje .
12 och 7 är historiska nummer i spårtrafiken , låt oss få behålla dem

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 18:32
av Harald
Linjenummer behövs inte i Stockholms spårtrafik. De är en historisk kvarleva från den tid då Stockholm hade ett spårvägsnät där man kunde komma till en destination på olika vägar. Då fungerade ett linjenummer som en kortfattad information om vägen för den som kände systemet. I det nuvarande systemet finns det bara en väg till varje destination med undantag för Märsta och Uppsala. Alltså räcker det att ange destination, vilket man ändå måste göra. Om man ska berätta för en utsocknes hur man tar sig från Centralen till Aga så kan man inte säga "tag linje 14 och byt till linje 21" för då kan den hamna i Fruängen där den inte hittar någon linje 21.

Eftersom linjenumren finns endast av historiska skäl finns det ingen anledning att ändra på de historiska linjenumren. Från början hade man ingen speciell uppdelning av linjenumren, utan de gavs vartefter linjerna tillkom. Därför var linje 8 en förortslinje och linjerna 11 och 14 stadslinjer. Sedan råkade det vara så att den första linje 11 var nedlagd när Bromma, som hade linjerna 12 och 13, fick en tredje linje som därför kunde få nummer 11. På samma sätt var den tidigare linje 18 nedlagd när delar av linjerna 8 och 19 ställdes om till tunnelbana som därför kunde få numren 18 och 19. Därmed blev nummer 8 ledigt och kunde användas när en ny stadslinje tillkom genom delning av ringlinjen.

Linjenumren i spårtrafiken har bara kalenderbitarintresse, så det blir en fråga om vilken kalenderbitares intresse som ska råda, den historiskt intresserade eller den ordningsintresserade.

Re: Gult blir grönt

Postat: torsdag 18 maj 2023 19:55
av daniel_s
Harald skrev: torsdag 18 maj 2023 18:32 Linjenummer behövs inte i Stockholms spårtrafik. De är en historisk kvarleva från den tid då Stockholm hade ett spårvägsnät där man kunde komma till en destination på olika vägar. Då fungerade ett linjenummer som en kortfattad information om vägen för den som kände systemet. I det nuvarande systemet finns det bara en väg till varje destination med undantag för Märsta och Uppsala.
Antar att du menar Knivsta och Uppsala. Men det där stämmer ju inte, det finns t ex två vägar mellan Alvik och Gullmarsplan.